Afstelhulpje vlak- en vandiktebank

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Hoi allemaal,

Zojuist zag ik dit op marktplaats: https://link.marktplaats.nl/m1318192773

Mijn vraag aan jullie is of dit een beetje precies werkt. Nu doe ik het met een stalen lineaal (op de vlakbank) maar dit duurt soms echt lang. Zou dit sneller (en op zijn minst net zo precies) zijn?

Bedankt :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Je stelt ze een keer af, en daarna hang je gewoon je mes aan de magneten en zet ze vast.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Ho eens even, kun je dat iets gedetailleerder uitleggen? Mijn brein trekt die zin niet na een dag werken:confused:
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Ik zie het al, ik las weer eens te snel en las "magnetron" ipv "magneten":eek:. Sorry hoor. Bedankt voor je antwoord. Heb je er zelf ervaring mee of ga je hier vanuit?

Je stelt ze een keer af, en daarna hang je gewoon je mes aan de magneten en zet ze vast.
 
P

Pel

Guest
Ik vraag me af waarom je een stalen liniaal gebruikt, met een gewone houten duimstok gaat dat m.i. makkelijker omdat het mes in de duimstok blijft haken kun je zien hoeveel mm hij hem naar voren trekt aan beide kanten.

Groet Pel.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
@Pel, dat werkt ook met een stalen lineaal. Goede tip Ronald, dank daarvoor.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Maar staal kan je mes dan weer wat vlotter beschadigen :)

Heb met deze hulpjes geen ervaring, maar hiermee zet je het mes 'op hoogte' in de houder zo te zien, maar is het dan ook parallel met je tafel? Ik gebruik zelf de oneway multi gauge (https://www.woodcraft.com/products/oneway-multi-gauge).
Is 2 a 3 keer zo duur als het setje dat jij zag, maar je kunt er ook veel meer mee. Hiermee zet je de messen en vlaktafel goed in zelfde vlak. Mijn 2e hands vlakvandiktebank bleek niet goed gesteld te zijn, wat heel snel zichtbaar was met dit apparaat. En met dit ding was het een fluitje van een cent om de tafels weer in hetzelfde parallelle vlak te krijgen en nu schaaft het ding zoals het hoort :)

En daarnaast gebruik ik het apparaat voor het instellen van de zaagtafel, de frees, etc. Hij is zwaar en breed genoeg om goed te blijven staan en volgens mijn Starrett winkelhaak, is ie ook mooi haaks. Ik kan hem echt aanbevelen!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
AHK, dat setje werkt vooral bij grotere diameter messenblokken (volgens de handleiding vanaf 60 mm doorsnee). De diameter bij mijn Inca is wat kleiner en ik vond het niet zo goed werken. Je hebt te weinig plaats om het apparaatje goed neer te zetten en daarmee verlies je precisie. Ik heb nu een apparaatje van Inca gekocht, maar nog niet geprobeerd of dat beter werkt. Overigens is het apparaatje uit jouw link goedkoper bij HBM en nog goedkoper (incl verzendkosten) bij Aliexpress.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Welp, dat ziet er best betrouwbaar en precies uit. Hoe zit dat met verzendkosten en eventuele importkosten?

L.N. Bedankt voor je tip, ik heb zelf ook een Inca dus dat gaat hem dan niet worden. Kun je een foto of link plaatsen naar jouw hulpje (mocht dit nog beschikbaar zijn :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Ik heb ze inderdaad zelf. Mijn beitel as was ook net iets te klein om de blokjes goed te plaatsen. Met een ronde vijl even wat ruimte gemaakt en daarna probleemloos. Ik controleer de vlakbanktafels met een machine waterpas. Omdat ik hoofdzakelijk met sloophout werk, gebruik ik het vlakbank gedeelte niet vaak. Mijn messen moeten parallel staan met de vandikte tafel, want die is niet te verstellen. Als je verschil hebt kan je de blokjes per kant verschillend instellen. Daarna merk je een kant, zodat je de volgende keer weet welk blokje waar moet.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Welp, dat ziet er best betrouwbaar en precies uit. Hoe zit dat met verzendkosten en eventuele importkosten?

L.N. Bedankt voor je tip, ik heb zelf ook een Inca dus dat gaat hem dan niet worden. Kun je een foto of link plaatsen naar jouw hulpje (mocht dit nog beschikbaar zijn :)

Mijn hulpje is een "Inca Hobelmessereinstellgeraet" en heeft als nummer 348.196.01. Ik ben niet thuis, dus je zult het moeten doen met een afbeelding van het internet:

images


Dit apparaatje is overigens niet te koop (of heb ik je dan verkeerd begrepen?).
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
609
61
Flakkee
Chevy, hoe bedoel je meer ruimte gemaakt met een ronde vijl? Heb je in je beitelas zitten vijlen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Niet in de beitel as, maar in het kunststof blokje waar de magneetjes in zitten. Anders komt het blokje tegen de stift aan, waar je het mes aan ophangt.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Welp, dat ziet er best betrouwbaar en precies uit. Hoe zit dat met verzendkosten en eventuele importkosten?

L.N. Bedankt voor je tip, ik heb zelf ook een Inca dus dat gaat hem dan niet worden. Kun je een foto of link plaatsen naar jouw hulpje (mocht dit nog beschikbaar zijn :)

Hallo AHK,

Ik heb hem destijds (een kleine 3 jaar geleden) bij Dieter Schmidt (fine-tools) besteld, dus ik had geen gedoe met import :)
Ik had even gauw gekeken, maar Dieter heeft hem niet meer helaas. Volgens de fabrikant zijn site (https://oneway.ca/dealers-international) lijkt Noorwegen nog je beste kans (daar kun je met Engels prima uit de voeten, mocht je het Noors niet eigen zijn ;) ). Je krijgt dan wel met de douane te maken voor invoerrrecht en BTW, maar hoeveel dat precies kost, kun je best bij de Douane zelf opvragen (volgens mij hebben ze een calculator op de website).

Woodcraft lijkt hem ook te kunnen leveren (https://www.woodcraft.com/products/oneway-multi-gauge), maar misschien ben je goedkoper uit via een dealer in Canada, daar kost die ook 98 dollar, maar de canadese dollar is 20 cent goedkoper :)
Met verzendkosten e.d. zul je tussen de 100,- en 125, - kwijt zijn gok ik, maar ik kan je verzekeren dat dit ding het echt waard is. Degelijk gietijzer, haakse hoeken en een vervangbare meetklok. Je kunt dus ook alleen de body bestellen en een eigen meetklok erin zetten (mocht je de standaard aflezing in inches niet willen)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.042
2.578
Als je op de marktplaats foto's kijkt, zie je dat de blokjes met magneten die op je beitel as gaan, kunnen scharnieren. Zo kan je ze op verschillende maten beitel assen gebruiken. Op de foto's zie je dat een van deze scharnierende blokjes dicht bij de magneet komt waar de schaafbeitel mee afgesteld wordt. Als je beitel as kleiner is dan die op de foto, komt dat blokje tegen het afstelmagneetje aan, waardoor het scharnierende blokje niet meer vlak op de beitel as komt. Ik heb dit opgelost door een beetje plastic weg te vijlen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.