restauratie/bouw kopdraaibank

jans

Nieuw lid
28 jan 2009
23
0
essen be.
Een kopdraaibank is dat verglijkbaar met een ijldraaibank ?.Want daar ben ik momenteel mee bezig .En dit van een oude metaaldraaibank waar de aandrijfving van het bed niet meer werkt.En gekregen van een bevriend metaalbewerker!!!!De kop is ongeveer iets tussen de 80x60cm en +-60cm hoog en dit ding weegt ongeveer 250kg .En wordt gemonteerd op een onderstel van koker 100x100 met 8mm wand dikte .Dus die zal wel op zijn plaats blijven staan ;)
Wel is er een misverstand geweest ik had namelijk een schijf bij hem bestelt met vermelding om stukken te kunnen draaien tot ongeveer 800mm maar heeft de schijf op die maat gemaakt dus dat ding meet 800mm en is 38mm dik met de ongeveer 240 gaten die op M16 zijn getapt =gewicht +- 113 kg ,en uitgebalanceerd op 900 tpm.Van zodra het hele ding op zijn plaats staat zal ik de nodige foto's op dit forum posten .
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik heb geen idee wat een ijldraaibank is. Wanneer ik mooie draaibanken zie sta ik wel eens te ijlen. Dus het zal wel een draaibank zijn om van te ijlen ;) ;)
Maar zonder gekheid. Heb je er een foto van?
Volgende week maak ik foto's van mijn nieuwe kopdraaibank.
vr.gr. Jan Pranger.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja. IJldraaien is het draaien van werk dat maar aan één kant ondersteund wordt. Dat kan zowel langshout draaiwerk ('spindle') en kops draaiwerk ('end grain'), als dwarshout draaiwerk ('bowl') zijn.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Opspanplaat van 800mm 38 mm dik? da's een beste. Je kan je werkstuk wel goed vastzetten met 240 schroeven :D

Ik ben benieuwd naar de foto's
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Beste forumleden.
Ik heb vandaag de kopdraaibank mogen showen aan de deelnemers van de MINIforumdag.
Het bankbed is ingekort tot 60 cm. Er is een 2 pk electromotor met electronische regeling gemonteerd van 380V die draait op 220V. De stander heb ik gemaakt van een 12 tons asondersteuner uit de garageinrichting. Daarop weer de oude gietijzeren handoplage voor de beitel. Het geheel is zeer stabiel. Als er wat beweegt dan is het de schuur :) :) .
Het moet nog wel wennen te draaien met een losse steun.
Lijkt het wat?
vr.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Het zwarte beest.

Vandaag in Lemmer wezen kijken. Het is een prachtig restauratie project geworden. Goed voor vele jaren draaiplezier.

Mooi werk Jan
 

WR1944

Oud hout
Mooi restauratie project.
Inderdaad is die onbeschermde snaar niet geheel volgens de ARBO-richtlijnen. Als je op volle kracht spanen gaat rondsproeien en ze komen tussen de snaar en de poelie gaat dat ten koste van de levensduur van de snaar.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Wat een beest Jan. Als het eens kan wil ik daar wel eens een stukje op draaien. Weet je wat ook het voordeel is van zo;n forumdag aan huis? .....Heb je gelijk een goede reden om de werkplaats eens goed schoon te maken :D

Je werkplaats wordt mooier en mooier. Ik zag ook nog een Scheppach Lintzaag en een vlak-vandiktebank staan die ik nog niet eerder gezien had. Veel plezier!!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Heel mooi opgeknapt. Zelf heb ik wel eens gekeken naar een Hegner VB32. Maar ik heb hiervoor geen ruimte meer. Maar nu de vraag. Waarom een kopdraaibank? Ik zag een grote Jet waarvan je de kop kan draaien of schuiven naar het eind van het bed. Maar voor de heb begrijp ik als gereedschapsgek ook hoor.

Met vriendelijke groet,

Wim Kluck
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
De draaibank is nog niet af natuurlijk. De riembeveiliging moet nog en er moet nog gewicht (stuk hunebed of zo) onder de motor om de snaren goed te spannen.
De JET 3520B kun je ook gebruiken als kopdraaibank, maar dan moet ik hem verplaatsen en dat is niet erg efficiënt in mijn kleine ruimte. En natuurlijk had ik ook wel de lol om zoiets te maken. Niet zozeer de heb maar meer het genieten.
En ik heb nog van alles overgehouden: dus wie een goede start wil maken op basis van een gietijzeren bed etc. moet zich maar melden. zie foto.
vr.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
kleine ruimte zeg jij.

Dan snap ik niet waarom jij zo'n zware kopdraaibank neemt,
Deze moet ook echter fors van maat zijn,
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ja Primera ik had ook liever een werkplaats met een blauw dak, maar daar is het weer niet naar in Nederland. Ik ben echter zeer tevreden met mijn 6x3.50 meter + zolder.
En met twee man erin bij het lesgeven in houtdraaien gaat ook prima.
Trouwens je kunt er een miniforumdag in houden.
De kopdraaibank weegt ongeveer 200 kg. Ik heb dit formaat gekozen om grotere schijven te kunnen draaien - dus het zwaartepunt vlak bij de draaibank. Het nat draaien van grote stukken boomstam zoals Jurriaan (zie http://www.houtenschalen.nl) doet is niet mijn eerste ingeving.
Vandaar
vr.gr. Jan Pranger.
 

jans

Nieuw lid
28 jan 2009
23
0
essen be.
JAN die (losse kop ) op de foto is die van uw "kop draaibank " ? Als dit zo is dan kan ik mijn zoektocht van ongeveer 12 jaar afronden ,want dat is juist de zelfde als bij mijn bank .Die is ook opgemaakt maar er stond geen merknaam of verdere gegevens op vermeld.Ook de houder van de leunspaan heeft dezelfde vorm.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Juist Jan, dat verplaatsbaar center is van de Dankaert Bruxelles en de rest van de onderdelen op die werktafel buiten ook. Ik heb alleen het vaste center (aandrijfgedeelte) de beitelsteun en steunhouder gebruikt. Er waren twee beitelsteunhouders bij. Wat op de foto staat aan onderdelen en het restant (nog 1.20 m.) bankbed heb ik overgehouden en kunnen naar de liefhebbers voor een kleine vergoeding.
vr.gr. Jan Pranger.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Je werkkot is maar 6 X 3,5 meter!!!

Ik moet het doen met een schamele ruimte van 4 X 4 meter.
En ik kan mijn kont bijna niet meer keren door de kasten voor mijn dochter en mijn massief hout.

Ligt nog meer hout in de aanbouw maar daar is mijn vrouwtje niet blij mee gezien dat haar werkruimte is. :lol:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.