Houten poster-ophangsysteem: hoe klemmen?

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Hallo

voor het werk wil ik graag een aantal mooiere 'poster-ophang-systemen' knutselen in hout. Het is idee is bovenaan ene houten lat met een koordje en beneden aan de poster ook, als gewicht om alles recht te houden.
Op internet vind je mooie voorbeelden, maar zijn erg duur in aankoop.

Er zijn doorgaans twee systemen: ofwel telkens twee latjes met magneten in. Door de latte op elkaar te leggen, klemt de poster door de magneten.
Een ander mooi voorbeeld dat ik gevonden heb, is dat hieronder. Hier is een gleuf gezaagd en wordt het papier 'geklemd' (?) door het aandraaien van een soort rampamoer (?) alleen zijn de rampamoeren die ik ken niet spits op het einde, dus vraag ik me af hoe dit klemt.

Iemand een tip of idee hoe dit werkt? Of is dat geen rampamoer wat ik zie?

bewerkt-IMG_7513.jpg
 
P

Pel

Guest
Dat is een inbusboutje Pascal, wat er helemaal doorheen gaat met aan de andere kant een moertje denk ik? Wat hij tussen het hout klemt is zo te zien ± 5 mm dik en zal stevig materiaal zijn. Ik zou gewoon twee latjes op elkaar schroeven met een boutje en een vleugelmoertje waar de poster tussen geklemd wordt.

Groet Pel.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Dit is gewoon een inbus boutje waar draad voor in het hout is gerapt, je moet hem ook echt heel licht aandraaien, het hoeft ook bijna niets te houden, alleen wat ik wel aanraadt is om een smalle dunne plastic strip achter het papier te leggen waar de inbusjes tegenaan komen, anders draai je deuken in het papier en krijg je rare vouwen op de plek van de boutjes.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Of een tweede groef zagen in het hout, waardoor die dunne strook hout tegen het papier gedrukt wordt wanneer je het boutje aandraait.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.