Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Onderwerp: Gesegmenteerde pot

Gesegmenteerde pot

Gesegmenteerde pot gemaakt van resten beukenhout en eik. De ronde propjes 26 in totaal zijn van bankirai. In totaal 10 ringen bestaande uit 12 segmented ieder.
    De oppervlakte inwendig en uitwendig niet geschuurd met schuurpapier, maar glad gemaakt met een ''multifacenet'' sraper. Deze srapers maak ik uit een blad van een noorse schaats, dit blad is 2mm dik, en geslepen onder een hoek van ongeveer 15 graden werkt dit erg goed om oppervlakken goed glad te maken.
    De pot is 200mm rond in de grootste diameter, en 150mm hoog.
    Ben hier ongeveer twee weken mee bezig geweest, meeste tijd had ik nodig om latten te zagen en te schaven, ook de gesegmenteerde ringen maken heeft nogal veel tijd gekost.
    Afgewerkt met drie lagen blanke kleurloze lak, met tussendoor licht opschuren van iedere laag.
    Bedankt voor het kijken.
    Groetjes Ad

Attached files

Re: Gesegmenteerde pot

ziet er erg mooi uit, en inderdaad kan ik me voorstellen dat het eeh heleboel werk is om die stukken allemaal op maat te krijgen, maar zo'n resultaal is het waard.

Athanor
    Guest

Tjeemig Ad, alweer zo'n fraai werkstuk. Ik bewonder elke keer weer het draaiwerk met al die segmenten, ben zelf niet verder gekomen dan de obligate voorzittershamers..... Maar ooit als de werkplaats klaar is en andere klussen af, dan ga ik me er ook eens in verdiepen en wie weet wat ik dan nog eens wil posten. Ondertussen kunnen we aan de hand van jouw werk wegdromen.

Fons

Bedankt jongens voor jullie leuke commentaar.
    Athanor, het is zeker erg leuk om dat eens te proberen, ik leef mezelf er helemaal in uit.
    Ben benieuwd waar je mee op de proppen komt als je de tijd ervoor vindt.
    Groeten, Ad

Ad, hoe heb je die rode rondjes eringekregen. Met een boor en vervolgens opgevuld op het einde?

Echt fantastisch om ook zoveel tekening in al die verschillende delen hout te zien. Kun je nog wel je ogen er vanaf houden?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hemski
    Ad, hoe heb je die rode rondjes eringekregen. Met een boor en vervolgens opgevuld op het einde?

Echt fantastisch om ook zoveel tekening in al die verschillende delen hout te zien. Kun je nog wel je ogen er vanaf houden?
    Hoi hemski, voor die rondjes moet je geduld hebben. Eerst heb ik de diameter opgemeten, daarna de omtrek berekend en de afstand bepaald voor de 26 rondjes van 8mm.
    Vervolgens in het midden van de ring een potloodlijntje getrokken door het werkstuk met de hand rond te draaien, en toen de afstanden voor de rondjes afgetekend, en met een scherpe priem gecenterd. Daarna met een houtboor van 8mm de gaatjes geboord. Toen op de draaibank bankirai stokjes gedraaid van 8mm rond, en in kleine stukjes gezaagd. Daarna deze gelijmd. Daarna is het een kwestie van alles netjes afdraaien. Deze hele procedure kost natuurlijk tijd en geduld, maar voor houtbewerken in het algemeen moet je nu eenmaal geduld hebben, en denken morgen komt er weer een dag.
    Bedankt voor je belangstelling.
    Groejes, Ad

Dat ziet er heel geschikt uit Ad. Heb je al eens contact gehad met Lei Olischlager die wil je graag over zijn technieken vertellen. Ik hoop dat je doorgaat en je steeds verder ontwikkeld en ons over je schouder laat meekijken wat je zoal maakt. Heel inspirerend om te zien omdat ik weet dat het niet zo eenvoudig is. bedankt!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dopeling
    Dat ziet er heel geschikt uit Ad. Heb je al eens contact gehad met Lei Olischlager die wil je graag over zijn technieken vertellen. Ik hoop dat je doorgaat en je steeds verder ontwikkeld en ons over je schouder laat meekijken wat je zoal maakt. Heel inspirerend om te zien omdat ik weet dat het niet zo eenvoudig is. bedankt!
    Bedankt dopeling, nee ik heb nog geen contact gehad met Lei Olischlager, feilelijk heb ik nog nooit zijn naam gezien of van gehoord. Zo heb ik de ledenlijst doorgespit omdat ik het vermoeden had dat hij ook een lid is van dit forum, en zag dat de laatste keer dat Lei de site heeft bezocht was op 25mei. Ik neem aan dat Lei ook gesegmenteerd werk maakt, gezien je vraagstelling. Altijd interessant om technieken uit te wisselen, zo ik zal hem eens een mail sturen.
    Groetjes Ad

ik hoop ooit ook eens zo iets moois tekunnen maken

das echt vakwerk !

-BaN-

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

beste ad,

inderdaad is dit een mooie pot. wat voor een lijm heb je gebruikt? ik neem aan een soort van bruislijm? heb je werkelijk een schaats omgetoverd tot schraper? ben zeer benieuwd hoe je dit hebt gedaan?

rick

Forum Rechten