Combine keuze? Robland, minimax hammer

Bramd

Nieuw lid
18 sep 2018
4
0
Beste allen, ik ben nieuw op dit forum. Ik woon in belgie en maak voor hobby meubels. Ik werk momenteel met een bosch blauw gts10xc tafelzaag en een dewalt vlak en vandiktebank. Om dat ik ook een toppie nodig zou hebben en omdat mijn zaagtafel te klein is voor het werk dat ik erop doe zou ik me een deftige combine willen aanschaffen (geen tendotools).
Een toppie erbij kopen is moeilijk aangezien mijn werkplek dan heel krap wordt (staat ook nog een lastafel, kolomboor,werkbank,... in)

na wat opzoeking en offerte aanvraag zijn er voor mij 3 mogelijkheden:
-robland hx310 pro
-minmax lab 300
-hammer c3 31
mijn budget zit rond de 7000€ (In die 7000€ zit ook een stofafzuiging en een aantal optie zoals tersa schaafas...)

Omdat ik geen enkel ervaring heb met deze merken zou ik graag jullie mening/advies weten.
 

franksken

Actieve deelnemer
4 mrt 2008
423
20
Drongen, Belgie
Dag Bram,

Ik heb enkel ervaring met de vorige versie van de Minimax, maar dan een iets kleiner model namelijk de 260. Bij Deta machines in Roeselare boden ze destijds de lab 300 aan voor een héél schappelijke 6500 ex btw. Daar zat o.a. een tersa as op, alu geleiding, schuiftafel , voorrits en zelfs een langgatboor. Enkel de positie voor de aandrijver lijkt me wat ongelukkig, maar voor de rest een prima machine. Deta heeft zowel Robland als SCM (nu werken ze met Casadei), en ze plaatsten zelf de SCM boven Robland.

Wat Hammer betreft, 7000 is nipt voor een volledig uitgeruste machine denk ik.

En tot slot, Als je een kleine werkplaats hebt zoals ik, adviseer ik je om de schaafbank apart te kopen.

Mvg

Frank
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Volgens mij is er met de 3 merken weinig mis. Ik heb zelf een kleinere SCM (ST1), en ben daar tevreden over. Erg degelijk. Wat ik er in mijn zoektocht van zag was dat minimax serie veel kwaliteit voor prijs biedt, en in mijn ogen beter gebouwd is dan de hammer (kan perceptie zijn), voelt allemaal iets steviger aan. Ik heb het gevoel dat voor Hammer er vrij veel uit China komt, en dat de focus op budget wat groter is.
Ik had 't gevoel dat de robland wat groffer afwerkt. Vooral het gevoel dat SCM wat meer op de pro mikt. Je krijgt niet van die mooie youtube filmpjes zoals bij Felder/Hammer, de handleidingen zijn behoorlijk spartaans, maar de machine is wel erg mooi.

Ik vind franksken suggestie wel goed, ik heb eerst ook naar een volledige combinatiemachine gekeken, maar je moet vooral om de machine heen (alle kanten) veel ruimte hebben. Een aparte zaag/frees en vlak/vandikte kan je nog los tegen een wand zetten.

Is die 7000 in of ex btw? Want volgens mij zit je dan wel krap in je budget voor deze machines (helemaal ivm afzuiging).

Als je nog wat van het budget over wilt houden kan je ook goed kijken naar 2e hands varianten er van, marktplaats en http://www.number-1-mm.nl in de gaten houden. De SCM serie wordt trouwens ook in Duitsland verkocht onder het merk Holzkraft, die qua prijs wel beter liggen dan in NL/BE.
 

Bramd

Nieuw lid
18 sep 2018
4
0
Dank u voor de info.
Ik ga morgen langs bij de dealer van de scm. Ik ga zeker de frees zaag-combinatie eens bekijken en dan de vandiktebank apart.
7000€ is incl btw.
Bij de robland krijg ik de afzuiging erbij en deze komt net onder het budget.
De minimax komt een korting op zodat deze ook binnen budget valt met de afzuiging. Hier komt dan nog wel een extra bij voor de tersa as en de wieltjes eronder.
de hammer valt buiten de prijs. De machine zit al over budget zonder stofafzuiging en het bedrijf telt er nog eens 1000€ excl bij voor de thuis levering en inbedrijfsstelling. (Iets wat de 2 andere zaken gratis doen)

misschien een domme vraag, maar is het zinvol van mijn dewalt schaaf en vandikte bank te verkopen om dan een nieuwe aan te kopen? Maw die minimax/robland schaven kosten dubbel zoveel als mijn dewalt, is het dat effectief waard?
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Nee, dat is niet het bedrag waard als het er toe doet. Als je het geld liever niet uitgeeft zou ik het laten. Ik zou bijv kijken naar de SCM ST3 (is ongv de SCM Lab 300, zonder vlak/vandiktebank). En dan als er genoeg geld is bijv. Fs31 met xylent
 

jeanpourlesamis

Actieve deelnemer
19 sep 2013
130
2
Binnenkort is het Pro Wood beurs. Daar kun je de verschillende machines goed bekijken.Onder andere van de 3 merken die je opnoemt.
Wie weet is er wel een promotie op ?
 

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Bramd, ben je al tot een keuze gekomen?
Ik loop al twee jaar rond met een dergelijke droom van een vlakbank en vandiktebank.
Maar soms zie ik bijna scheel van alle opties.

Verschillende merken: Hammer, Jet, Minimax, Robland etc.
Verschillende uitvoeringen: Rechte messen , spiraal, Tersa en dan 26, 31 of 41 breed, gecombineerd of apart, schijnbaar verschillen in service, tegengestelde reviews....
En dan nog met best uiteenlopende prijzen.

Het is een flinke investering in een serieuze hobby, maar ik ben er voorlopig nog niet uit wat de doorslag moet gaan geven. Een echt eerste wereld probleem dus.
 
Laatst bewerkt:

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Hallo allemaal,

Heeft een van jullie recentelijk nog knopen doorgehakt bij de aankoop van vlak en vd banken? Ben benieuwd naar de verschillende afwegingen.

Zelf werk ik als serieuze hobby met een Makita NB1200 vandiktebank en een kleine oude Inca vlakbank. Ik ben steeds verbaasd wat je met die machientjes kunt bereiken. Maar de (prijzige) upgrade naar een 31/41 cm brede combi van Jet of Hammer etc. lonkt al jaren.

Vraag 1 voor mij: zal ik het doen of zal ik het laten?
Vraag 2: zo ja, welk model, merk, opties passen mij...?

Lastig en persoonlijk, dus ik neem graag jullie ervaringen en tips ter harte.
Groet, Willem
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Ik kwam vorige week deze tegen: https://www.gereedschappro.nl/artikel/9078/axminster-trade-at310spt-vlak-vandiktebank-met-spiraalfrees-fluisterstil.html
Qua prijs zeer intressant, maar ken de kwaliteit van axminster verder niet.
Kwam wel een video tegen van een professionele meubelmaker die er wel tevreden van is.
Ben me zelf ook een beetje aan het oriënteren naar een degelijke zaagmachine en vlak-vandiktebank voor semi-professioneel gebruik, maar heb maar een beperkte werkplaats dus een combiné wordt al wat lastig.
 

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Haha, nóg een merk en type voor op de lijst met mogelijke vlakbanken!
Dank Gevasi voor de tip, ik had deze nog niet gezien.

Op het eerste gezicht lijkt me dat een hele hoop machine voor een scherpe prijs. Spiraalas, 31cm breed.

Maar:
-De kwaliteit tov de andere bekende merken kan ik niet zo snel plaatsen.
-Ook weet ik niet of dit al een ouder model is.
-De service in NL ken ik dus ook niet.

Ik ga er met Google eens induiken.
Groet Willem
 

AtelierHQ

Actieve deelnemer
8 jul 2019
137
63
Opwijk
Machine is toch al bijna 2 jaar op de markt, want de review video is van 17 januari 2018.
Ik weet ook niet hoe dit te vergelijken is met andere merken. Qua prijsklasse komt het overeen met Jet.
Service heb ik een beetje schrik voor. Komt uit de UK dus binnenkort niet meer EU. Gereedschappro staat wel als 1 van hun officiële dealers. In belgië hebben ze er ook 1, maar die heeft deze machines niet op zijn website staan.
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Holzstar is onderdeel van Stürmer Machines. Die verkopen SCM in Duitsland via Holzkraft, zijn ook verkoper van Optimum (boren). Waarbij die Holzstar die je linkt volgens mij van Bulgaarse makelij is en door verschillende merken verkocht wordt (ook Holzman, zie bijv. https://www.holzmann-maschinen.at/EN/combined-planer-and-thicknesser-703).

Volgens mij is dat dezelfde machine die hier besproken wordt; https://www.youtube.com/watch?v=HUEMM8_QHEA.

Opzich lijken mij het wel okaye machines, maar bij de VDH zou ik toch voor de Jet gaan. Hebben meer positieve reputatie, die Holzstars en al die andere bulgaren kan ik tot nu toe geen goede reviews van vinden. De goedkope dingen van deze merken zijn ook rommel (deze bijv. https://www.vdhmachines.nl/nl/houtb...30v-draagbare-schaaf-vandiktebank-204-mm-2-mm).

Ik zou als je toch een dergelijk bedrag er aan uit wil geven kijken naar een 2e hands SCM, Hammer/Felder of Robland (in die volgorde).
 

Willem11

Actieve deelnemer
17 nov 2015
135
10
Dank SimondelaCourt, ik kon via Google nauwelijks informatie vinden over dit merk (hoe vaak gebeurt dat nog...?!)

Klopt het (grofweg) dat je deze ranglijst zou kunnen aanhouden voor de kwaliteit van de machines zelf:

SCM/Minimax
Felder
Hammer
Robland
Jet
Axminster

Hoe zie jij de verhouding tussen Jet en Robland?

Groet,
Willem
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Dank SimondelaCourt, ik kon via Google nauwelijks informatie vinden over dit merk (hoe vaak gebeurt dat nog...?!)

Klopt het (grofweg) dat je deze ranglijst zou kunnen aanhouden voor de kwaliteit van de machines zelf:

SCM/Minimax
Felder
Hammer
Robland
Jet
Axminster

Hoe zie jij de verhouding tussen Jet en Robland?

Groet,
Willem

De meeste Minimax machines zou ik lager dan Felder zetten, gelijk met Hammer, hoewel de top Minimax machines waarschijnlijk wel gelijk zijn aan Felder. Minimax is een submerk van SCM, waaronder de meer betaalbare machines vallen. Alle (sub-)namen van SCM zijn een beetje verwarrend, ze hebben ook nog formula, nova, class, l'invincibile.

En dan heb je nog de type-namen als genius, classic, elite, elite special, van minder naar betere kwaliteit, die ook niet heel erg duidelijk zijn (Genius klinkt niet als een logische naam voor de goedkoopste versie).

Verder klopt je lijst wel ongeveer denk ik.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
L'Invisibile is nu hun high end reeks bij de klassieke machines, ze hebben x aantal jaren geleden die firma overgenomen. De naam heeft dan enkele jaren liggen verstoffen op een schab, vermoedelijk om de de slechte naam die de vroegere machines hadden wat naar de achtergrond te laten zakken:p
Op de nieuwe machines onder die naam valt weinig of niks af te kraken. Dat was met de oude types wel even anders.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
L'Invisibile is nu hun high end reeks bij de klassieke machines, ze hebben x aantal jaren geleden die firma overgenomen. De naam heeft dan enkele jaren liggen verstoffen op een schab, vermoedelijk om de de slechte naam die de vroegere machines hadden wat naar de achtergrond te laten zakken:p
Op de nieuwe machines onder die naam valt weinig of niks af te kraken. Dat was met de oude types wel even anders.

Ah dat wist ik niet. Minimax was eerst volgens mij ook een zelfstandige onderneming. Dat zal wel de reden zijn voor al die verwarrende verschillende namen, behouden van bestaande merken als submerk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.