houtrot in kozijn

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Vandaag klusje wat ik nog nooit eerder gedaan heb. Een stuk hout in een kozijn vervangen. Had een latje vervangen dat rot was door nieuwe en toen kwam er houtrot te voorschijn. Had nog mooie blokken hardhout in schuurtje liggen en dus aan het knutselen. Let wel ik ben geen houtbewerker en ben trots op wat ik bereikt heb. Er gaat nog grondverf en lak overheen.

Hout op maat gemaakt nog niet schuin geschaafd.
WP_20180909_17_21_08_Rich.jpg

Hout erin gemonteerd (na overleg met Toxiq) houtlijm gebruikt in plaats van montagekit
WP_20180909_17_54_41_Rich.jpg

Houten latjes hergebruikt en twee vernieuwd. Alles word nog geschuurd opgevuld en in de grondverf gezet.
WP_20180909_19_00_01_Rich.jpg
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
nope onderkant is niet geverfd maar gaat nog gedeeltelijk tot de tegels gebeuren. De tegels lopen ongeveer 1 cm het hout in namelijk. Dus moest de freestafel gebruiken om een mooie sleuf te maken van 19mm breed en circa 1 cm diep.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Netjes gedaan. Beter een groot stuk eruit hakken en een strak nieuw stuk dan met houtrotvuller dicht gaan stoppen.

Weet niet of de ruit al weer vast zit, maar plaats hem op twee kunststof blokjes zo dat die niet op het kozijn rust, dit gaat inwerking van vocht tegen, je gebruikt immers een ventilatielat. Plak eerst beglazingsband, hier kun je dan mooi een kitrand van een paar mm dik inzetten.

Meestal moet die kit vervangen worden tussen de 6 á 10 jaar, dat gebeurd bijna nooit, maar als er band onder zit trek je de rups er makkelijker uit en leg je er een nieuwe rups kit in.

Mocht de ruit ooit vervangen worden, zijn de glaszetters ook sneller klaar. Bij de ruiten die in mijn oude appartement werden vervangen zat 25 jaar oude uitgeharde butyleenkit, de Fein heeft overuren gemaakt om de zaak los te krijgen.

Beglazingsband kun je bij de Toolstation verkrijgen.

En zet het balkje inderdaad twee keer in de grond waar je later niet meer bij komt, anders kun je dit over 10 jaar weer vervangen.

Het inlijmen van reparatiestukken in een kozijn heb ik al een aantal keren gedaan met Repox van Den Braven, dat is een tweecomponenten epoxy, speciaal voor dit soort reparaties, daar kun je vullend mee werken, dat kan met Woodmax van Bison overigens ook. Het is vaak lastig om kozijn en reparatiehout zo perfect sluitend te krijgen, dat het met een gewone houtlijm te lijmen is. Het risico op een slechte vulling van de lijmspleet is dan te groot.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Een beetje jammer dat je van de situatie vooraf geen foto hebt gemaakt. Dan hadden we kunnen speculeren waarom dit gebeurt is. Ik probeer de loop van water altijd te beredeneren. Heb je wel rvs of messing schroeven gebruikt.? Ik schat zo in dat water spetters de boosdoeners zijn.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Ik heb het stuk hout dat ik eruit gehaald heb nog liggen. Als je hier een foto van wilt kan ik die wel geven. Reden denk ik stalen schroeven die gelekt hebben. De rot zat namelijk precies op die plekken waar de oude spijkers zaten.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
Reden denk ik stalen schroeven die gelekt hebben. De rot zat namelijk precies op die plekken waar de oude spijkers zaten.
de reden is waterdamp wat van binnen naar buiten wil, en de koude schroef tegen komt en dan water wordt, met het gevolg houtrot.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
de reden is waterdamp wat van binnen naar buiten wil, en de koude schroef tegen komt en dan water wordt, met het gevolg houtrot.
Hoi Mans,

Deze snap ik even niet, ben een leek in houtwerk. Ik heb het onderste latje vervangen voor precies zo eentje maar dan nieuw. En met spijkers vast gezet.
 

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
Warme lucht kan meer waterdamp opnemen dan koude lucht. Binnen heb je warme lucht, buiten is het vaak kouder. Ergens op de grens tussen binnen en buiten daalt de temperatuur van de warme binnenlucht hard richting de koude buitentemperatuur. Op een bepaald moment kan die warme lucht dus minder waterdamp bevatten dan eerder. Dat is het condensatiepunt. De waterdamp verschijnt daar als echt water (net als op de spiegel als je staat te douchen). In jouw oude situatie was dat condensatiepunt het beste zichtbaar waar de spijkers in je kozijn zaten. Die werden kouder dan het hout er om heen, daar kon de meeste condensatie plaatsvinden en vandaar op den duur de houtrot bij die spijkers.
Ik denk daarom dat de schroeven in je reparatie op termijn hetzelfde probleem gaan geven. Het beste kun je bij zo'n reparatie je nieuwe stuk hout vast zetten met een soortgelijk twee componenten product als waar trilliwilli het al over had. Maar goed, dat zal nog wel weer even duren en dan is het voordeel dat je al een keer geoefend hebt.
 

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
Bij de naden ter plekke van de houtlijm is capilaire werking het grootste risico. Dat is een soort van opzuigen van vocht in een heel nauwe spleet. Vandaar dat door houtrot herstellers openstaande verbindindingen opengefreesd worden en daarna gevuld met dat datzelfde twee componenten product.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
Hoi Mans,

Deze snap ik even niet, ben een leek in houtwerk. Ik heb het onderste latje vervangen voor precies zo eentje maar dan nieuw. En met spijkers vast gezet.
grrt, heeft het al prima uitleg gegeven.;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.