Aanslag vlak-vandikte bank

kalebas

Actieve deelnemer
5 jun 2013
38
0
Wilnis
Beste Forumlezers,

De massief aluminium aanslag van mijn Scheppach HMS 2600 ci is niet vlak meer. Nieuwe nabestellen is me te duur. Graag zou ik een vervangende aanslag zelf maken om deze te monteren op het al bestaande mechaniek welke de aanslag doet laten kantelen. De aanslag is 25 mm dik.

Iemand hier enig ervaring mee, een idee over? Multiplex / betonplex misschien of iets anders? Huidige aanslag ergens (betaalbaar) laten "uitlijnen"?

Groet, Bas
 
P

Pel

Guest
Als het niet op honderdste van een millimeter aankomt Bas, dan zou je het van dubbele betonplex van 18 mm = 36 mm dik de aanslag kunnen maken. Dan ben je m.i. het goedkoopste uit, aluminium recht krijgen vergeet het maar, mijn lintzaag tafel is op aan afstand van 40 cm 2 mm rond, heb er klemmen op gehad om het recht te buigen, maar springt weer terug in de kromme vorm. Dus ik leef er maar mee, ik weet welke kant ik haaks zaag en dat is voldoende. Maar de aanslag is niet van massief aluminium, hij is niet helemaal hol van binnen, maar er zitten versteviging ribben in.

Groet Pel
 

kalebas

Actieve deelnemer
5 jun 2013
38
0
Wilnis
Dank voor de reactie. Ik weet niet zeker of mijn aanslag volledig massief is of ook ribben heeft. Hij heeft iig wel groeven aan de buitenkant.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Is de aanslag hol? Kan ook aan het klem mechanisme liggen.
Aluminium is wel vlak te schuren, destijds ook met de geleider van de robland gedaan.
 

kalebas

Actieve deelnemer
5 jun 2013
38
0
Wilnis
Weet niet zeker of hij hol is. Ook het mechanisme waar hij op vast geschroefd zit is wat bol. Deze zal ik dus eerst corrigeren om er vorvolgens een aanslag op te zetten welke volledig stijf moet blijven.

Maar hoe schuur je de aluminiumaanslag vlak? Neem aan dat dit niet zomaar met een (band)schuur machine kan?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Jawel hoor, moet je wel kunnen schuren zonder kuilen te maken. Laatste beetje heb ik toen.met de hand gedaan, schuurpapier op een vlakke ondergrond geplakt.
 

mostudio

Actieve deelnemer
22 aug 2017
62
0
Den haag
Richten is niet moeilijk hoor ...
Waar hij bol staat heet stoken met een brander en dan een koude natte doek er op leggen zodat hij daar gaat krimpen.

Aluminium wordt zacht bij 260 a 300 graden en smelt pas bij 470 graden.
Normaal als je hard aluminium wil hebben ga je getrapt in de oven verhitten en getrapt afkoelen.
Zodat je de kristal structuur in rust brengt in het aluminium.

Als je alu heet stookt en het in de lucht laat koelen krijg je boter zacht alu dat valt niet te boren.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De aanslag is vrijwel zeker een extrusieprofiel. Dus hol, en ook geannodiseerd.

Schuren niet doen, dan gaat de harde laag eraan.

Voordat je allerlei toeren uit gaat halen met heet stoken, waardoor is die krom gegaan?

Ik denk dat je het ding gewoon moet richten. Met een beetje kracht buig je hem zo, want zo dik en zwaar is dat profiel niet.

Een heetstoken en natte doeken is iets voor een expert. Daar sloop je dat ding alleen maar mee.

Maar plaats eens een foto, dat helpt om te beoordelen hoe erg het is.
 

mostudio

Actieve deelnemer
22 aug 2017
62
0
Den haag
Ja ik had het eigelijk niet moeten zeggen .... Ik ben machinebouwer van beroep en doe niet anders dan richten.

Probeer eerst even met twee balkjes er onder en dan met een lijmklem hem om te buigen naar de werkbank toe soms moet je best veel doorzetten voordat hij blijft staan.
Maar rustig aan dan komt het wel goed.
 

kalebas

Actieve deelnemer
5 jun 2013
38
0
Wilnis
Een foto er van maken is moeilijk. Ik heb nog s gekeken en over de hele lengte gemeten zit er een verloop van ongeveer 2 mm. Hij lijkt wat bol te staan.
Dat "ombuigen" klinkt me het meest eenvoudig in de oren. Laat ik daar s mee beginnen.

Allen dank tot zover voor het meedenken, meerdere tips zijn altijd welkom.
 

kalebas

Actieve deelnemer
5 jun 2013
38
0
Wilnis
Jawel, de klus pas vandaag kunnen uitvoeren. Het richten van de geleider met balkjes en twee lijmklemmen lijkt gelukt. Ook het bevestigen van de aluminiumplaat op het achterstel verdiende enige aanpassingen. Zojuist testje gedaan en is echt haaks! Dank voor alle reacties met adviezen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.