Een bijzondere deur! Iemand constructie ideeen?

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Naast dat ik nieuwsgierig ben hoe deze deur in principe te maken, lijkt het me ook een ontzettend tof idee om zelf te maken.


Het schijnt dat de deur prima te openen is van beide kanten, sluiten wellicht een tikkeltje onhandig, afhankelijk van hoe soepel het gaat..

Het lastige scharnier zit op de hoek, tussen de driehoeken kan een XXL piano scharnier?
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Hoi Jan Willem,

Jouw veronderstelling van de pianoscharnier is correct. Maar het kan ook met gewone scharnieren.
De bovenste en onderste driehoek draaien volgens mij verticaal langs het kozijn, en dan kan je een pen in het kozijn gebruiken, met een gat in het hoekpunt. Wel een borging aanbrengen in de deur. Het heikele punt is het punt waar de middelste twee driehoeken aan elkaar zitten. Maar volgens mij kan dat met een stuk rubber. Dat moet wel soepel zijn en iets kunnen rekken, en voldoende dikte hebben. Ik zou overigens de vlakken hol maken i.v.m. het gewicht.
En je moet de ruimte hebben., wnat de driehoken komen naar voren toe.

Succes.

M.h.gr.
Bert Rosbach.
 
P

Pel

Guest
Het kan m.i. niet met vaste een pen, het zijn drie aparte draaipunten, soort van kogelscharnieren, met in de deurvlak driehoeken met een pianoscharnier, speel het filmpje maar eens in stukjes af.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Hoi Bert - De scharnierpunten op de hoeken was ik helemaal vergeten te vermelden. Daar zou ik een pen in het kozijn aanbrengen en een kogellager in de deur bevestigen. Of rubber sterk genoeg gaat zijn...

De man heeft ook hetzelfde type deuren van staal gemaakt (10mm dik, dik 200kg). Blijkbaar heeft hij ze zo ontworpen dat ze vrijwel vanzelf open/dicht gaan, en hebben ze alleen een eerste zetje nodig..

Pel - Schaalmodellen hebben wel een vaste pen, maar misschien kunnen die wat torderen. Wat ik heb gezien waren modellen van karton gemaakt... Weet jij van het bestaan van kogelscharnieren, die op de hoek gebruikt zouden kunnen worden?
 
P

Pel

Guest
Ik zou het zo niet direct weten Janwillem, maar je ziet ze wel eens in hytech constructies o.a robots in een productielijn.

groet Pel.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Dank allemaal, tzt eens proberen een schaalmodel te maken, als er wat gebouwd gaat worden dan wordt er een verslag gemaakt.

Dank voor de link, dat had ik zelf ook kunnen Googlen, ik keek alleen op YouTube.. Het type scharnier is alleen niet gespecificeerd, zal nog beter zoeken. Het lijkt me zoiets als in die kiep kantel kunstof kozijnen wellicht.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
dat gaat zo soepel daar zit meer achter dan alleen scharnieren
er zit ook iets van een softclose mechanisme in volgens mij
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Heel mooi ding zo,n deur, Moet je alleen met je strakke gele speedo klem tussen komen te zitten
 
Laatst bewerkt:

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Lekker kindvriendelijk, zo op't eerste zicht.

(op het tweede zicht eigenlijk ook nog, daar niet van)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.