Gezocht: Elektromotor voor Inca Vlakbank - 3/4 à 1 PK (~600-800 Watt)

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Dag, ik ben op zoek naar een elektromotor voor mijn Inca vlakbankje, want degene die bij de koop zat is niet krachtig genoeg. Volgens de Inca handleiding is een elektromotor van 3/4 à 1 PK aanbevolen (rond de 600 tot 800 Watt).

Heeft er iemand toevallig nog een redelijke geprijsde motor over die hier bij zou passen?

Daarnaast vroeg ik me af wat nou een goed adres is om eventueel een nieuwe elektromotor te kopen. Ik zie allerlei verschillende soorten en prijzen, maar vind het wat lastig om erachter te komen wat een redelijke elektromotor is (zonder of veel te veel uit te geven, of een prutding te kopen :) )

Groet, Robbert
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
@chevy Die had ik inderdaad gezien, maar ik heb al zelf een onderstel gemaakt, en het is ook niet echt bij mij in de buurt.

@AHK Is 3PK niet een beetje overkill als max 1PK aanbevolen is? Of kan het nooit echt te veel zijn?
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
City, ik had 3PK onder een Kity vlak- en vandiktebank. Ging als een malle :) Lijkt me dat het wel te veel is maar kan nooit kwaad. Liever te veel dan te weinig? De poelie is voor een V-riem zoals dat bij een Inca is. Dus is plug & play. Stuur me gerust een PB.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
City, ik had 3PK onder een Kity vlak- en vandiktebank. Ging als een malle :) Lijkt me dat het wel te veel is maar kan nooit kwaad. Liever te veel dan te weinig? De poelie is voor een V-riem zoals dat bij een Inca is. Dus is plug & play. Stuur me gerust een PB.

Voor een vlakbank met messen van 220mm lijkt mij dat wel echt veel. Het kan niet echt kwaad om er zo'n sterke motor op te zetten, maar waarschijnlijk vind je goedkoper een minder krachtige motor. Daarnaast zegt een poelie met V-snaar niet alles. Het is niet zonder meer plug en play. De messen van de vlakbank zouden 6000 toeren per minuut moeten draaien. Het aantal toeren is afhankelijk van de combinatie van draaisnelheid van de motor, de diameter van de poelie van de motor en de poelie op de as van het messenblok. In de deze pdf staat op blz 4 een formule om te zien of je de juiste combinatie hebt. Ik zou Marktplaats in de gaten houden of je een juiste motor in de buurt tegenkomt. Losse poelies in diverse maten zijn gewoon te koop, dus je hebt veel keuze in rpm van de motor. City, of gewoon die Inca vlak/vandiktebank kopen waar we het over hebben gehad ;).

Helaas heb ik geen motor over....
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Helaas is die vandiktebank aan mijn neus voorbij gegaan.. Vanochtend verkocht aan iemand anders. Wat betreft de motor, het beste zou een 2800 toeren motor zijn, want dan komt het mooi uit met de poelies (2 tot 1 verhouding), heb ik al gezien bij de motor die onder mijn zaagtafel zit. Bij een 1400 toeren-motor zou de poelie wel heel groot moeten worden als ik 6000 toeren voor de as wil halen. De meeste motors op marktplaats zijn jammer genoeg 1400, maar ik kijk elke dag rustig of er weer iets interessants bij is gekomen :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Bij spierings op MP hebben ze een 2800 rpm motor met startwikkeling van 1100 w. As maat 19mm. Kost 100 euro incl en is nieuw.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.