Beginner zaagtafel

JSmid6

Nieuw lid
10 sep 2018
2
0
Ik ben sinds kort weer bezig met houtbewerking en ik wil graag een zaagtafel aanschaffen. Ik heb al talloze forum posts hier door gelezen over zaagtafels maar bijna bij alle posts zijn de meningen behoorlijk verdeeld. Ik zoek een zaagtafel die redelijk makkelijk in gebruik is en vooral een goeie lengte geleider heeft. Ik zou graag een Jet of een Harvey aanschaffen maar daar heb ik momenteel niet de ruimte of het budget voor. Mijn budget is voor nu 300-600. Ik heb gekeken naar de Bosch PTS 10 die momenteel in de aanbieding is voor 300. Daar naast zat ik nog naar de Metabo TS 216 en 254 te kijken maar deze zijn al weer wat duurder. Wie kan mij adviseren?

gr,
Johan
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Hallo en welkom op het forum.
Als je alles al doorgelezen hebt en iedereen heeft een andere mening wat voor antwoord verwacht je hier dan?
Ik zou als beginner met klein budget de pts aanraden.
Niet perfect maar wel voldoende om mee te beginnen.
wellicht de stofafzuiging wat aanpassen.
 

Jensioo

Actieve deelnemer
1 mei 2015
76
2
ik weet niet wat de koers van de pond is nu maar in 2016 heb ik voor iets onder de 600 euro de bosch gts 10 xc kunnen kopen via axminster.com. enige wat je moet doen is een verloopstekker kopen.
 

mbruijn

Actieve deelnemer
22 jul 2012
80
22
Teteringen
Na enkele jaren afwezig te zijn geweest op dit forum, pak ik mijn hobby weer op, aangezien ik binnenkort weer de beschikking heb over een werkruimte. Ik ben ook aan het kijken naar een nieuwe zaagtafel en mijn oog is ook gevallen op de Bosch GTS10 XC of de Metabo TS 216/254. De PTS laat ik links liggen, ik heb niet zo'n goede ervaring met Bosch Groen. Onderdelen hebben toch wat meer speling, wat minder solide, etc.
Voordeel van de Metabo's boven de Bosch is dat deze wellicht wat beter te verplaatsen en op te bergen zijn. De Bosch heeft wellicht beter stofafzuiging aangezien de kast wat beter gesloten is. Ik ga kijken of ik beiden een keer uit kan proberen. Een Dewalt zou ook kunnen, maar deze kasten zijn helemaal open, ik weet niet wat ik van de stofafzuiging kan verwachten. Mijn inziens is een Dewalt toch meer een zaagtafel die op een bouwplaats gebruikt wordt waar men het niet zo nauw neemt met stof, maar correct me if I'm wrong.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Dewalt DW745. Zaagt zuiver, en de stofafzuiging werkt petfect, want het is niet de buitenkant, maar het huis om de zaagunit die bepaald of die goed afzuigt.

En dat werkt prima met een bouwzuiger. Met een prijs van rond de €500,- valt die binnen budget. Alleen de afkortgeleider is een prul, maar de Incra Miter 27 of 1000 passen hier op en zijn wel zuiver.
 

WouterH

Actieve deelnemer
9 dec 2009
56
1
Goedemiddag,
Zag dit bericht, ik heb nog een niet meer gebruikte Scheppach ts2010 met afkort/ roltafel en verlenging staan. Zaagt 6,5 cm hoog volgens mij. Nieuw was hij volgens mij rond de 1200,-, maar past nu zeker in je budget;).
Wellicht heb je geen interesse in tweedehands, maar zo wel, stuur dan even een pb-tje, dan stuur ik je foto's etc. Ik zaag inmiddels al enige tijd op mijn Robland combinatiemachine en wil de Scheppach eventueel van de hand doen.
groet, Wouter
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Hier ook de DW745, prima maar ik merk dat ik het korte spouwmes van de 7419 mis voor verdekte sneden en de paddle-schakelaar.
In combinatie met Incra 1000HD super mooi verstekzagen. rack-pinion werkt ook als een trein.

Superluidruchtig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.