zaaglint solderen

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Hoi allen

Laatst filmpje gezien op youtube over het hardsolderen van zaaglinten.
Denk nou dat moet te doen zijn, wilde zo, n brandersetje toch al hebben en heb stuk of 8 linten liggen die te groot zijn.
Leuk hulpstuk gemaakt om in te spannen, beide zijden netjes schuin afgeslepen voor een groter raakvlak, flux gebruikt.
Proefstukje gedaan en na het schoonslijpen zag het er voorbeeldig uit , eigenlijk niks meer van te zien.denk nou das kat in het bakkie. helaas toen ik het ging buigen brak het , en dan zal het ook breken als je het opspant en rond het wiel draait lijkt mij.
Alleen nieuw als ik in de hardsoldeerwereld ben vraag ik me af of ik het juiste soldeer gebruik, heb het met messing geprobeerd, en ook met koper-fosfor-hardsoldeer, die laatse moet volgens mij de juiste zijn . Ook iets gelezen over zilversoldeer maar das best prijzig dus denk eerst maar eens informeren

wie weet raad
 

Bijlagen

  • 20180912_154135.jpg
    20180912_154135.jpg
    104,3 KB · Weergaven: 283
  • 20180912_154201.jpg
    20180912_154201.jpg
    103,8 KB · Weergaven: 282
P

Pel

Guest
Heb je ook een groot vlak van het lint ± 2 cm met de vijl schuin gevijld? ik heb het zelf nooit gedaan maar wel eens gezien, vroeger op de ambachtschool, en er staat mij iets bij van in het lint een zwaluwstaart vijlen, maar dat weet ik niet zeker?

Groet Pel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
Ik heb van die staven zilversoldeer van griffon, Met flux 6 zilversoldeer vloeimiddel. Om een stripje te krijgen sla je het plat op een aambeeld. Daarna afknippen wat je nodig hebt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
Ik zag dat ze ook kleinverpakkingen zilversoldeer van 8 gram bij de karwei verkopen. Dan kost het maar 13 euro. Schuine kant minimaal 3 x de zaagdikte. Solderen kan met een gewone propaanbrander.
 
Laatst bewerkt:

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Lassen klopt helemaal,
maar niet ieder heeft zo'n lasapparaat en met een brandertje en zilver is het goed te doen.
enkel oppassen dat je het lint niet te warm stookt (gaat erg snel)
 

tuoh

Oud hout
Normaal gezien worden die linten " gestuiklast" als dat tenminste een bestaand woord is:p

Beide rechte uiteinden worden elektrisch verwarmd tot de juiste temperatuur en dan met de koppen tegen elkaar geperst.
Vroeger kon je zo een "lasapparaat" ineens bijbestellen als je een lintzaag kocht, het apparaat zat dan vast gemonteerd aan de machine, had je het ding altijd bij de hand.
Elke zaagslijper kan dit klusje uitvoeren voor een habbekrats, kan je zelf niet voor staan klooien. Ben je ook zeker dat de boel heel blijft tijdens het werken.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
En na het stuiklassen aantal keren ontladen (kort opwarmen en constant korter) hierdoor breekt het lint niet op de las. Heb dit zelf nog gedaan op metaal lintzagen tijdens studie :)
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Schuin afslijpen had ik wel gedaan, maar het kan nog wel schuiner. En dan ziversoldeer begrijp ik, nou gaan we dat proberen.
En tuoh ik snap dat je het kan laten doen, maar als doe het zelver wil je dit toch ook kunnen, als het niet lukt kan ik het altijd nog laten doen
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dat is geen zilversoldeersel zoals ik die ken. Dat zijn altijd staafjes of plaatjes , al dan niet bekleed met flux. Nog nooit op zo'n klein rolletje gezien.

In het filmpje gebruikt een amateur die het nooit eerder heeft gedaan een verkeerd soldeersel. De temperatuur waarbij hij soldeert is lager dan die je zou nodig hebben om met zilver te solderen. Hij slijpt de verbinding ook niet glad.
Volgens mij eerder een gevaarlijk experiment, en jammer dit dit navolging zou kunnen krijgen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als je soldeert is het belangrijk dat de naad de juiste dikte heeft en het soldeer doorgevloeid is. Een te dikke naad geeft een zwakke verbinding doordat het soldeersel zelf onvoldoende sterk is. Bij een te dunne naad kan het soldeersel niet doorvloeien en is de verbinding ook niet sterk.
Met doorvloeien bedoel ik dat de volledige naad (het ganse oppervlak) bedekt is met soldeer. Soldeer wat op de naad ligt draagt niet bij tot de sterkte. Een lange naad gaat dan ook een sterkere verbinding geven
 
P

Pel

Guest
Interessant filmpje André, als je de juiste voorbereidingen treft en het juiste gereedschap dan is het zo te zien goed te doen. Al hoewel hij heeft het waarschijnlijk al tig keren gedaan, maar het is zeker zeer informatief voor diegene die vaker met een gebroken lint zitten en het zelf willen doen.

Groet Pel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.918
2.536
Als je de soldeer plat hamert en gelijk tussen de naad klemt, kan je niet teveel soldeer toevoegen. Dan hoef je het daarna ook niet weg te slijpen. En voor het slijpen kan je ook een strookje betonplex gebruiken. Daarin zaag je een groefje voor de tanden.Dan kan je het slijpen vanaf de andere kant doen. Het slijpen kan je dan met een schuurschijf op de slijptol doen. Omdat je niet meer over de tanden heen hoeft te slijpen, kan je de schuurschijf vlak op de zaag leggen, waardoor het veel makkelijker is om mooi vlak te slijpen. Het is mooi als je het machinepark hebt om voor elke zaag zo'n mal te maken, maar met wat stukjes afvalijzer en een paar lijmklemmetjes gaat het ook prima.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat is geen zilversoldeersel zoals ik die ken. Dat zijn altijd staafjes of plaatjes , al dan niet bekleed met flux. Nog nooit op zo'n klein rolletje gezien.

Ik heb wel zilversoldeer op klossen. Verder:

In het filmpje gebruikt een amateur die het nooit eerder heeft gedaan een verkeerd soldeersel. De temperatuur waarbij hij soldeert is lager dan die je zou nodig hebben om met zilver te solderen. Hij slijpt de verbinding ook niet glad. Volgens mij eerder een gevaarlijk experiment, en jammer dit dit navolging zou kunnen krijgen.

Helemaal mee eens - hier zal geen hechting (diffuse versmelting) tussen staal/soldeer/staal hebben plaatsgevonden... En gezien de snelheid waarmee eea smelt lijkt het idd wel op zacht (tin) soldeer...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.