restauratie/bouw kopdraaibank

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Beste forumleden.
Om grotere schalen te kunnen draaien (50cm-100cm b.v.) wilde ik graag een aparte vrijstaande kopdraaibank hebben. Maar ja een VB36 van €4000,00 ligt buiten de hobbybegroting. Op het Duitse houtdraaiersforum zag ik zo nu en dan gerestaureerde draaibanken voorbij komen. Dit bracht mij op het idee een oude loodzware gietijzeren draaibank op te snorren om deze om tre bouwen (inkorten) tot kopdraaibank.
Ik vond er een in Oosterwolde/Haule. Een oud barrel - nog met Noach in de ark geweest zo te zeggen. Een Dankaert uit Bruxelles (Brussel).
Ik moest hem in onderdelen ophalen - naar schatting 350 kg. Bij de bezichtiging had ik al gehoord dat de lagers tegen mij een toon aansloegen, die niet bepaald getuigde van opwellende werkvreugde.
De kop heb ik inmiddels gedemonteerd: inspectie leerde "nieuwe as en lagers".
Ik houd jullie op de hoogte over de vorderingen en een goed advies hoor ik graag!!!
Hierbij een paar foto's.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl

Attached files
 

Bouk

Nieuw lid
12 sep 2010
21
0
Hallo Jan ,
mooi zo`n oude bank ,zo iets heb ik laatst ook gekocht en m`n moderne verkocht.
Ik vind dat gewoon leuker op zo`n oude machine werken.
Heeft die van jouw kogellagers de mijne heeft glijlagers ,heb ik ook wat moeten opvullen.
Maar ik heb op die van mij een lang snoer gemaakt van de schakelaar naar de motor,
zo lang dat ik de vaste kop met motor over het hele bed kan verschuiven naar het eind ervan en zo heb ik een kopdraaibank.Het gewicht van de bank heb ik dan als stabiele tegen hanger.

Groet Bouk
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Mmm jan, de onderdelen komen me allemaal wat fragiel over,hahaha.Wat een beest gaat dit worden!! Straks moet Luuk zijn assortiment gaan uitbreiden voor je nieuwe draaibank
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Nou Jan, daar heb je een hoop werk aan te doen voordat het beest draaiklaar is.
Ik zou er mijn vingers aan af likken om zo'n oude bank te restaureren, helaas heb ik daar geen plaats voor in mijn werkplaatsje.
Ben uiteraard wel benieuwd om de progressie van je werk te zien.
Ad
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ja Joris dat is een goede vraag. Je moet haast wel in de houtdraaierij zitten wil je dit kreten kennen. Het kenmerk van een kopdraaibank is dat je het aandrijfgedeelte waar je het hout aan bevestigt helemaal naar het eind van de bank (balk) kunt schuiven. De diameter van je draaiwerk is namelijk afhankelijk van de ruimte die er is tussen het center van de draaibank en het bed waar het draaiend gedeelte op staat. Breng je de kop (het aandrijfgedeelte) naar het eind van de bank dan heb je de beschikking over de ruimte van center tot aan de vloer. Zo kun je dus grote diameters draaien.
Dat kan ik ook op mijn JET3520B maar het leek me leuk zo'n oude draaibank om te bouwen.
Maar het kan ook eenvoudiger zoals ik op vakantie in Frankrijk zag...............
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Hallo Jan,

zo een "Danckaert" draaibank (was) is een beest van een machine, maar alles is onderhevig aan slijtage.
Je kan nu wel van de gelegenheid gebruik maken om er een standaard schroefdraad op te (laten) snijden.
Maar eens de revisie achter de rug kan de machine er weer voor tientallen jaren tegenaan.
Dat word een mooi aanwinst voor de werkplaats, proficiat.

Zelf heb ik jaren geleden een andere oplossing gevonden, maar ze voldoet prima en er staan al heel wat uren op de teller.
Het korte bed kan ik wegnemen, de leunspaan word dan op een mobiele staander geplaatst. De maximum diameter word dan 1250mm.

Mvg,

André

Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Dat is een deugdelijke oplossing en constructie. Ook wel mooi om als houtbewerker alles in hout te doen. Ik zocht echter meer gewicht/massa en dat zit er wel in bleek bij het tillen :) .
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
De definitieve contouren worden zichtbaar.
Er is een neiuwe as gedraaid (goedkoper dan de oude aan te passen) en er zijn nieuwe lagers gemonteerd. Het geheel provisorisch in elkaar gezet voor de foto.
Er zat zoveel oude verf op, dat ik hem eerst laat stralen en spuiten.
Zien hoe ie daar uit te voorschijn komt.
Daarna motor + electronische regeling aanbouwen en dan de laatste foto.
Ik hoop dat ik hem 12/2 kan laten zien aan de forumleden die dan komen rond "schaven en beitels - zie marktplein". Een soort mini-forumledenmiddagbijeenkomst.
Vast gezellig elkaar te ontmoeten. Wie zin heeft te komen is hierbij van harte uitgenodigd:
in Lemmer, Bosruiter 114 op 12 februari a.s. om 14.00 uur.
Maar nu de foto's. Hebben jullie nog kleuradviezen? Ik had gedacht aan zwart spuiten: "mijn oude zwartkop".
Trouwens ik houd nog twee gietijzeren bedgedeelten over als basis van nog zo'n kopdraaibank. Ook geschikt als stabiele basis op een houten frame. Iemand belangstelling???

vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Jan, gaat er op lijken he, ja de kleur dat is een apart onderwerp, grijs lijkt mij ook wel een aardige kleur, maar een licht kleurtje zoals de kleur van een oneway lathe, zou ook niet misstaan. Maar uiteindelijk ligt de beslissing bij jou, ondanks alle raadgevingen.
Ad
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Jan, wat een apparaat, ik krijg al pijn in mijn rug als ik ernaar kijk... dan is een HM-2 maar een dingetje :mrgreen:

zonder gekkigheid, als je zulke grote elementen kunt draaien, wat ga je er dan opspannen, moet ik dan denken aan grote dikke boomschijven van een meter doorsnede oid?
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik zat meer te denken aan de black line van Magma draaibanken: http://www.magma-tools.de
Dat zijn ook beesten van draaibanken. Mijn clubmaat Anton Hulst uit Lelystad heeft er een. Hij draait er zelfs stoelen en schaaktafels op in segmentwerk. Je weet niet wat je ziet. Ik geloof dat hij foto's heeft staan op picaso.
Ben er nog niet uit. Die vale groene kleur spreekt me helemaal niet aan. En wit heb ik ook al veel van JET. Dan wordt het net een laboratorium/ziekenhuis.
Voor de vrijstaande beitelsteun haal ik vandaag een assteun zoals die in garages onder auto's worden gebruikt. Ik kon geen geschikte tweedehands vinden.
Volgende week zit de kleur er op en hopelijk een twee pk 380V motor met electronische sturing/regeling voor de 220V in mijn schuur. Dan kan ik mezelf wel mee ronddraaien. Alhoewel?.... 100 kg.....?
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.