Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Talking Een bijzondere deur! Iemand constructie ideeen?

Naast dat ik nieuwsgierig ben hoe deze deur in principe te maken, lijkt het me ook een ontzettend tof idee om zelf te maken.

Het schijnt dat de deur prima te openen is van beide kanten, sluiten wellicht een tikkeltje onhandig, afhankelijk van hoe soepel het gaat..

Het lastige scharnier zit op de hoek, tussen de driehoeken kan een XXL piano scharnier?

Hoi Jan Willem,

Jouw veronderstelling van de pianoscharnier is correct. Maar het kan ook met gewone scharnieren.
    De bovenste en onderste driehoek draaien volgens mij verticaal langs het kozijn, en dan kan je een pen in het kozijn gebruiken, met een gat in het hoekpunt. Wel een borging aanbrengen in de deur. Het heikele punt is het punt waar de middelste twee driehoeken aan elkaar zitten. Maar volgens mij kan dat met een stuk rubber. Dat moet wel soepel zijn en iets kunnen rekken, en voldoende dikte hebben. Ik zou overigens de vlakken hol maken i.v.m. het gewicht.
    En je moet de ruimte hebben., wnat de driehoken komen naar voren toe.

Succes.

M.h.gr.
    Bert Rosbach.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Het kan m.i. niet met vaste een pen, het zijn drie aparte draaipunten, soort van kogelscharnieren, met in de deurvlak driehoeken met een pianoscharnier, speel het filmpje maar eens in stukjes af.

Groet Pel.
    Laatst gewijzigd door Pel; 17-09-18 om 12:10.

Hoi Bert - De scharnierpunten op de hoeken was ik helemaal vergeten te vermelden. Daar zou ik een pen in het kozijn aanbrengen en een kogellager in de deur bevestigen. Of rubber sterk genoeg gaat zijn...

De man heeft ook hetzelfde type deuren van staal gemaakt (10mm dik, dik 200kg). Blijkbaar heeft hij ze zo ontworpen dat ze vrijwel vanzelf open/dicht gaan, en hebben ze alleen een eerste zetje nodig..

Pel - Schaalmodellen hebben wel een vaste pen, maar misschien kunnen die wat torderen. Wat ik heb gezien waren modellen van karton gemaakt... Weet jij van het bestaan van kogelscharnieren, die op de hoek gebruikt zouden kunnen worden?

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Ik zou het zo niet direct weten Janwillem, maar je ziet ze wel eens in hytech constructies o.a robots in een productielijn.

groet Pel.

Misschien heb je wat aan dit plaatje?

https://patentimages.storage.googlea...1/00090000.png

Volgens mij is het ontwerp van Klemens torggler en op Google zijn er een paar DIY-ontwerptekeningen te vinden. (klik hier )

Maak een schaalmodel, dan zie je hoe het echt uitpakt. En brengt je op ideeën.

jaap

Dank allemaal, tzt eens proberen een schaalmodel te maken, als er wat gebouwd gaat worden dan wordt er een verslag gemaakt.

Dank voor de link, dat had ik zelf ook kunnen Googlen, ik keek alleen op YouTube.. Het type scharnier is alleen niet gespecificeerd, zal nog beter zoeken. Het lijkt me zoiets als in die kiep kantel kunstof kozijnen wellicht.

Deze foto heb je misschien iets aan?3D8E3A1B-86EA-4CD0-AB78-66DD8E5E2553.jpg

dat gaat zo soepel daar zit meer achter dan alleen scharnieren
    er zit ook iets van een softclose mechanisme in volgens mij

Forum Rechten