Werkbank uit elementen

Serpy

Nieuw lid
15 sep 2018
3
0
Ik wil weer gaan klussen. Heb ooit 15 jaar geleden een bouw opleiding gedaan, maar helaas vlak voor het einde moeten stoppen vanwege ziekte. Heb dus een beetje kennis, maar het heeft lang stil gestaan.
Op het moment ben ik dusdanig opgeknapt dat ik als hobby wil starten met klussen. Heb een zeer kleine werkplaats (2,9 bij 3 meter) dus ik moet zuinig zijn met m'n ruimte.
Om die reden wil ik een werkbank uit verschillende elementen maken die ik eventueel kan omwisselen of van vorm veranderen, afhankelijk van het project.

Ik weet alleen niet wat handig is. Graag hoop ik van jullie kennis gebruik te mogen maken.

Ik wil elementen van 600x800mm maken als blad, beginnen met 2 elementen zodat ik een werkbank van 1200x800mm heb en deze in de toekomst uitbreiden.

Na wat zoek werk kan ik eigenlijk geen werkbank vinden die je aan elkaar kan schuiven om een grotere werkbank te maken.

Mijn vraag aan jullie is:
Is er een goede reden om niet met elementen te werken? En zo ja, zijn er suggesties hoe ik klein kan beginnen en langzaam mijn werkplek kan uitbreiden?

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties.

ps. Als het nodig is kan ik wat meer informatie geven over mijn toekomst plannen, maar gezien ik nu al weet dat 2 elementen al lang zal duren, heb ik dat stukje achterwegen gelaten.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Leuk idee!

Hoe ga je ze horizontaal stabiliteit geven? Krijgt elke module eigen poten?

edit - Ik navigeerde weg en moest opeens aan zoiets denken: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S49197566/ Als je allemaal verrijdbare blokken maakt, kun je in een kleine werkplaats per keer je indeling makkelijker veranderen.
Echter: je moet in je werkplaats altijd ruimte houden voor je werkstukken. Nu ga je misschien geen hele keuken in elkaar zetten. Maar zodra het een groot ding wordt, is werkruimte wel een issue.
 
Laatst bewerkt:

Serpy

Nieuw lid
15 sep 2018
3
0
Ik wil er een paar maken waaronder ook opbergruimte zit (lade's of deurtjes, weet ik nog niet). Dit moet bij deze voor de stabiliteit zorgen. Een paar elementen wil ik alleen met poten maken voor de stabiliteit. Deze poten wil ik dan opvouwbaar maken zodat als ik minder werkblad nodig heb, ik ze in de berging kan zetten. Of met mooi weer ik m'n werkplek deels naar buiten kan verplaatsen. Het idee om hieronder wielen te monteren is zeker handig! Bedankt hiervoor.
Het idee is dat ik elk element aan de zijkant met bijvoorbeeld bouten tegen elkaar vast kan maken zodat zelfs bij een ongelijke ondergrond, de verschillende bladen zo recht mogelijk zijn.

De houten bladen aan de bovenkant wil ik zo maken dat ik die los eruit kan schuiven. In de (verre) toekomst wil ik ook een zaagtafel, bandschuurmachine, freesmachine, etc hebben. Deze wil ik dan in zo'n blad monteren zodat ik van mijn werkbank makkelijk bijvoorbeeld een zaagtafel kan maken als ik die nodig heb. Gezien mijn kleine werkplek wil ik, als ik apparaten niet nodig heb, deze makkelijk kunnen opbergen. Ik weet het, heel ambitieus. Maar dit is echt een meer jaren plan.
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6

Serpy

Nieuw lid
15 sep 2018
3
0
Wat denk je van de Paulk workbench. In de basis is die 240x1200 (2 delen van 600) maar kan op allerlei manieren verschaald worden.
https://www.fastcap.com/product/paulk-workbench

Leuk om zelf te maken of te kopen. Allerlei variaties te vinden op youtube.

Success!

HTBDTL

Bedankt voor de link!
Er zitten veel elementen in die ik ook wil toepassen. Wel wil ik een dikker blad hebben. Maar die gaten bijvoorbeeld heb ik vaker gezien. Lijkt me ontzettend handig voor heel veel dingen.
Ik wil onder andere deze als inspiratie gebruiken:
https://www.youtube.com/watch?v=Va8tlFpnhRg
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Wielen onder een Werkbank zou ik persoonlijk nooit doen, alles blijft namelijk altijd bewegen en dat is heel irritant. Die beweging zit grotendeels in de lagers waarop de wielen kunnen draaien en dan helpt een rem ook niet. Tegen de tijd dat je "geinvesteerd" hebt in grote wielen die niet wiebelen ben je een aardig bedrag kwijt.
Ik heb mijn "kast / standaard" voor mijn kolomboor ook van wielen voorzien en dat gaat omdat je vrijwel geen zijwaartse beweging maakt tijdens het gebruik.

Vergeet ook niet dat je bij een verrijdbare Werkbank weinig massa hebt om bewegingen te dempen.
Wat je ook kunt overwegen is om een werkblad aan de muur vast te maken, met de mogelijkheid om deze omhoog te klappen.
 
Laatst bewerkt:

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Wielen onder een Werkbank zou ik persoonlijk nooit doen, alles blijft namelijk altijd bewegen en dat is heel irritant.

Onder mijn kleine, verrijdbare werkbank (100x80) zitten ook zwenkwielen met een rem en voor normaal gebruik (zagen, schuren, boren, schroeven) vind ik dat geen probleem. Anders heb je ook nog klapbare oplossingen zoals deze https://www.youtube.com/watch?v=l42K0s6E7vA (al zou ik zwaardere wielen gebruiken)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.