Gesegmenteerde pot

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Gesegmenteerde pot gemaakt van resten beukenhout en eik. De ronde propjes 26 in totaal zijn van bankirai. In totaal 10 ringen bestaande uit 12 segmented ieder.
De oppervlakte inwendig en uitwendig niet geschuurd met schuurpapier, maar glad gemaakt met een ''multifacenet'' sraper. Deze srapers maak ik uit een blad van een noorse schaats, dit blad is 2mm dik, en geslepen onder een hoek van ongeveer 15 graden werkt dit erg goed om oppervlakken goed glad te maken.
De pot is 200mm rond in de grootste diameter, en 150mm hoog.
Ben hier ongeveer twee weken mee bezig geweest, meeste tijd had ik nodig om latten te zagen en te schaven, ook de gesegmenteerde ringen maken heeft nogal veel tijd gekost.
Afgewerkt met drie lagen blanke kleurloze lak, met tussendoor licht opschuren van iedere laag.
Bedankt voor het kijken.
Groetjes Ad




Attached files
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
ziet er erg mooi uit, en inderdaad kan ik me voorstellen dat het eeh heleboel werk is om die stukken allemaal op maat te krijgen, maar zo'n resultaal is het waard.
 
A

Athanor

Guest
Tjeemig Ad, alweer zo'n fraai werkstuk. Ik bewonder elke keer weer het draaiwerk met al die segmenten, ben zelf niet verder gekomen dan de obligate voorzittershamers..... Maar ooit als de werkplaats klaar is en andere klussen af, dan ga ik me er ook eens in verdiepen en wie weet wat ik dan nog eens wil posten. Ondertussen kunnen we aan de hand van jouw werk wegdromen.

Fons
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Bedankt jongens voor jullie leuke commentaar.
Athanor, het is zeker erg leuk om dat eens te proberen, ik leef mezelf er helemaal in uit.
Ben benieuwd waar je mee op de proppen komt als je de tijd ervoor vindt.
Groeten, Ad
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Ad, hoe heb je die rode rondjes eringekregen. Met een boor en vervolgens opgevuld op het einde?

Echt fantastisch om ook zoveel tekening in al die verschillende delen hout te zien. Kun je nog wel je ogen er vanaf houden?
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
hemski zei:
Ad, hoe heb je die rode rondjes eringekregen. Met een boor en vervolgens opgevuld op het einde?

Echt fantastisch om ook zoveel tekening in al die verschillende delen hout te zien. Kun je nog wel je ogen er vanaf houden?

Hoi hemski, voor die rondjes moet je geduld hebben. Eerst heb ik de diameter opgemeten, daarna de omtrek berekend en de afstand bepaald voor de 26 rondjes van 8mm.
Vervolgens in het midden van de ring een potloodlijntje getrokken door het werkstuk met de hand rond te draaien, en toen de afstanden voor de rondjes afgetekend, en met een scherpe priem gecenterd. Daarna met een houtboor van 8mm de gaatjes geboord. Toen op de draaibank bankirai stokjes gedraaid van 8mm rond, en in kleine stukjes gezaagd. Daarna deze gelijmd. Daarna is het een kwestie van alles netjes afdraaien. Deze hele procedure kost natuurlijk tijd en geduld, maar voor houtbewerken in het algemeen moet je nu eenmaal geduld hebben, en denken morgen komt er weer een dag.
Bedankt voor je belangstelling.
Groejes, Ad
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Dat ziet er heel geschikt uit Ad. Heb je al eens contact gehad met Lei Olischlager die wil je graag over zijn technieken vertellen. Ik hoop dat je doorgaat en je steeds verder ontwikkeld en ons over je schouder laat meekijken wat je zoal maakt. Heel inspirerend om te zien omdat ik weet dat het niet zo eenvoudig is. bedankt!
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
dopeling zei:
Dat ziet er heel geschikt uit Ad. Heb je al eens contact gehad met Lei Olischlager die wil je graag over zijn technieken vertellen. Ik hoop dat je doorgaat en je steeds verder ontwikkeld en ons over je schouder laat meekijken wat je zoal maakt. Heel inspirerend om te zien omdat ik weet dat het niet zo eenvoudig is. bedankt!

Bedankt dopeling, nee ik heb nog geen contact gehad met Lei Olischlager, feilelijk heb ik nog nooit zijn naam gezien of van gehoord. Zo heb ik de ledenlijst doorgespit omdat ik het vermoeden had dat hij ook een lid is van dit forum, en zag dat de laatste keer dat Lei de site heeft bezocht was op 25mei. Ik neem aan dat Lei ook gesegmenteerd werk maakt, gezien je vraagstelling. Altijd interessant om technieken uit te wisselen, zo ik zal hem eens een mail sturen.
Groetjes Ad
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
beste ad,

inderdaad is dit een mooie pot. wat voor een lijm heb je gebruikt? ik neem aan een soort van bruislijm? heb je werkelijk een schaats omgetoverd tot schraper? ben zeer benieuwd hoe je dit hebt gedaan?

rick
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
rickkoorman zei:
beste ad,

inderdaad is dit een mooie pot. wat voor een lijm heb je gebruikt? ik neem aan een soort van bruislijm? heb je werkelijk een schaats omgetoverd tot schraper? ben zeer benieuwd hoe je dit hebt gedaan?

rick
Hoi Rick, bedankt voor je belangstelling.
Ik gebruik bison professionele houtlijm extra strong, zet zich snel, een uurtje of twee is bij normale temperatuur voldoende om het draaiwerk weer op te pakken.
Ja en dan die schraper die heb ik inderdaad gemaakt van een blad van een noorse schaats, door er een stuk af te slijpen, een gaatje erin te boren en verder in model te slijpen onder een hoek van ongeveer 15 graden.

Er zitten diverse gebogen vlakken aan, en ook een rechte zijde zoals je ziet in het fototje.
Ik gebruik voor uithollen meestal een eigen gebouwd apparaat, in vaktermen genaamd een ''hollowing rig'' voorzien van een HSS tooltip voor het wegsnijden van materiaal, maar kan ook die schraper erop monteren voor het gladmaken van het oppervlak.
Kun je ook nog zien op mijn website http://members.lycos.nl/adecrom
Groetjes. Ad

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
beste aD

wat is precies je werkvolgorde voor het maken van gesegmenteerde potten ??

zaag je op een zaagbank, met een handzaag of een lintzaag?

hoe kies je de verdeling van het aantal stukken dat samen 360 graden maakt?


ik hoor graag van je


rick
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hallo Rick,
Mijn manier van werken voor het maken van gesegmenteerd werk.
Eerst een plan maken voor zoals deze gesegmenteerde pot, door een ontwerp van de pot te maken, zoals je die uitgevoerd wil hebben, zie daarvoor de bijgevoegde ontwerp tekening.
Daarin zie je de gesegmenteerde ringen getekend bestaande uit elk 12 segmenten van 30 graden. Zagen van deze segmenten doe ik op een eigengemaakte verstekzaag, te zien op bijgevoegde foto's. Deze zaag kan ik precies instellen op 15 graden. Gebruik ook wel een verstekzaag die je ook bij de Gamma kunt kopen, maar aan deze zagen moet je zelf wat knutselen om ze keurig haaks te laten zagen. Vervolgens zaag je 12 gelijke segmenten voor elke ring, en lijmt telkens halve ringen bestaande dus uit 6 segmenten. Deze twee halve gesegmententeerde ringen zijn als je erg nauwkeurig hebt gewerkt netjes recht zodat je ze precies tegen elkaar aan kunt lijmen. Dit laatste komt niet altijd uit zodat je ze recht moet maken. Het gemakkelijkste gaat dat op een ''discsander'', als je die niet hebt kan je dat ook doen met een handschaaf voorzien van een goede scherpe beitel net rakend aan het oppervlak.
In elk geval doe ik het op die manier, en eigenlijk gaat dat best goed daar je niet veel heb te schaven om ze recht te krijgen, in feite kopsschaven dus.
Als je op die manier alle gesegmenteerde ringen gemaakt hebt, kun je ze als een compleet pakket lijmen, maar dan moet wel aan de voorwaarde voldaan zijn dat elke gesegmenteerde ring even dik is, zoals op je werktekening is vermeld. Voor dat zou je dus een ''sander'' moeten hebben, en aangezien ik die niet heb, ja dat krijg je nou met zo'n figuur als ik die alles met de hand doet, lijm ik elke ring afzonderlijk en draai die op de draaibank dan op de gewenste dikte, om vervolgens de tweede ring erop te lijmen, enzovoorts tot en met de laatste ring. Het lijmen van de segmenten zelf doe ik op een stuk laminaat zodat een zijde netjes vlak is.
Nou na al dat tijdrovende werk, komt dan het prettigste deel, het afdraaien in- en uitwendig van de pot. Voor het inwendig uitdraaien gebruik ik een ''hollowing rig'', die ik in 2004 gebouwd heb. Zo'n rig werkt erg fijn, voor mij beter dan welke schaalguts dan ook, ik heb diverse schaalgutsen die ik amper meer gebruik. Ook het voordeel van zo'n rig is dat je er diep mee kunt werken, met mijn rig kan ik maximaal 300mm diep mee uithollen.
Ik doe hierbij ook een paar foto's bij van een andere gesegmenteerde schaal die op de draaibank zit om afgedraaid te worden, zodat je ook het resultaat van het door de rig bewerkte inwendige kunt zien. Mijn rig kun je ook bekijken op mijn website. http://members.lycos.nl/adecrom
Het is een tijdrovende bezigheid, ik doe het graag, kost veel geduld en je moet zo nauwkeurig als je kan werken om een behoorlijk resultaat te krijgen.
Als je er ooit aan wilt beginnen, wens ik je veel succes.
Beste groeten, Ad.





Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ad

hardstikke bedankt voor voor het snelle antwoord. heb weer meer info voor het uitdenken van mijn gesegmenteerde projectje.


bvd

rick
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
tuoh zei:
Ad,

dat is een knappe verstekzaag die je gebouwd hebt, is de hoek van de aanslag instelbaar of vast?
Het zaagblad is precies voorzien van geharde tanden klopt dat?

Mvg,

André

André, Ja de hoek is instelbaar, alswel ook de aanslag. Het zaagblad heeft een fijne vertanding en de tanden zijn gehard. Voor het goede resultaat zaag ik eerst een proefstukje, om de maten te controleren, alvoor ik de segmenten definitief ga zagen.
Beste groeten. Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.