Vervangbaar plaatje in tafel boorstandaard

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Wie kan mij aan tips helpen hoe ik in mijn blad onder de boormachine
WhatsApp Image 2018-09-16 at 20.07.35.jpg
een vervangbeer plaats kan maken waar de boor in terecht kan komen zonder gelijk de hele plaat lek te boren en ik lelijke gaten krijg.Morgen krijg ik mijn T-Track frees voor M8 en dan kan ik verder werken. IK had vanmiddag al wel twee sleuven gemaakt om het frezen wat makkelijker te maken. omdat ik alleen nog een een Makita 700 kantenfrees heb die het trouwens perfect deed

Ik had het idee om met een 7 gatenboor een gat te maken en dan daarin vervangbare stukken te stoppen, maar het gat is zo "overmaats" dat ik met geen mogelijkheid dat een beetje netjes erin krijg.
Als iemand met een goede oplossing komt, dan kan ik redelijk snel een nieuw blad maken. ik heb nog een vergelijkbaar stuk liggen.

Die greepjes heb ik gezaagd uit een strook van 150mm multiplex waar ik twee 44mm vurenhouten latten onder gelijmd had. Ze kosten vrijwel niets, en uit een strook van 1200mm haal je er aardig wat!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Maak een ronde sparing in de onderplaat waar een stuk plaat in past wat je met een komboor of zevengatenzaag maakt. Hart van dit vulstuk niet onder het hart van de boor, dan kan je dit ronddraaien om weer vlees onder je boor te hebben. Het gat maken in je onderplaat kost één keer wat extra tijd, maar de passtukken maak je dan heel snel.

Edit: voor de volledigheid, Dit staat ergens op het forum, ooit gelezen en uitgeprobeerd.
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Dat dus!

Als je soms met grotere forstner boren zou werken (waarschijnlijk niet met deze setup, maar toch...) kun je ook opteren voor vierkante inlegplaatjes.

Hier kan je zien hoe ik het opgelost heb:

https://www.woodworking.nl/showthread.php?24285-Kolomboortafel-deluxe

Bedankt voor de tips heren.

Ik heb net vandaag een FAMAG 20mm forstnerboor besteld, de mooie 20mm slangenboor die ik heb is net te lang voor deze combinatie. ik heb nog 6mm multplex liggen waar ik stroken van zou kunnen zagen. En dan kan ik ook de 25mm frees met ondersnijder gebruiken, die ik om volstrekt onduidelijke redenen had gekocht:)
Zomaar een gat in de plaat boren wordt lastig, want in mijn "haast" om het af te maken, had ik er al een tweede plaat onder gelijm als versteviging en om de bovenplaat omhoog te krijgen zodat ik ruimte had aan de onderkant voor mijn lijmklemmen.
Daarbij komt dat ik nog niet helemaal heb uitgedacht hoe ik een goed passend gat en schijf ga maken.
Uitdenken is vaak leuker dan maken:)
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Mooie tip, Fanatic. Ik zie mijzelf de hoogteverstelling ook nog namaken, daar was ik zelf niet opgekomen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.