Badkamermeubel iepenhout

Cruiser79

Nieuw lid
11 aug 2016
23
0
Hallo iedereen, ik wil voor in de nieuwe badkamer zelf een meubeltje maken van wat iepenhout wat ik nog heb liggen. Iets van een stalen frame in elkaar lassen en de redelijk ruwe planken als blad voor de losse kom. Alleen is het verzoek van mijn vriendin dat het enigszins schoon te maken is en mooi blijft uiteraard. Ik zag dat afgieten met epoxy wel heel waterdicht is, alleen vind ik het nogal glimmend en zonde van de structuur. Is alleen skylt lak een goede oplossing, en vult dit een beetje de nerven? En hoe kan ik noesten en scheuren het beste vullen als ik skylt lak zou gebruiken?

Alvast bedankt!
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Ik volg dit bericht, ik heb dezelfde vraag over een badkamermeubel maar dan van eik.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
noesten en scheuren krijg je denk ik niet goed dicht met skylt, of je moet het er dik op gieten, vacuum trekken, paar minuten wachten en dan het overtollige wegvegen, maar of dat werkt....?

Epoxy werkt zeker, je kan het materen met ik meen sillica poeder, maar dat weet ik niet (meer) zeker
moet je even nazoeken
Matte lak word ook voorzien van toevoegingen om het mat te krijgen
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ook als je die ruwe planken met moeite waterdicht krijgt, wordt het toch niet echt hygienisch als er water in blijft staan (of klodders tandpasta).

Ik zou als blad in een badkamer toch overwegen nieuwe planken te kopen en een strak blad te maken. Zo duur is het hout voor een blad toch ook niet, of is je badkamer zo groot?
 
Laatst bewerkt:

Cruiser79

Nieuw lid
11 aug 2016
23
0
Mijn badkamer is zeker niet groot, maar wil het graag proberen met dit hout te maken. Ik maak het zo dat ik het blad makkelijk van het stalen frame kan halen om het te vervangen. Mocht het niet bevallen of snel lelijk worden kan ik een beter blad maken met epoxy gieten of iets dergelijks. Maar alvast bedankt voor de tips!
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Ik heb lang geleden ook een badkamerkastje met epoxy behandeld,.t was vrij eenvoudig en host zich al vele jaren prima.
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Ik heb lang geleden ook een badkamerkastje met epoxy behandeld,.t was vrij eenvoudig en host zich al vele jaren prima.
Hier nog wat foto's.
 

Bijlagen

  • badkamermeubel.JPG
    badkamermeubel.JPG
    78,3 KB · Weergaven: 195
  • IMG_2503.JPG
    IMG_2503.JPG
    26,5 KB · Weergaven: 195

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Het is een trend om losse kommen op een blad te plaatsen. Vrouwlief vraagt erom, maar het moet ook schoon te houden zijn. Net als zwarte kranen:confused:, met veel kalk in het water wens ik een ieder veel succes, maar het is hip op het moment.

Tja, je kunt niet alles hebben. Neem een glad blad, of gebruik een wastafel die voor een meubel bedoeld is, zoals in het voorbeeld van Nol.

In mijn optiek, en die van mijn vrouw ook, moeten sanitaire ruimtes altijd eerst goed schoon te maken zijn, en pas daarna mooi design.
Die kommen zijn leuk, maar als je elke dag met je handdoek het blad staat af te drogen, piep je wel anders.

Is het iepenhout dat je hebt niet strak te schaven, en dan glad te lakken, dat maakt het een stuk beter te reinigen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
met skylt krijg je het wel watervast.

je zou de open kwasten kunnen vervangen door proppen.
scheuren zou ik er uit zagen

als je ze gaat vullen zou ik eerst 1 laag skylt aanbrengen zodat het vulmiddel niet in het naastgelegen hout dringt.
 

Cruiser79

Nieuw lid
11 aug 2016
23
0
Ik heb het blad gisteren goed kunnen schaven en glad kunnen schuren. Ik heb ook een stukje gevonden waar geen grote scheuren en kwasten in zitten. De kom die we hebben is een vierkante, dus het schoon maken is al wel wat makkelijker dan zo'n mooie ronde. Dan heb je toch altijd een randje waar je slecht bij kan volgens mij. Ik ga het eens proberen met Skylt te behandelen, en zie hoe het zich houdt in de loop van de tijd. En ondertussen kijk ik uit naar een ander mooi stuk hout wat ik eventueel met epoxy kan overgieten om het echt waterdicht te maken.
 

Cruiser79

Nieuw lid
11 aug 2016
23
0
Ik heb de planken nu voor de eerste keer in de Skylt gezet. Aangemaakt met een keukenweegschaal, 5% in gewicht staat er voorgeschreven. Heb wel het idee dat het heel snel droogt dus misschien zou iets minder ook wel kunnen. Nou heb ik de hoeveelheid een beetje verkeerd ingeschat en heb ik best wat over. Als je het afdekt en koel bewaar, kan je het dan voor de 2e of 3e keer nog gebruiken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.