hoekverbinding met regels op gelijke hoogte

kremans

Nieuw lid
17 feb 2017
3
0
Tervuren, België
Hallo,

Voor een pergola heb ik een hoekverbinding nodig waarbij beide liggers op gelijke hoogte samen komen op een paal. Liefst zou ik geen schroeven of bouten gebruiken. Een vereiste is dat ik één ligger al op de paal kan bevestigen, zodat ik die samen recht kan zetten. De tweede ligger komt er dan als laatste bovenop.
De balken zijn 15x15cm, in eik.

De constructie komt buiten, dus ik wil inwatering zoveel mogelijk vermijden. Ik denk aan een soort halfhoutse verbinding met een blinde pen op de paal.
Is onderstaand ontwerp een goede oplossing? Of is dit te vergezocht?

Knipsel.jpgKnipsel-Xray.jpg


Groetjes,
Koen
 

tuoh

Oud hout
ziet er goed uit, belangrijk hier is wel dat de ligger met de halfhout uitsparing onderaan (de groene) mee kan steunen op de staander. Deze ligger heeft namelijk maar de helft van zijn draagvermogen over.
Je kan de levensduur van de hele constructie aanmerkelijk verlengen door de bovenzijde te "bekleden" met een waterdicht membraan. ( bladlood of EPDM)
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Ik heb de onderste lip van bovenaf aan de paal geschroefd, en vervolgens de bovenste lip weer aan de onderste. Balken bij mij zijn eiken 20x20cm.
Gebruik gemaakt van Woodies Tellerkopschroeven 8x200 en alle verbindingen gelijmd met Kelfort Constructietix tegen inwateren.

20180917_162141.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
ziet er goed uit, belangrijk hier is wel dat de ligger met de halfhout uitsparing onderaan (de groene) mee kan steunen op de staander. Deze ligger heeft namelijk maar de helft van zijn draagvermogen over.

Geldt dat niet ook gewoon voor die andere ligger (de rooie)? Ik verwacht dat het voor de sterkte niet (veel) uitmaakt of die lip nou boven of onder zit?
 

tuoh

Oud hout
Toch wel, dat scheelt juist de helft in draagvermogen:p Bij de rode zit de lip onderaan, de balk steunt dus met zijn volle hoogte op het oplegpunt, bij de groene is dit maar met de halve hoogte.
Bij een gelijke belasting op rode en groene balk gaat deze laatste ter hoogte van de lip afscheuren, is midden op de hoogte van de balk. Die balk is rekenkundig maar 75mm dik! Dit bij een balkhoogte van 15cm.
Reken uit het verschil in sterkte.
De enige zinvolle oplossing is om ook de groene deels met de volle hoogte te laten steunen op de staander, een 2 à 3cm is al voldoende.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik wil best geloven dat die groene zwakker is dan die rode - in de groene wordt op de te vormen knik het hout op trek belast, en in de rode (voornamelijk) op druk, maar ik kan me niet voorstellen dat die rode balk net zo veel 'weerstand' heeft tegen afbreken als een volledige balk?
 
  • Leuk
Waarderingen: Efvee

tuoh

Oud hout
Toch is het zo, maar dit geld enkel voor een situatie zoals op de tekening, waar de lip volledig ondersteund word, en de volle hoogte van de ligger vlak naast de staander komt te zitten.
Plaats die uitsparing (halfhout) op een 50cm naast de staander en je krijgt een heel ander verhaal. Dan halveert de sterkte ook.

Voorbeelden zoals hierboven getekend kom je occasioneel wel eens tegen in oude constructies, en wat zie je daar? De verzwakte ligger heeft in de loop der jaren een "verbandje" om gekregen omdat de balk in de lengte middendoor scheurt, of dreigde verder te scheuren. Dat "verbandje" bestaat dan doorgaans uit een stel forse U-vormige beugels die met bouten aangetrokken worden en zo alles bijeen houden. Hout kan veel beter om met druk- dan met trekbelasting.

Niet voor niks dat men vroeger bijna nooit gelijk liggende kruisingen gebruikte voor liggers, maar altijd werkte met in de hoogte verspringende kruisingen. Kwam het toch eens voor dan zorgde men altijd dat de "verzwakte ligger" mee kon opleggen op een steunpunt (staander) "Verzwakte liggers", zijn deze die eindigden op een halfhoutse lip aan de bovenzijde of met een pen aan de uiteinden die door de staander ging.
Bij deze laatste werkte men dan met schuine penborsten.
 

peter91

Actieve deelnemer
1 jan 2014
71
1
Ee
Volgens mij is de groene ligger al wel met oplegging getekend? De onderste rode lip is verjongd .
 

kremans

Nieuw lid
17 feb 2017
3
0
Tervuren, België
Ja, ik had dat inderdaad zo voorzien, zodat het gewicht niet aan de halfhoutse lip hangt, maar dat de balk nog kan steunen op de paal.
Ik had echter maar 1 cm getekend, en zal dat zoals aanbevolen vergroten tot 3 cm.
Bedankt voor het advies!
 

jommeke

Nieuw lid
11 jun 2013
4
0
Dilbeek (B)
Heeft het dan nog zin om ook de groene ligger te verjongen zodat de rode een centimer of twee met volle dikte op de staander komt te liggen?:confused:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.