Robland vlak vandiktebank 230 volt

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Beste forummers,

Ik heb naar mijn idee een redelijke vlak vandiktebank kunnen vinden op marktplaats, maar wat is de waarde daarvan? Vraagprijs is €750 terwijl er een bod is gedaan van €250: dat ligt nogal uit elkaar. Ik schrik vooral van de foto van de doorvoerrollen, is dat iets waar ik me zorgen om zou moeten maken of is zoiets eenvoudig schoon te maken/vervangen? Aan de andere kant is de 230 volt aansluiting natuurlijk ideaal voor de thuisgebruiker..

https://www.marktplaats.nl/a/doe-he...84ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Ik hoor graag jullie meningen over de aangeboden machine, alvast bedankt voor het meedenken!
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Voor een ouder type Robland in deze conditie vind ik de vraagprijs toch zeer optimistisch. Ik denk dat ik er zelf niet meer dan 300-350 voor zou betalen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik ben het met Petrolhead eens dat de vraagprijs fors is. De rollen baren mij niet eens zo veel zorgen zolang dat oppervlakkige roest is (geen putjes). Dat poets je er zo af met wat staalwol (wel wat uurtjes werk). Wat mij opvalt is dat rond de gehele machine roest zit, inclusief de kappen. Hierdoor heb ik het vermoeden dat de machine op een vochtige plaatse heeft gestaan en dan is het maar de vraag wat de roest intern heeft aangetast. Mocht je die gaan bekijken, controleer dan of alles te verstellen is. En kijk niet alleen naar de hoogte instellingen, tafels en geleiders, maar juist naar de zaken die wel van belang zijn maar niet vaak worden gebruikt (bv de spanning op de aanvoerrollen). Dat zijn de zaken die het eerste vast komen te zitten. Neem ook wat staalwol mee om te kijken of de roest oppervlakkig is.

Kijk ook naar het vermogen van de motor. Robland komt uit Vlaanderen en hebben met regelmaat motoren die zowel op 3 x 220V als 3 x 380V draaien. Die worden kunnen met een condenstator omgezet worden naar een enkele/mono 220V, maar dan verlies je een flink stuk vermogen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
De eerste machine heeft ook maar een schaafbereik van 21 cm, want weinig is voor een dergelijke grote machine. Voor mij is dat te weinig en daardoor is de machine van trilliwilli meer geschikt.
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Dank voor jullie reacties! En trilliwilli bedankt voor de hint! Ik mag er morgenavond gaan kijken.

Zijn er nog dingen waar ik absoluut op moet letten of kan ik de tips die L.N. eerder al gaf aanhouden?

Wat is de waarde van zo'n machine? Vraagprijs is €1.250, hoogste bod €800. Als hij mij morgen goed bevalt en in orde lijkt en ik bied €1.000, is dat dan teveel?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Let op de beitelas. Er is een versie geweest waarbij de hol was. Icm een langgatboor was dit geen goede combinatie. Is de as massief dan is dit geen probleem. Let ook op de aan- en afvoerrollen.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Ter info: Ik kocht een gelijkaardige Robland als die 2e, met langgatboorinrichting, 2 jaar geleden voor 450 eur. In prima staat, heeft hier al veel gedraaid zonder problemen (behalve enkele malen messen slijpen uiteraard). Wel de 380V variant.
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Dat is een mooie prijs dan Erik701! Helaas is de 220v iets schaarser, dat zal de prijs wel opdrijven. Ik heb hem gisteren in ieder geval meegenomen, machine draait als een zonnetje! Ik ben er super blij mee, nu aan de slag ermee en hoop er nog lang plezier van te hebben. Volgens mij zijn deze niet te verslijten als je er normaal mee omgaat, ouderwets goeie kwaliteit
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Zo, bedankt voor de waarschuwing Ronald L.! Daar lopen de rillingen van over je rug, dat hoop je toch nooit mee te maken!
 

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Inmiddels ben ik de trotse eigenaar van de Robland SD26! Wat een fantastisch apparaat, ik ben er helemaal weg van :cool: En hij verkeerd nog in top staat, ik hoop hier nog heel veel jaren plezier van te hebben!

20180915_093339.jpg 20180915_133331.jpg

Nu komt het volgende: stofafzuiging. Ik heb een hoop gelezen op het forum van fijnstoffilters tot cycloonafscheiders. Maar zoals altijd: wat is er in mijn situatie nodig? Bij schaven komt m.i. geen fijnstof vrij? Voldoet een HBM 50 stofafzuiger dan? https://www.hbm-machines.com/producten/apart/acties/hbm-50-stofafzuiginstallatie

In mijn hoofd heb ik met deze afzuiginstallatie het volgende systeem bedacht: 1 kast waarin boven elkaar het volgende hangt (van boven naar beneden). 1. de afzuiginstallatie, 2. de stofzak, 3. hobbock (30 liter, of meer?). Op de hobbock maak ik een deftige (dust commander of iets wat daarop lijkt) of minder deftige cycloon (2x 90 graden bocht van PVC), zodat de stofzak hopelijk leeg blijft. De kast wil ik op wieletjes en eventueel van binnen bekleden met eiermatten om geluid te reduceren. Denken jullie dat dit zou werken of kom ik hiermee in de problemen?

Of is het toch echt wel aan te raden om een afzuiging met fijnstoffilter te kopen voor alleen vlak- en vandikteschaven? In dat geval zou ik uitkomen bij de HBM 100 Profi? https://www.hbm-machines.com/produc...tallaties/hbm-100-profi-stofafzuiginstallatie 2e hands ben ik al een tijdje rond aan het kijken, maar ik vind het lastig iets geschikts te vinden.

Wederom bedankt voor het meedenken!
 

Skybiker

Post veel
9 nov 2014
770
5
Naast mijn buren
Voor alleen te schaven heb je dat filter niet nodig, maar gezien het kleine prijsverschil voor de hbm profi zou ik deze nemen, ook mede dat je straks vanzelf de afzuiger aan andere machines gaat koppelen.

Een 30 litervat, lekker laten staan bij schaven, want je gaat nog versteld staan van de grote hoeveelheden schaafsel dat eraf komt en dat is heel veel, dus een grotere zak is welkom.

Cycloon niet nodig voor schaafbank, mijn advies, wil je nieuw, ga voor de HBM 100 of de HBM 100 profi, dit zijn best goede betrouwbare zuigers.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Als je ook veel hardhout gaat verwerken zeker een afzuiger met fijnstof filter nemen.

Ik mis de beveiliging op de foto, zat deze erbij?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.