diverse houten schaafjes gemaakt.

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Eindelijk even tijd om wat gemaakte schaafjes te posten op het forum. Een aantal had ik al op fb gezet.
Allereerst een houten schaaf gemaakt van paardenvleeshout(Massaranduba) en een zool van Castana Rosa, aanvalshoek 60 graden.
Het mooie van deze schaaf is als ik de beitel omdraai met de vouw naar boven dus word meteen schaapschaaf.(60+30=90 graden)
Dit trucje heb ik niet van mijzelf maar afgekeken van de Australische schoenmaker HNT Gordon.
De gebruikte beitel is de beroemde schaafbeitel van woodworking.nl maar dan zonder keerbeitel. De diepte instelling is van Veritas (deze setjes kun je los bestellen oa bij D S ).

IMG_5115.jpg

IMG_5116.jpg

IMG_5117.jpg

IMG_5125.jpg

Een trekschaaf uit taxus hout gemaakt het schaafmes gemaakt van een nieuwe Narexbeitel 50mm breed.(deze beitel lag al 1 jaar onaangeroerd in de kast gebruikte hem simpelweg niet) De aanvalshoek van deze schaaf is 43 graden.
Na een tijdje ermee geschaafd te hebben besloten om de lengte iets in te korten en de opening van de schaafmond iets te verkleinen door een inzet stuk te plaatsen .

IMG_5857.jpg

IMG_5858.jpg

IMG_5859.jpg

IMG_5861.jpg

IMG_5864.jpg

IMG_5885.jpg

IMG_5884.jpg

IMG_5969.jpg

IMG_5937 2.jpg

En nog een japans trekschaafje gemaakt van japans eikenhout en en strip A2 staal aan achterzijde opgedikt met een stuk schraapstaal zodat ik het schaafmes taps kon vijlen. De aanvalshoek van dit schaafje is 45 graden.
Hiervan helaas niet veel foto's gemaakt. Tijdens het losse van het schaafmes spleet de achterzijde dit heb ik opgelost door de scheur te verlijmen en er een corromandel toog in te slaan het voldoet nu goed(was waarschijnlijk een droog scheurtje)

IMG_5948.jpg

IMG_5949.jpg

IMG_5947 2.jpg

IMG_5966.jpg

IMG_5967.jpg

De bovenstaande schaafjes zijn uit een massief stuk hout gehakt dus niet ala Krenov

groetnis, Roeland
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Prachtig gedaan, ziet er geweldig uit!

Echte vakmanschap is moeilijk na te bootsen.

Vooral die laatse spreekt me echt aan.

Chapeau.

Gr Danny
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dank je Danny,
Die laatste is een klassiek model ik houd erg van de simpele en doeltreffende vormgeving van de Japanners 1 blokje hout en een tapered schaafmes. Geen wig het ijzer zet zich zelf vast. De eenvoud zelve.

Groetnis, Roeland
 
P

Pel

Guest
Stuk voor stuk mooie schaven Roeland, maar de Japanse vind ik toch het mooiste, de toogpen past er ook heel goed bij.

Groet Pel.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Top Roeland! De HNT Gorden lookalike heeft mijn voorkeur en niet alleen vanwege de beitel :p. Heb zelf 2 originele Gordon schaven van het Chinese trek/duw model en weet hoe handig het kan zijn om 1 schaaf te hebben met een aanvalshoek van 60 graden. Het schaaft wat zwaarder maar kan bijna alle moeilijke hout aan. De Norris/veritas instelling lijkt me erg handig en het schrapen met een omgekeerde beitel werkt ook echt.

Maar DutchTools heeft zich weer helemaal uitgeleefd ...... mooi voor Open Dag Hout en een stimulans om zelfs ook zo iets te gaan maken. Die beitels heb ik overigens nog wel, voor de liefhebben neem ik ze graag mee naar Open Dag Hout.

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Die schaaf die je uit een tak gehakt hebt, geniaal! Ik kan me zo voorstellen dat een timmerman ergens in de middeleeuwen ook zo te werk ging. De schaven die ze op de Mary Rose hebben gevonden heeft ook zo'n soort uitstraling:

Mary-Rose-woodworking-tools-29.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Dat zijn weer prachtige schaven Roeland! Ik vind het heel knap.
Bij het maken van meubels of een kistje, komt het vaak niet op een mm, maar bij het maken van het gereedschap kan een mm afwijking al voor een niet werkend stuk gereedschap zorgen.
En ook je metaal bewerking ziet er altijd heel goed uit.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Bedankt allen voor de reactie's.

Pel die toogpen is eigenlijk uit nood ontstaan, maar inderdaad ziet het er mooi uit.
Jaap ik neem deze drie schaafjes ook mee naar de open dag en nog veel meer leuks!!!
Seek die kende ik nog niet! zal eens googlen. Ik vermoed sat het maken van schaafjes van stukken tak of boomstammetjes veel verder terug gaat als de middeleeuwen.
SunRayes ben nu ook bezig met een klein infillschaafje 40mm lang en 20mm breed uit een massief messing blokje als ie klaar is post ik wel een fotootje.

groetnis, Roeland
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Eindelijk even tijd om wat gemaakte schaafjes te posten op het forum.

Een trekschaaf uit taxus hout gemaakt het schaafmes gemaakt van een nieuwe Narexbeitel 50mm breed.(deze beitel lag al 1 jaar onaangeroerd in de kast gebruikte hem simpelweg niet) De aanvalshoek van deze schaaf is 43 graden.
Na een tijdje ermee geschaafd te hebben besloten om de lengte iets in te korten en de opening van de schaafmond iets te verkleinen door een inzet stuk te plaatsen .


Bekijk bijlage 79611


groetnis, Roeland
Volgens mij is dit geen taxushout. Maakt voor het resultaat natuurlijk niet uit. Mooi gedaan, echt handwerk!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het Friesch Museum heeft een collectie oude schaven, waarvan een deel in begin dit jaar in het gemeentehuis van Damwoude te zien was.

Onderstaand stukje tekst van gemeente website en wat foto's

jaap


Unieke expositie van collectie houtschaven

RSS feed
Vanaf 1 februari is gedurende 3 maanden in de vitrine in het gemeentehuis te Damwâld een bijzondere expositie van oude houtschaven te zien.

Van het Fries Museum zijn een aantal zeer oude schaven tijdelijk in bruikleen aan de gemeente Dantumadiel uitgeleend. Het betreft hier schaven die o.a. bij terpopgravingen in de provincie Fryslân gevonden zijn. Deze schaven worden gedateerd in de periode van 400 tot 700 na begin van onze jaartelling, waarbij een schaaf mogelijk zelfs van voor het begin van onze jaartelling is. Bijzonder is ook dat een schaaf van een elandgewei gemaakt is en een ander van dierlijk been. Deze schaven van het Fries Museum zijn zonder meer uniek te noemen en worden alleen na overleg en op speciaal verzoek tentoongesteld.

Naast deze stukken van het Fries Museum is de expositie verder aangevuld met stukken afkomstig van particuliere verzamelaars uit de gemeente Dantumadiel. Het geheel biedt een prachtig beeld hoe dit ambachtswerktuig zich in de loop der tijd ontwikkeld heeft. De eerste objecten van gewei, been en hout naar de tegenwoordige tijd, waar alles een snoertje heeft en de spierkracht vervangen is door de kracht van de elektromotor.

De expositie is vrij toegankelijk en te bezichtigen tijdens de openingsuren van het gemeentehuis te Damwâld.

IMG_1120.jpg

IMG_1119.jpg

IMG_1124.jpg

IMG_1125.jpg

IMG_1118.jpg

IMG_1122.jpg

IMG_1121.jpg
 
P

Pel

Guest
Zit de grote krul van de heel oude schaven van het begin van onze jaartelling aan de voorkant? Prachtige collectie schaven, sommige schaven lijkt het of ze nog dagelijks gebruikt worden zo goed zien ze eruit.

Groet Pel.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Roeland,
Ik sluit mij bij de anderen aan: Prachtig gemaakt!
Schaven hebben voor mij toch altijd iets bijzonders en de inventieve manier waarop jij iedere keer weer schaven maakt spreekt mij erg aan. Geldt zeker ook voor het kleine infill schaafje van je volgende post.
In deze set springt voor mij de taxus schaaf eruit, omdat ik er nooit bij stil heb gestaan dat je hieruit een schaaf zou kunnen maken.
Misschien domme vraag, maar ik neem aan dat hiervoor het hout ook heel droog moet zijn. Klopt dat?

Jammer dat je aan de andere kant van het land woont, anders was ik graag een keer bij je komen kijken.

Groet,
Hans
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dank je wel Hans,

En... domme vragen bestaan niet! Het hout moet inderdaad droog zijn. Maar taxus droogt vrij rap en bijna zonder scheuren en vervorming.
Vorig jaar een taxus schaaf gemaakt waarvan de schaaf body nog niet droog genoeg was (kon niet wachtten) de handgrepen waren wel droog.
Was en is prima bruikbaar wel na gebruik de schaafbeitel verwijderen dit ivm houtkrimp en roesten van de schaafbeitel dat is nu niet meer nodig want droog genoeg.
Hier een foto van deze schaaf net gemaakt

IMG_3832.jpg

En een foto van de schaaf in huidige staat. Zoals je ziet geen vorm verandering en of scheuren de twee droog scheurtjes die je ziet rechts bij het voorhandvat en rechtsachter waren tijdend het maken al aanwezig en zijn eigenlijk niet noemenswaardig veranderd.

IMG_6017.jpg

Het maak proces heb ik gepost op dit mooie forum.

Groetnis, Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.