Zaagsnede cirkelzaag en decoupeerzaag niet haaks

seann

Nieuw lid
18 mrt 2015
16
0
Af en toe maak ik wel eens wat zelf en daarvoor heb ik ook een cirkel- en decoupeerzaag in huis. Nu is het alleen zo dat ik vaak problemen heb met het haaks zagen van stukken hout die niet eens zo dik zijn; al vanaf 16mm doet dit probleem zich voor. In het geval van de (hand)cirkelzaag is het zo dat als er maar een klein moment is waarop ik de druk op de cirkelzaag verminder, de zaag vanaf dat moment niet meer haaks zaagt. In het geval van de decoupeerzaag heeft het denk ik meer met de (mindere) stugheid van het zaagblad te maken, waardoor deze al snel buigt en ik wederom geen haakse zaagsnede krijg.

Heeft er iemand tips om dit te voorkomen zodat ik een haakse zaagsnede kan krijgen? Alvast bedankt!
 
P

Pel

Guest
Wat voor een handcirkelzaag heb je en welke decoupeerzaag, dat zou misschien wat meer verduidelijken?

Groet Pel.
 

seann

Nieuw lid
18 mrt 2015
16
0
Hoi Pel,

Bedankt voor de reactie. Als cirkelzaag gebruik ik een Skil 5140 (500W, 4200RPM) en als decoupeerzaag een Bosch PST 800 PEL.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Dat een handcirkelzaag niet haaks zaagt is volgens mij meestal de afstelling op die graden boog waarmee je naar 45 graden gaat. (zit deze wel goed vast)
Het is mogelijk dat die maat tabel niet helemaal juist is maar dat kun je uitmeten met een blokhaak op de onderzijde blad t.o.v. de zool. (wel eerst de stekker uit het contact halen)

Ja, die decoupeerzaag dat is wat moeilijker ik vraag mij af of er een goed passend zaagje in zit?
De Bosch zaagjes zijn meestal dikker dan kloon zaagjes, kun je een afbeelding van dat deel van de decoupeerzaag plaatsen?
Bij meer dan 40 mm zagen wordt het bijna normaal als je in de bocht schuin gaat, sommige merken doen het wel goed.
Maar je schrijft dat het al bij 16 mm gebeurd en dat lijkt mij niet in orde.

Mvg, :).
 
P

Pel

Guest
Met een cirkelzaag moet je de normale druk erop houden, het kan ook zijn dat je zaag bot is zet er eens een ander zaagblad in, en wat spaander al zegt kijk of alles recht en haaks staat. De decoupeerzaag is moeilijk te zeggen, zet er eens een steviger nieuw zaagblad in, het ligt er ook aan wat je zaagt hardhout of zachthout. Het is belangrijk met een decoupeerzaag, dat je de zaag het werk laat doen, dus niet duwen, een scherp zaagje met beleid sturen, en ook de tijd geven om een bocht te kunnen maken.

Groet Pel.
 

seann

Nieuw lid
18 mrt 2015
16
0
Beste Pel en Spaander,

Hartelijk dank voor jullie feedback. Voor wat betreft de cirkelzaag is het zo dat de afstelling juist is en dat deze ook goed vastzit. Probleem is denk ik dan toch misschien het zaagblad, aangezien het niet altijd scheef gaat; eerst gaat het recht en daarna scheeft, i.v.m. het feit dat ik de druk er niet altijd goed op kan houden.

Voor de decouperzaag gebruik ik zaagjes van Bosch; een foto heb ik bijgevoegd.

Het type hout waarmee ik problemen heb gehad zijn o.a. spaanplaat en MDF.

20180915_121901.jpg

Groet,

Sean
 

Bijlagen

  • 20180915_121901.jpg
    20180915_121901.jpg
    51,4 KB · Weergaven: 381

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Skill is gewoon een verschrikkelijk budget merk. Maar met mijn Metabo cirkelzaag heb ik het zelfde probleem. Het komt uiteindelijk gewoon door de dool die te slap is. Bij een decoupeerzaag is de geluidsingang vaak ook niet best.
 
P

Pel

Guest
Als ik zie in onderstaand filmpje hoeveel moeite de zaag heeft om door een plaat MDf te komen, de zaag heeft te weinig vermogen. Het zijn m.i. huis tuin en keuken zagen waar je geen wonderen van kunt verwachten.

Groet Pel.

 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Die staat te klussen met stalen tenen:eek:
Een goed en scherp zaagblad doet wonderen, maar 500 watt is niet echt veel.


Vruuuger was Skil een degelijk merk, mijn opa had er een handcirkelzaag van. Veel boerderijen mee gebouwd volgens de verhalen.
Was helemaal van giet aluminium, helaas gevallen en verkeerd terecht gekomen.
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
500W is inderdaad niet veel voor een cirkelzaag, maar MDF mag toch geen probleem zijn. Een scherp zaagblad met de juiste vertanding is wel nodig en juist geen druk zetten op de zaag, laat het zaagblad zijn werk doen.
Door druk te zetten, kun je ook de zaag uit het lood duwen, waardoor de zaagsnede niet meer haaks blijft. Tenminste, ik geloof dat je dat bedoelt. Of bedoel je dat je geen recht lijn kunt volgen tijdens het zagen? In dat geval een rechte plank gebruiken om de zaag langs te geleiden.

Een decoupeerzaag blijft altijd een lastige, maar zoals eerder advies al gegeven, laat de zaag het werk doen. En als het je dan te langzaam gaat, zul je toch echt andere machines moeten aanschaffen. Dat hoeven ook niet meteen Festools te zijn hoor. Bosch groen of metabo is al een slag beter dan Skill (in ieder geval de huidige generatie). En als de beurs diep genoeg is, dan is een mooie Bosch blauw of Makita heerlijk om mee te werken.

Succes!
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Kan je geen rechte lat klemmen op je werkstuk, en dan de snede maken met je cirkelzaag?

Dan heb je in ieder geval een geleider, en kan jij je rustig concentreren om de snede te maken.


Succes nog, ik heb hier ook enorm veel moeite mee gehad.

Gr Danny
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
ik ga ar vanuit dat je de zaagsnede bedoeld haaks op het vlak van het hout en dus niet in de lengterichting.

Bij de decoupeerzaag hangt de haaksheid af van de maten van steun en geleiding die het zaagje krijgt van de machine in combinatie met je zaagtechniek.
Maar met een prul is geen goed resultaat te halen.

Dat de zaagsnede van je cirkelzaag verloopt tijdens het zagen vind ik heel bijzonder.
daar kan ik drie reden voor bedenken.
1 de zool is zo slap dat je hem krom drukt door de verandering in houding als de zaag verder van je af komt
2 je zaag trekt krom als hij warm wordt.
3 je hebt je werkstuk niet goed vlak neergelegd.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Ik gok op punt 1 in combinatie met weinig vermogen en eventueel nog een bot blad. Skill heeft nog wel de naam, maar het zit nog onder Black&Decker.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Ik heb een Makita cirkelzaag, eentje die meer voor de ruwe bouw geschikt is dan voor meubels maken.
Daar zit ook een schaalverdeling op, maar dat is meer een richtlijn. Om aan te geven dat je de zaag ook 45 graden kan stellen.
Om echt haaks te zagen, schuif ik het blad helemaal uit, dan neem ik een blokhaak en stel de hoek tussen het zaagblad en de zool haaks.
Dat doe ik aan twee kanten, want de zool is van blik-metaal. Als je de voorkant haaks zet, is de achterkant niet automatisch haaks.

Wat de decoupeerzaag betreft: ik lees hier nu al zeven jaar mee, en ik lees alleen maar dat alle decoupeerzagen afwijken. Behalve de Festool en Mafell. Waarbij de Mafell altijd het beste er uit komt.
Zelf heb ik een Makita, en echt haaks zagen is alleen mogelijk met een nieuw zaagblad en heel voorzichtig zagen. Als je al een beetje zijwaartse kracht zet, is het al scheef.
 

seann

Nieuw lid
18 mrt 2015
16
0
Sorry, was even druk met een heleboel andere zaken op het werk en had ook geen notificaties gekregen van alle reacties, waarvoor enorm veel dank!

Het gaat er inderdaad om dat de cirkelzaag "uit het lood raakt". De lijn is wel recht, alleen de hoek dus niet. Was al bang dat het aan het vermogen zou kunnen liggen, maar goed om te weten dat het niet exclusief voor Skill is (o.b.v. Superkees' zijn opmerking over de Metabo). Tijdens het zagen merk ik inderdaad dat het stroef gaat, en misschien is het dus iets teveel gevraagd van de (500W) cirkelzaag. Maar misschien kan ik het nog met een nieuw zaagblad proberen; zal er één proberen te lenen, want ze zijn ook weer niet gratis en als het geen oplossing voor het probleem biedt, dan is het ook weer zonde. En de zool, die zal ik dan ook maar even controleren met een blokhaak.

Voor wat betreft de decoupeerzaag, gaat het om een Bosch (groen/home), en wederom goed om te horen dat ik niet de enige ben die last heeft van afwijkingen. Overigens doet het probleem zich hier voor met gloednieuwe zaagjes. Maar goed, ik zal even oefenen op afvalhout om te zien of ik iets aan mijn techniek kan verbeteren.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Haaks zagen met de decoupeerzaag is lastig. Als je machine goed is kan je maar drie dingen doen. Pendelstand uit zetten. Neem een dikker zaagblad bedoelt voor haaks zagen. Laat de zaag het werk doen. Bijna alle decoupeerzaagjes komen bij bosch vandaan. Ben in de fabriek geweest in Zwitserland en was verbaasd. Die van Festool voorzover ik weet niet.
In de jaren 90 was Skill een zeer goede zaag. Geen enkele toeter of bel eraan maar een hele goede machine. Als ik het goed onthouden heb kwamen de skill machines die met een H begonnen uit Breda.
Hierna kwam skill onder bosch Hierna ging het bergaf.
 

seann

Nieuw lid
18 mrt 2015
16
0
Beste Wim, Hartelijk dank voor de aanvullende feedback. Voor de decouperzaag zal ik dan in ieder geval op zoek gaan naar wat dikkere zaagjes om het uit te proberen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.