Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26

Onderwerp: zaaglint solderen

zaaglint solderen

Hoi allen

Laatst filmpje gezien op youtube over het hardsolderen van zaaglinten.
    Denk nou dat moet te doen zijn, wilde zo, n brandersetje toch al hebben en heb stuk of 8 linten liggen die te groot zijn.
    Leuk hulpstuk gemaakt om in te spannen, beide zijden netjes schuin afgeslepen voor een groter raakvlak, flux gebruikt.
    Proefstukje gedaan en na het schoonslijpen zag het er voorbeeldig uit , eigenlijk niks meer van te zien.denk nou das kat in het bakkie. helaas toen ik het ging buigen brak het , en dan zal het ook breken als je het opspant en rond het wiel draait lijkt mij.
    Alleen nieuw als ik in de hardsoldeerwereld ben vraag ik me af of ik het juiste soldeer gebruik, heb het met messing geprobeerd, en ook met koper-fosfor-hardsoldeer, die laatse moet volgens mij de juiste zijn . Ook iets gelezen over zilversoldeer maar das best prijzig dus denk eerst maar eens informeren

wie weet raad
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Heb je ook een groot vlak van het lint ± 2 cm met de vijl schuin gevijld? ik heb het zelf nooit gedaan maar wel eens gezien, vroeger op de ambachtschool, en er staat mij iets bij van in het lint een zwaluwstaart vijlen, maar dat weet ik niet zeker?

Groet Pel.
    Pel; Hout wirktj.

Ik heb van die staven zilversoldeer van griffon, Met flux 6 zilversoldeer vloeimiddel. Om een stripje te krijgen sla je het plat op een aambeeld. Daarna afknippen wat je nodig hebt.

Stond me iets bij van schuin vijlen en met een snelle zoek actie met vriend google kwam ik op finewoodworking uit.

011040082-main.jpg

Alleen de kopse kant is een veel te klein oppervlakte.

Succes.
    Robert Jan

Ik zag dat ze ook kleinverpakkingen zilversoldeer van 8 gram bij de karwei verkopen. Dan kost het maar 13 euro. Schuine kant minimaal 3 x de zaagdikte. Solderen kan met een gewone propaanbrander.
    Laatst gewijzigd door chevy66; 12-09-18 om 17:35.

Ik dacht dat zaaglinten gelast werden - niet gesoldeerd?

Lassen klopt helemaal,
    maar niet ieder heeft zo'n lasapparaat en met een brandertje en zilver is het goed te doen.
    enkel oppassen dat je het lint niet te warm stookt (gaat erg snel)

Normaal gezien worden die linten " gestuiklast" als dat tenminste een bestaand woord is

Beide rechte uiteinden worden elektrisch verwarmd tot de juiste temperatuur en dan met de koppen tegen elkaar geperst.
    Vroeger kon je zo een "lasapparaat" ineens bijbestellen als je een lintzaag kocht, het apparaat zat dan vast gemonteerd aan de machine, had je het ding altijd bij de hand.
    Elke zaagslijper kan dit klusje uitvoeren voor een habbekrats, kan je zelf niet voor staan klooien. Ben je ook zeker dat de boel heel blijft tijdens het werken.

En na het stuiklassen aantal keren ontladen (kort opwarmen en constant korter) hierdoor breekt het lint niet op de las. Heb dit zelf nog gedaan op metaal lintzagen tijdens studie

Schuin afslijpen had ik wel gedaan, maar het kan nog wel schuiner. En dan ziversoldeer begrijp ik, nou gaan we dat proberen.
    En tuoh ik snap dat je het kan laten doen, maar als doe het zelver wil je dit toch ook kunnen, als het niet lukt kan ik het altijd nog laten doen

Forum Rechten