Dat schaven maken werkt aanstekelijk...

mhe

Actieve deelnemer
8 dec 2013
50
0
Nee, het is geen schoonheid. Maar ze is wel functioneel.

Ik startte van de week met de bouw van een nieuw instrument en deze keer gebruik ik weer eens populier. Als een van de eerste handelingen na het schaven moet ik dan profielen aanbrengen en dat deed ik tot nu met een schraapstok. Maar populier is niet de makkelijkste houtsoort daarvoor en het resultaat viel me bitter tegen. Zou ik dan toch eens moeten zoeken naar een geschikt freesje voor de bovenfrees? Nah... nee.

Al die berichten hier over zelf maken van schaven, eens lezen. In een link naar dat boek van Hayward stond dat een profielschaafje niet meer dan een dag werk zou moeten zijn. Uitdaging! Ik had nog een stukje kers van de juiste maat. Beitel werd nog even een probleem, Hayward noemde een stuk bandzaag maar de dikte die hij noemde was wel wat dikker dan wat ik had liggen. Ik had ook geen zin om wat te gaan bestellen en dagen te moeten wachten. Dus maar even naar de gamma gereden en daar een 12mm beitel van het huismerk gekocht. Die was wel wat hard om te vijlen, maar het is gelukt.

En na wat gepruts heb ik nu een werkende profielschaaf. Ik werk het profiel nog wel wat bij met de schaapstok, maar het resultaat, daar wordt ik wel blij van. En dat alles voor 12.79 en een middagje werk.

Deze is dus niet bedoeld voor de eregalerij van mooie zelfgemaakte schaven, is meer ter illustratie dat het echt niet moeilijk hoeft te zijn om zelf even een schaafje te maken dat functioneel is.

Toch handig dat woodworking forum.

gr., -maarten

DSC_0193-k.jpg
 
P

Pel

Guest
Het is een heel mooie schaaf Maarten, die m.i. toch wat meer, en grotere foto's verdiend dan dit klein fotootje.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.