Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 18 van de 18
    Zo, na heel wat vertraging van de gemeente, eindelijk een akkoord met de gemeente. Het hek moet ''ietsjes naar achteren'' geplaatst worden, en de hoek moet een zelfde diagonaal zijn als de hoek van het huis. Ondertussen weer opnieuw aan het Sketchup'en.

Vraagje: Wanneer ik de planken zoals op de foto's van mijn eerste post verticaal wil plaatsen, en 1 deel (van paal tot paal) ongeveer 1,80m wordt. Kan ik dan 10 vellingschroten met een werkingsbreedte van 180mm gebruiken, zonder dat hier kieren of problemen ontstaan, of mis ik hier iets belangrijks?
    Zoiets: https://www.houthandelvangelder.nl/d...tra-breed.html ?

Beste allemaal, ondertussen weer wat buiten gedaan: 20 kuub rommel weggebracht en het parkeergedeelte opnieuw gemaakt. Dit is de huidige stand van zaken (een rommel haha):
    20190217_152018.jpg
    20190217_152004.jpg

Verder is dit het (zo goed als definitieve) design geworden:
    Gtuin1.jpg

Gtuin2.jpg
    Het hek is ongeveer 14 meter lang tot de schuine hoek, poort waar de hogere palen zijn.
    Palen worden 10x10 met de horizontale balken 5x10.

Aan de ramen was ik van plan 10x10 palen te gebruiken, met 15x10 horizontaal.

Bij de deur 15x15 palen te gebruiken, met 15x7 horizontaal. Ik was van plan hier een plat of schuin dak op te maken.

Nu heb ik 2 vragen:
    1. Zouden jullie bij het hek aanraden om nog ergens op de lengte een extra steun pilaar te gebruiken voor stevigheid, of is dit voldoende? Voornamelijk bij de hogere palen, daar komt een poort/deurtje uit douglas hout.
    2. Wanneer er een plat of schuin dak (eventueel met dakpannen) opkomt, zijn de formaten dan voldoende qua stevigheid van palen? De totale afmetingen van de liggers zijn 3meter op een hoogte van 2.30 ongeveer.

Het hek wordt uiteraard dichtgetimmert, maar dat heb ik even weggelaten aangezien dit wat duidelijker is voor mezelf.

Bedankt!
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door chilltuup; 22-02-19 om 20:28.

Vanochtend een mooi pakketje ontvangen:

29cdbaa6-b2df-443f-830b-c8557c8fa502.jpg

814a5986-f61c-4298-bfac-8c837cbae2c6.jpg

Helaas nu op werk en morgen een bruiloft, zondag eindelijk ermee beginnen.

Ondertussen is het hekwerk zelf zo goed als klaar. Er moet nog wat beton bij gegoten worden om het een en ander nog eens extra vast te zetten. De vlonder en afdak moet even wachten ivm geboorte van mijn dochter.

Hier de vooruitgang:
    d8e1bc51-c5af-4d16-ac51-4caee1b424c6.jpg
    Geraamte

0d2bf6e6-1059-48ed-b8d8-09225abaaddc.jpg
    Klaar, ging eigenlijk erg snel allemaal.

Wanneer het weer wat beter wordt ga ik me nog eens verdiepen in bescherming. Glazuur, beits, olie, ik ben er nog niet uit.

7e767954-923a-4546-a01c-65567f036304.jpg

fd7cc0a6-78d6-42e3-881b-107aa9b458d6.jpg
    De voorkant wordt nog met een muurtje afgewerkt zodat de hoek, en het gedeelte wat nu beton is er wat netter uit gaan zien.

Hey,

Knap en snel gedaan zeg!
    Persoonlijk vind ik het ontwerp uit je openings post een stuk mooier, het oogt nu zo massief (onvriendelijk)
    No tree's were harmed during the making of this project..
    oh wait: Never mind!!

Douglas hoeft niet persé behandeld te worden hè. Het wordt dan wel grijs maar schijnt goed tegen het weer te kunnen. Wij hebben één kant wel en de andere kant niet behandeld vorig jaar ; het kleurverschil wordt nu steeds duidelijker.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door woody Bekijk Berichten
    Hey,

Knap en snel gedaan zeg!
    Persoonlijk vind ik het ontwerp uit je openings post een stuk mooier, het oogt nu zo massief (onvriendelijk)
    Bedankt, en ja ik had het liever zo gemaakt als op de foto. Echter moest het binnen een week gedaan worden zodat we wat privacy hebben nu mijn dochter is geboren, het was precies in een week af, en erna kwam ze. De rest aan de binnenkant heb ik nu wat meer tijd voor om eventueel iets gedetailleerdere afwerkingen te realiseren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hkuit Bekijk Berichten
    Douglas hoeft niet persé behandeld te worden hè. Het wordt dan wel grijs maar schijnt goed tegen het weer te kunnen. Wij hebben één kant wel en de andere kant niet behandeld vorig jaar ; het kleurverschil wordt nu steeds duidelijker.
    Hmja, boven de ramen is douglas van 1 jaar oud de hele dag vol in de zon. Als het deze kleur zou blijven zou ik heel tevreden zijn. Het grijze zou het nog somberder maken dat wil ik vermijden aangezien de rest van de straat ook al wat kleurloos is.

Ondertussen weer wat verder gekomen.

De vlonder is zo goed als af, verder een dwarsbalk naar de ingang geplaatst voor wat meer stevigheid. Er staat hier zoveel wind dat dit echt nodig was, hier zal wanneer alles geverfd is bloemen/rozen of weet ik wat overheen groeien.
    Foto 1.jpg

Foto 2.JPG
    Vlonder gebouwd op split -> stoeptegels -> terrasdragers -> regels -> vlonderplanken.
    Palen zijn bevestigd aan de muur met flinke schroeven (18cm / 12mm dik). Hier komt nog een overkapping op. De paal die scheef staat was op moment van de foto nog niet vast gezet, ondertussen staat die recht.

Op het moment bezig met de poort, deze zal deze week klaar zijn (mits het mee zit).

Vraagje voor de afwerking, heeft iemand ervaring met dit spul en kan iemand dit aanraden/afraden/mening over geven?

We hebben hier 10L gratis van schoonouders gekregen dus het zou best wat besparen, maar weet niet of dit nu de beste optie is.
    In totaal wordt het 2keer 110m2 oppervlakte wat we moeten verven.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door chilltuup; 17-07-19 om 11:17.

Forum Rechten