Tuin Project: Schuur/Hek/Eigenlijk alles buiten.

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Eerst nog maar eens voorstellen. Ik ben woonachtig op de grens van Kerkrade-Aken, en heb van de provincie een mooi huis kunnen kopen. Na een klein half jaar binnen zo goed als alles te hebben opgeknapt, ben ik nu aan het plannen voor buiten.

Even een foto van het huis, het gedeelte wat op deze foto stoep + parkeerplaats is, ga ik bij de tuin toevoegen aangezien het er bij hoort, maar de oude eigenaar nooit gebruik van heeft gemaakt. Totale ruimte is ongeveer 21m bij 3,80m.
Het idee is om hier een hek omheen te maken.
IMG-20180323-WA0007.jpg

De achterste 5m * 3,80m is een parkeerplaats geworden, deze heb ik net gelegd met de stenen van de parkeerplaats op de foto hierboven. Ernaast zal een afscheiding komen in dezelfde stijl als de rest van het hek. Zie foto onderstaand.
Ik heb het huis snel in elkaar geflanst in Sketchup, de maten kloppen. Zoals jullie kunnen zien is er aan de achterkant een schuur in een nogal vreemde vorm: Dit is helaas hoe het kadaster ooit de grenzen heeft bepaald, en hier staat momenteel nog een bakstenen schuur, deze zal in de toekomst worden afgebroken, maar het hekwerk voor de tuin heeft prioriteit voor nu, zodat we volgende zomer in ieder geval een stuk gras hebben. Het idee van beneden is een eerste schets. De bedoeling is dat dit met douglas hout (zoals boven de ramen), wordt gemaakt. De straat is aan de rechterkant van het gebouw. Het dubbele hek aan deze kant is bedoeld om minicontainers en plastic/oudpapier te zetten en een beetje te verbergen. Groen = Gras. Het gedeelte bij de deur zal na het hek aan de beurt zijn om een houten vlonder of iets te maken. Hierboven komt ook nog een afdakje, maar dat is iets voor volgend jaar.
Knipsel1.jpg

Onderstaand een gedetailleerd eerste idee van hoe het hek zelf eruit kan komen te zien.
Knipsel2.jpg
Het idee is om het hek met 12*12cm of 15*15cm palen (op beton) te maken. Nou vraag ik me af, wanneer ik Douglas hout bestel en het op deze manier maak, of dit nog veel gaat werken (voornamelijk de verticale planken). Ik zit te denken aan 1,8cm of 2cm dikte voor de verticale planken. Deze moeten strak tegen elkaar komen, aangezien het moet zorgen voor wat privacy en het dus goed dicht moet zijn. Verder zat ik de denken aan pen/gaat verbindingen, of heeft iemand hier een beter idee?

Andere input is ook zeker welkom. Dit wordt sowieso een 'paar-maanden-plan', maar aangezien ik liever goed voorbereid te werk wil gaan qua hout bestellen en schetsen/definitieve tekeningen, dacht ik hier al eens wat feedback te vragen.

Op het moment ben ik nog bezig de grond en randen recht te trekken, de betonnen-poers te maken en het kijken hoe ik dit precies ga uitvoeren.
Groeten!
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
klein puntje van aandacht, je mag volgens mij geen hek tegen de weg plaatsen, ik zou even voor je verder gaat een gesprekje aangaan met de gemeente:confused:
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
klein puntje van aandacht, je mag volgens mij geen hek tegen de weg plaatsen, ik zou even voor je verder gaat een gesprekje aangaan met de gemeente:confused:

Dat is zo goed als geregeld :) Persoon is al langs geweest, wacht alleen op officiele bevestiging, maar gezien de ligging van het huis zei de ambtenaar in kwestie dat het geen probleem zou zijn, omdat aan andere kant (links op de foto) nu een snelweg is gebouwd. Mocht dit niet het geval zijn, zal ik het plan als nog moeten veranderen natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

peter91

Actieve deelnemer
1 jan 2014
71
1
Ee
Bij mij zijn de douglas planken helaas veel gekrompen afgelopen 10 maand. was na 6 maand al 5mm smaller van de 140mm en ze zijn 18mm dik.
Ik kon het helaas nergens droger of goed gedroogd krijgen. Ook ervaring met palen die snel gaan scheuren .

Maar ik hoop dat er eigenlijk wel mensen zijn met andere ervaring ??
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Ik zou de planken die verticaal geplaatst worden zeker niet koud tegen elkaar bevestigen, daar kun je 's zomers zo tussendoor fietsen, Kies dan voor horizontaal potdekselwerk (heb je ook aan de woning) of halfhout verbinding zodat je de werking kunt opvangen.
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Ik zou de planken die verticaal geplaatst worden zeker niet koud tegen elkaar bevestigen, daar kun je 's zomers zo tussendoor fietsen, Kies dan voor horizontaal potdekselwerk (heb je ook aan de woning) of halfhout verbinding zodat je de werking kunt opvangen.

Bedankt. Dan zal het meer iets worden als dit denk ik: https://www.vekam.nl/assets/images/materialen/Lariks potdekselwerk 3.JPG , even kijken of ik het nog iets minder saai kan maken dan gewoon planken.
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Dat hoeft niet perse, ik bekleed de binnenkant van mijn veranda ook verticaal maar dan moet je er eerst met de bovenfrees langs... (ik heb het trouwens uitbesteed maar 't idee blijft hetzelfde) Zoiets als dit:

eiken-hh-6-fullscreen.jpg
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Bedankt voor de reacties, zal zeker eens even in Echt gaan kijken, dat is natuurlijk niet zo ver.
Met een bovenfrees is dit denk ik wel te doen, ik heb ten slotte tijd genoeg.
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Zo, na heel wat vertraging van de gemeente, eindelijk een akkoord met de gemeente. Het hek moet ''ietsjes naar achteren'' geplaatst worden, en de hoek moet een zelfde diagonaal zijn als de hoek van het huis. Ondertussen weer opnieuw aan het Sketchup'en.

Vraagje: Wanneer ik de planken zoals op de foto's van mijn eerste post verticaal wil plaatsen, en 1 deel (van paal tot paal) ongeveer 1,80m wordt. Kan ik dan 10 vellingschroten met een werkingsbreedte van 180mm gebruiken, zonder dat hier kieren of problemen ontstaan, of mis ik hier iets belangrijks?
Zoiets: https://www.houthandelvangelder.nl/douglas-vellingdeel-extra-breed.html ?
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Beste allemaal, ondertussen weer wat buiten gedaan: 20 kuub rommel weggebracht en het parkeergedeelte opnieuw gemaakt. Dit is de huidige stand van zaken (een rommel haha):
20190217_152018.jpg
20190217_152004.jpg

Verder is dit het (zo goed als definitieve) design geworden:
Gtuin1.jpg

Gtuin2.jpg
Het hek is ongeveer 14 meter lang tot de schuine hoek, poort waar de hogere palen zijn.
Palen worden 10x10 met de horizontale balken 5x10.

Aan de ramen was ik van plan 10x10 palen te gebruiken, met 15x10 horizontaal.

Bij de deur 15x15 palen te gebruiken, met 15x7 horizontaal. Ik was van plan hier een plat of schuin dak op te maken.

Nu heb ik 2 vragen:
1. Zouden jullie bij het hek aanraden om nog ergens op de lengte een extra steun pilaar te gebruiken voor stevigheid, of is dit voldoende? Voornamelijk bij de hogere palen, daar komt een poort/deurtje uit douglas hout.
2. Wanneer er een plat of schuin dak (eventueel met dakpannen) opkomt, zijn de formaten dan voldoende qua stevigheid van palen? De totale afmetingen van de liggers zijn 3meter op een hoogte van 2.30 ongeveer.

Het hek wordt uiteraard dichtgetimmert, maar dat heb ik even weggelaten aangezien dit wat duidelijker is voor mezelf.

Bedankt!
 

Bijlagen

  • Tuin 1.jpg
    Tuin 1.jpg
    21,8 KB · Weergaven: 611
  • Tuin 2.jpg
    Tuin 2.jpg
    21,8 KB · Weergaven: 610
Laatst bewerkt:

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Ondertussen is het hekwerk zelf zo goed als klaar. Er moet nog wat beton bij gegoten worden om het een en ander nog eens extra vast te zetten. De vlonder en afdak moet even wachten ivm geboorte van mijn dochter.

Hier de vooruitgang:
d8e1bc51-c5af-4d16-ac51-4caee1b424c6.jpg
Geraamte

0d2bf6e6-1059-48ed-b8d8-09225abaaddc.jpg
Klaar, ging eigenlijk erg snel allemaal.

Wanneer het weer wat beter wordt ga ik me nog eens verdiepen in bescherming. Glazuur, beits, olie, ik ben er nog niet uit.

7e767954-923a-4546-a01c-65567f036304.jpg

fd7cc0a6-78d6-42e3-881b-107aa9b458d6.jpg
De voorkant wordt nog met een muurtje afgewerkt zodat de hoek, en het gedeelte wat nu beton is er wat netter uit gaan zien.
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hey,

Knap en snel gedaan zeg!
Persoonlijk vind ik het ontwerp uit je openings post een stuk mooier, het oogt nu zo massief (onvriendelijk)
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Douglas hoeft niet persé behandeld te worden hè. Het wordt dan wel grijs maar schijnt goed tegen het weer te kunnen. Wij hebben één kant wel en de andere kant niet behandeld vorig jaar ; het kleurverschil wordt nu steeds duidelijker.
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Hey,

Knap en snel gedaan zeg!
Persoonlijk vind ik het ontwerp uit je openings post een stuk mooier, het oogt nu zo massief (onvriendelijk)

Bedankt, en ja ik had het liever zo gemaakt als op de foto. Echter moest het binnen een week gedaan worden zodat we wat privacy hebben nu mijn dochter is geboren, het was precies in een week af, en erna kwam ze. De rest aan de binnenkant heb ik nu wat meer tijd voor om eventueel iets gedetailleerdere afwerkingen te realiseren. :)

Douglas hoeft niet persé behandeld te worden hè. Het wordt dan wel grijs maar schijnt goed tegen het weer te kunnen. Wij hebben één kant wel en de andere kant niet behandeld vorig jaar ; het kleurverschil wordt nu steeds duidelijker.

Hmja, boven de ramen is douglas van 1 jaar oud de hele dag vol in de zon. Als het deze kleur zou blijven zou ik heel tevreden zijn. Het grijze zou het nog somberder maken dat wil ik vermijden aangezien de rest van de straat ook al wat kleurloos is.
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Ondertussen weer wat verder gekomen.

De vlonder is zo goed als af, verder een dwarsbalk naar de ingang geplaatst voor wat meer stevigheid. Er staat hier zoveel wind dat dit echt nodig was, hier zal wanneer alles geverfd is bloemen/rozen of weet ik wat overheen groeien.
Foto 1.jpg

Foto 2.JPG
Vlonder gebouwd op split -> stoeptegels -> terrasdragers -> regels -> vlonderplanken.
Palen zijn bevestigd aan de muur met flinke schroeven (18cm / 12mm dik). Hier komt nog een overkapping op. De paal die scheef staat was op moment van de foto nog niet vast gezet, ondertussen staat die recht.

Op het moment bezig met de poort, deze zal deze week klaar zijn (mits het mee zit).

Vraagje voor de afwerking, heeft iemand ervaring met dit spul en kan iemand dit aanraden/afraden/mening over geven?
baufix-baufix-pur-langzeitlasur-5-liter--10.jpg

We hebben hier 10L gratis van schoonouders gekregen dus het zou best wat besparen, maar weet niet of dit nu de beste optie is.
In totaal wordt het 2keer 110m2 oppervlakte wat we moeten verven.
 

Bijlagen

  • IMG-20190707-WA0000.jpg
    IMG-20190707-WA0000.jpg
    22,7 KB · Weergaven: 231
  • IMG-20190705-WA0020.jpg
    IMG-20190705-WA0020.jpg
    21,4 KB · Weergaven: 231
Laatst bewerkt:

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Ondertussen weer wat verder gekomen.

Een klein kattenhuisje erbij gebouwd van resthout:
IMG_20190810_202503_440.jpg

Goedgekeurd:
kat1.jpg

Afdakje afgemaakt:
Afdak1.jpg
De bedoeling was eigenlijk het dak van boven met hout te beleggen, maar aangezien het niet te zien is, heb ik er maar een golfplaat opgelegd en het hout gespaard voor een ander project.

Daarna het gras gelegd en het grootste gedeelte is ondertussen geverfd:

T1.jpg

T2.jpg

T3.jpg

Al met al zeer tevreden over alles. Ondertussen ben ik al bezig met het tekenen van de rest van de tuin. Eigenlijk was het de bedoeling hier een parkeerplek te maken, maar aangezien we tegenover kunnen parkeren, kan ik deze ruimte van 5,70m * 3,80 toch bij de tuin trekken volgend jaar.
Dan wordt ook het oude tuinhuis afgebroken en wordt dit vervangen door een sauna, hek wordt uigebreid en eventueel nog een opberg ruimte. Eerste schets:

Plan2020.jpg
Zoals te zien wordt het een en ander van de muur antraciet geverfd.
Het grijze gedeelte ben ik nog niet over uit, of de sauna daar gaat komen of waar deze op de afbeelding staat. Dit gedeelte waar die nu staat, staat nog een oud rottend tuinhuis. Eigenlijk was het plan deze dit jaar te verwijderen, maar aangezien de kant van de buren nog erg vol stond (we willen het samen doen), dit nog niet gedaan. Daarbij geloof ik ook dat het me niet gelukt was dit jaar.
Verder denk ik er een tweede ingang in de buurt van de boom te maken (voor fietsen en kliko's bijvoorbeeld). Zit nu een beetje te overwegen hoeveel opberg ruimte er gaat komen, of toch meer plannen of plek om groente en fruit te verbouwen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Admiral

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Een hele voorruitgang met hoe het was! Van een grauw stukje straat naar een lekker tuintje. En ook fijn dat de kat zijn nieuwe huisje goedkeurt, ze kunnen nog wel eens wat eigenwijs zijn.. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.