Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 26

Onderwerp: zaaglint solderen

Nou zit ik zelf meer op de lijn van Tuoh, maar dat solderen met silver wordt toch wel veel gedaan. Youtube staat er vol van en Lee Valley verkoopt er zelfs een hulpstuk voor.

jaap

https://www.youtube.com/watch?v=mqhsZl_cseA

Dat is geen zilversoldeersel zoals ik die ken. Dat zijn altijd staafjes of plaatjes , al dan niet bekleed met flux. Nog nooit op zo'n klein rolletje gezien.

In het filmpje gebruikt een amateur die het nooit eerder heeft gedaan een verkeerd soldeersel. De temperatuur waarbij hij soldeert is lager dan die je zou nodig hebben om met zilver te solderen. Hij slijpt de verbinding ook niet glad.
    Volgens mij eerder een gevaarlijk experiment, en jammer dit dit navolging zou kunnen krijgen.

Het lijkt mij ook zachtsoldeer, lood en tin, veel te weinig treksterkte.
    Je hebt hardsoldeer nodig, koper met zink? Hoog smeltpunt en veel betere treksterkte. En Borax als vloeimiddel. Met een propaanbrander zou het prima gaan.

Als je soldeert is het belangrijk dat de naad de juiste dikte heeft en het soldeer doorgevloeid is. Een te dikke naad geeft een zwakke verbinding doordat het soldeersel zelf onvoldoende sterk is. Bij een te dunne naad kan het soldeersel niet doorvloeien en is de verbinding ook niet sterk.
    Met doorvloeien bedoel ik dat de volledige naad (het ganse oppervlak) bedekt is met soldeer. Soldeer wat op de naad ligt draagt niet bij tot de sterkte. Een lange naad gaat dan ook een sterkere verbinding geven
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Hier is een een heel wat beter voorbeeld om zelf mee aan de slag te gaan. Juiste ingrediënten en techniek.

https://youtu.be/mzKSk_Zs0Ew

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Interessant filmpje André, als je de juiste voorbereidingen treft en het juiste gereedschap dan is het zo te zien goed te doen. Al hoewel hij heeft het waarschijnlijk al tig keren gedaan, maar het is zeker zeer informatief voor diegene die vaker met een gebroken lint zitten en het zelf willen doen.

Groet Pel.
    Pel; Hout wirktj.

Als je de soldeer plat hamert en gelijk tussen de naad klemt, kan je niet teveel soldeer toevoegen. Dan hoef je het daarna ook niet weg te slijpen. En voor het slijpen kan je ook een strookje betonplex gebruiken. Daarin zaag je een groefje voor de tanden.Dan kan je het slijpen vanaf de andere kant doen. Het slijpen kan je dan met een schuurschijf op de slijptol doen. Omdat je niet meer over de tanden heen hoeft te slijpen, kan je de schuurschijf vlak op de zaag leggen, waardoor het veel makkelijker is om mooi vlak te slijpen. Het is mooi als je het machinepark hebt om voor elke zaag zo'n mal te maken, maar met wat stukjes afvalijzer en een paar lijmklemmetjes gaat het ook prima.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ornament Bekijk Berichten
    Dat is geen zilversoldeersel zoals ik die ken. Dat zijn altijd staafjes of plaatjes , al dan niet bekleed met flux. Nog nooit op zo'n klein rolletje gezien.
    Ik heb wel zilversoldeer op klossen. Verder:

In het filmpje gebruikt een amateur die het nooit eerder heeft gedaan een verkeerd soldeersel. De temperatuur waarbij hij soldeert is lager dan die je zou nodig hebben om met zilver te solderen. Hij slijpt de verbinding ook niet glad. Volgens mij eerder een gevaarlijk experiment, en jammer dit dit navolging zou kunnen krijgen.
    Helemaal mee eens - hier zal geen hechting (diffuse versmelting) tussen staal/soldeer/staal hebben plaatsgevonden... En gezien de snelheid waarmee eea smelt lijkt het idd wel op zacht (tin) soldeer...

Henk is zilversoldeer op rol niet voor waterleidingen omdat je niet meer met lood mag solderen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim Kluck Bekijk Berichten
    Henk is zilversoldeer op rol niet voor waterleidingen
    Dat denk ik wel ja - daar haal ik het iig altijd tussen vandaan...

Forum Rechten