Zeeppomp beginnersvraag.

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik wil uit padoek een holle cilinder maken om over het zeeppompje te schuiven (zie foto). Onderaan het overschuifsel komt een opening met de volledige diameter van het zeeppompje, bovenaan een opening die iets ruimer is dan de schroefdraad zodat het pompje er nog op kan.
Ik hoop dat dit verstaanbaar is.

Ik heb een chuck die het overschuifsel langs binnen kan klemmen eens de opening is gemaakt, maar niet langs buiten en verder nog een zwijnestaart.

Heeft iemand suggesties hoe te werk te gaan?

Ik dacht eerst de achterkant van de cilinder recht af te steken voor de onderkant. Vervolgens op gewenste lengte de gewenste vorm te draaien voor de bovenkant met een langer stuk aan zodat ik hem op de chuck kan klemmen (langs buiten) en dan alles eraf halen en met de hand afzagen.
Daarna de toekomstige bovenkant op de chuck te klemmen en aan de onderkant beginnen uithollen.
Houdt dit steek of zijn er beter methodes?
Gezien de lengte denk ik dat ik best ondersteun eens ik het op de chuck span. Heeft iemand hier al skateboard wielen voor gebruikt? Zou dit werken?

Bedankt!
Bram

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Bram,

Dit kan een leuk project worden. DE koker heb je dus dat scheelt.
Kan je chuck het werkstuk niet binnen zijn bekken klemmen? dat wou wel makkelijker zijn.

Heb je mogelijkheid tot boren op je draaibank? Een lekkere brede forstnerboor doet wonder met het uithollen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Helemaal boren op de draaibank. Daarna met chuck (brede opening) en taps tegencenter (smalle) opening buitenkant draaien. Dan weet je (vrijwel) zeker dat de holte evenwijdig en concentrisch is aan de buitenkant. Eventueel kun je ook voor de aandrijving een jam chuck (eenmalig) draaien uit een stukje afvalhout.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Tjonge Bram wat een leuk project maar nog niet zo eenvoudig. Je moet nogal wat stappen doorlopen waarbij je niets moet overslaan anders loop je vast.
Wie geen diep uithol gereedschap heeft zou de volgende methode ook een mogelijkheid zijn.
1. draai een cilinder die ruim aan de lengte en dikte is.
2. draai aan beide zijden een houvast voor de chuck.
3. draai/steek/zaag aan één kant een stuk af waarvan je later een insluitende bodem kunt maken.
4. zet het grote gedeelte weer in de machine en boor een gat tot de hoogte van de zeeppomp.
5. ga nu de rest van het hout uitdraaien.
(ondersteuning met een bril is gewenst - ik heb er een met skeelerwieltjes - perfect)
6. doe dit met een uithol beitel of gewoon met een wat bredere afsteekbeitel.
7. pas steeds de zeeppomp in de opening om te zien of de ruimte voldoende is en binnenin een passende ruimte ontstaat die de bovenkant van het pompje volgt- het schroefdraad moet passen in het eerder geboorde gat (dus voorboren op de diameter van het schroefdraad).
8. maak aan de onderzijde een kleine verdieping in de wand waarin het nog te maken bodemdeksel past.
9. maak het bodemdeksel, plaats het pompje en lijm de bodem met het chuckhouvast in de bodem.
10. zet het stuk na droging weer in de machine en werk het bovenste gedeelte af zodat voldoende schroefdraad vrijkomt.
11. schuur het geheel en behandel het oppervlak naar wens.
12. steek/zaag het chuckhouvast van de bodem.
13. zet je werkstuk op de machine, roep de hele straat en geniet.
14. maak een foto en laat ons meegenieten.
Ik hoop Bram dat je mij kunt volgen anders weer bovenaan beginnen te lezen :) ;)
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Bedankt allemaal voor het duidelijke advies.
Wat doe ik als ik geen boren op mijn draaibank kan monteren?
@Jan: kan ik een bedane als brede afsteekbeitel zien, voor het kops uithollen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.