Gedroogd eiken

Luuk1234

Actieve deelnemer
3 mei 2017
54
0
Amersfoort
Hallo,

Ik ben van plan een tafel met een eiken blad te maken. Lengte 3,5 meter, breedte 105-110cm en 6cm dik. Echter ben ik nog op zoek naar een goede houthandel, die ik nog niet echt kan vinden. Ik dacht er aan 6 planken/balken te halen van +-8 cm dik te kopen en +- 20 cm breed.

Iemand tips waar ik die in de omgeving Amersfoort kan kopen? Een houthandel die ook bezorgd en goede ervaringen mee zijn is ook geen probleem.

Bedankt alvast!

Groeten,
Luuk
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Wellicht ten overvloede: er zijn hier veel, heel veel berichten over tafels die na het maken helaas toch krom trokken. Lees je even goed in, denk na over hoe droog het hout moet zijn, hoe je dat controleert, hoe het gezaagd moet worden (dosse/kwartiers) en hoe je de planken aan elkaar en aan het onderstel maakt.
 

tuoh

Oud hout
Hallo,

Ik ben van plan een tafel met een eiken blad te maken. Lengte 3,5 meter, breedte 105-110cm en 6cm dik. Echter ben ik nog op zoek naar een goede houthandel, die ik nog niet echt kan vinden. Ik dacht er aan 6 planken/balken te halen van +-8 cm dik te kopen en +- 20 cm breed.

Iemand tips waar ik die in de omgeving Amersfoort kan kopen? Een houthandel die ook bezorgd en goede ervaringen mee zijn is ook geen probleem.

Bedankt alvast!

Groeten,
Luuk


De houtdikte welke je nodig hebt is 65mm, geen 80mm. Hoe dikker de dosse delen gezaagd worden hoe minder de kwaliteit word. 65mm kan geschaafd rond de 55 à 58mm netto blijven.

Quasi geen enkele houthandel kan hout van het schab leveren dat voldoende droog is voor jou toepassing. Je gaat op zoek moeten naar kunstmatig terug gedroogd hout met een vochtgehalte van max. 10%. Hoger bezorgd je alleen een berg miserie als de tafel binnenshuis gaat komen te staan.
 
P

Pel

Guest
Wil je die 6 balken 20 cm breed en 350 cm lang tegen elkaar gaan lijmen, of hoe wil dat gaan doen? Heb je de machines staan om zo zwaar hout te bewerken tot een tafel?

Groet Pel.
 

Luuk1234

Actieve deelnemer
3 mei 2017
54
0
Amersfoort
Bedankt voor de tips tot dus ver.
Heb de houthandelaren benaderd en nog een aantal andere.
Ik dacht een goede gevonden te hebben maar het vochtgehalte daarvan is 18% en dat zal te veel zijn denk ik?

Ik heb een vlakbank, welke ik wel wat zou moeten verlengen omdat het aan en afvoergedeelte niet lang genoeg is.
Na het vlakken wil ik de andere kant op dikte brengen.
Vervolgens met de invalzaag en geleiders recht maken aan één zijde. De invalzaag is niet diep genoeg om in één keer door het hout heen te komen.
Ik zal vanaf de andere kant dus ook moeten zagen. Vervolgens met de zaagtafel de andere kant recht maken. Wellicht de met inval gezaagde kant nog met de zaagtafel zagen omdat daar twee zaaglijnen te zien zijn.
De wil ik dan tegen elkaar aan lijmen met behulp van lamello's. Om krom trekken tegen te gaan zal ik de jaarringen om en om leggen. Ook zal ik de oplossing van Canadian Woodworks gebruiken tegen het krom trekken: https://canadian-woodworks.myshopify.com/products/c-channel
Klinkt dit alles een beetje haalbaar?

Ik ben er nog niet uit of ik kwartiers of dosse delen nodig heb, iemand daar een aanbeveling voor?

Groeten,
Luuk
 
P

Pel

Guest
Ik wil je niet ontmoedigen Luuk, maar je zou om te beginnen al kwartiers gezaagd hout 6.5 cm dik met een R.V. waarde van max.10% moeten vinden. Die lange balken kun je gaan schaven, met een hobby vlakbankje is daar m.i. geen beginnen aan. Het hout zal in een verwarmde werkplaats verwerkt moeten worden anders heeft droog hout inkopen met een RV 10% totaal geen zin. Het hout tot balkjes zagen en schaven ± 5.5 x 5.5 cm en die weer tegen elkaar lijmen. Wat je na het lijmen helemaal vlak moet gaan schuren, het blad zal een gewicht hebben van ± 200 kg schat ik ruw in. Ik zou er toch nog eens heel goed over nadenken, misschien in jeugdige overmoed in gedacht even een eiken tafel maken van 350 cm lang en 105 cm breed valt in de praktijk nog niet zomaar mee.

Groet Pel.
 

janschalk

Nieuw lid
9 apr 2017
1
0
Luuk,

Ik heb ook een tafel gemaakt met eiken balken van 6,5 cm dik aan elkaar gemaakt met domino’s en gelijmd. Het vochtgehalte van de balken weet ik niet. Hij staat nu 2 weken binnen en nog niks krom getrokken. De tafel is in een droge maar niet verwarmde schuur gemaakt. Als je hem wil behandelen, behandel hem dan aan beide kanten dan is dat gelijkmatig. Mijn leverancier gaf die tip.C552A45A-C008-48FC-85E4-AB868ADA8625.jpgA943A215-D1AC-456C-8554-17FAE662DCCA.jpg
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Ik wil je niet ontmoedigen Luuk, maar je zou om te beginnen al kwartiers gezaagd hout 6.5 cm dik met een R.V. waarde van max.10% moeten vinden. Die lange balken kun je gaan schaven, met een hobby vlakbankje is daar m.i. geen beginnen aan. Het hout zal in een verwarmde werkplaats verwerkt moeten worden anders heeft droog hout inkopen met een RV 10% totaal geen zin. Het hout tot balkjes zagen en schaven ± 5.5 x 5.5 cm en die weer tegen elkaar lijmen. Wat je na het lijmen helemaal vlak moet gaan schuren, het blad zal een gewicht hebben van ± 200 kg schat ik ruw in. Ik zou er toch nog eens heel goed over nadenken, misschien in jeugdige overmoed in gedacht even een eiken tafel maken van 350 cm lang en 105 cm breed valt in de praktijk nog niet zomaar mee.

Groet Pel.

Die jongen wil graag een tafel maken en zoekt wat hulp daarbij, geen afbrandende tekst dat alles wat hij wil gaan doen niet deugd. Hij is gewoon op zoek naar tips waar hij op moet letten en dat is zeker te doen ook als je een beperkt arsenaal gereedschap hebt :)
 
P

Pel

Guest
Die jongen wil graag een tafel maken en zoekt wat hulp daarbij, geen afbrandende tekst dat alles wat hij wil gaan doen niet deugd. Hij is gewoon op zoek naar tips waar hij op moet letten en dat is zeker te doen ook als je een beperkt arsenaal gereedschap hebt :)

@onthout, het is absoluut niet mijn bedoeling om de jongen af te branden, en ik heb dat dacht ik dan ook niet gedaan. Ik probeer hem alleen te behoeden voor mislukkingen waar hier op het forum al veel voorbeelden van zijn te zien.

Groet Pel.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik wil je niet ontmoedigen Luuk, maar je zou om te beginnen al kwartiers gezaagd hout 6.5 cm dik met een R.V. waarde van max.10% moeten vinden. Die lange balken kun je gaan schaven, met een hobby vlakbankje is daar m.i. geen beginnen aan. Het hout zal in een verwarmde werkplaats verwerkt moeten worden anders heeft droog hout inkopen met een RV 10% totaal geen zin. Het hout tot balkjes zagen en schaven ± 5.5 x 5.5 cm en die weer tegen elkaar lijmen. Wat je na het lijmen helemaal vlak moet gaan schuren, het blad zal een gewicht hebben van ± 200 kg schat ik ruw in. Ik zou er toch nog eens heel goed over nadenken, misschien in jeugdige overmoed in gedacht even een eiken tafel maken van 350 cm lang en 105 cm breed valt in de praktijk nog niet zomaar mee.

Waarom persé kwartiers? Dosse gezaagd eiken is ook goed genoeg, mits het droog genoeg is.
Ik heb balken van 360 geschaafd met mijn Inca vlak-vandikte dmv een constructie van 2 ladders. Het was even een 2 uurtjes opstellen, en afstellen, maar daarna kon een kind de was doen. Het resultaat was perfect geschaafde balken. Een beetje inventief zijn hou ik wel van. Niets is onmogelijk als je zelf maar wil. Dat heeft niks met jeugdige overmoed te maken :)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
@onthout, het is absoluut niet mijn bedoeling om de jongen af te branden, en ik heb dat dacht ik dan ook niet gedaan. Ik probeer hem alleen te behoeden voor mislukkingen waar hier op het forum al veel voorbeelden van zijn te zien.

Groet Pel.

Het was ook zeker geen afbranden Pel, maar een, mi.i., terechte kritische kanttekening om de vraagsteller goed na te laten denken over de praktische zaken van zn idee.
Ben blij dat dat hier ook gebeurt, want daar kan je meer mee dan alleen maar handje vasthouden en veren steken!
 

Luuk1234

Actieve deelnemer
3 mei 2017
54
0
Amersfoort
Hoi allemaal,

Bedankt voor al jullie reacties, tips en opmerkingen. Ik heb twee hout handelaren gevonden die het geschikte hout kunnen leveren. Bij welke van de twee ik het af ga nemen weet ik nog niet. Wel heb ik besloten het hout door de leverancier eenzijdig vlak te laten maken. Op dikte schaven en haaks zagen denk ik wel uit te kunnen komen. Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen en het eindresultaat.

Groetjes,
Luuk
 

Edgar

Actieve deelnemer
13 dec 2015
34
0
Je kan eens bellen naar houthandel Bos in Amerfoort, www.bos-hout.nl zij hebben vaak allerlei houtsoorten en ook in gekke maten liggen, weet alleen niet hoe droog het is.
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Hoi allemaal,

Bedankt voor al jullie reacties, tips en opmerkingen. Ik heb twee hout handelaren gevonden die het geschikte hout kunnen leveren. Bij welke van de twee ik het af ga nemen weet ik nog niet. Wel heb ik besloten het hout door de leverancier eenzijdig vlak te laten maken. Op dikte schaven en haaks zagen denk ik wel uit te kunnen komen. Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen en het eindresultaat.

Groetjes,
Luuk

En welke handelaren zijn dat, als ik het vragen mag ?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wij zijn grote voorstanders van hout zelf drogen. Dat betekent wel dat je op tijd, of op voorraad moet inkopen. Voordeel is dan weer wel dat het hout dat je koopt een heel stuk goedkoper is dan droog, direct verwerkbaar hout. En het is nog eens leuker ook om meubels te maken van hout dat je zo veel mogelijk zelf verwerkt hebt...
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Helemaal mee eens
Heb zelf vorige week zaterdag ruim 30 kub stammen gekocht
11 Kub douglas om nieuwe schuur te bouwen
8 kub inlandse eiken van 6 en 5 mtr lang
4 kub essen van 3 mtr
2 kub prunus
1 aparte grove den van 12 mtr
2 kub beuk
en een
Sequoia van 9 mtr

Deze winter worden de douglas gezaagd en voorjaar de eiken
Je moet alleen wel wat plek hebben om het te laten drogen is het nadeel met zelf laten zagenIMG_6671.JPGIMG_6502.JPGIMG_4089 (Edited).jpgIMG_6667.jpg


 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.