hulp zijpanelen (plint?) inbouwkast

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Beste vrienden, ik ga een inbouwkast maken. Dat viel misschien al op uit vorige posts. Het denkwerk is bijna rond.

Tijdens eerdere projecten heb ik geleerd dat wanden er meestal wel recht uitzien, maar garantie zeker schots en scheef zijn (grrr!).

Het lijkt dus slim om de kast een beetje kleiner te maken, dan heb je geen last van de scheve muren.

Maar dan moet je de ruimte tussen kast en muur mooi dicht maken achteraf. Dit is een aartsmoeilijk klusje.

wandjes.jpg



Zijn hier slimme mensen die truukjes hebben om dit gemakkelijk te maken?
Hoe maak je dit plintje (als ik het zo mag noemen) goed op maat? Smeer je er achteraf silicone op voor de afdichting?
Hoe bevestig je dit?

Enfin, ik breek er mijn hoofd over.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Die vulstroken maak je passend door ze af te tekenen.
Dat werk ongeveer zo: meet de afstand tussen hoofdcorpus en wand op meerdere plekken. Zaag een strook op de breedte van de krapste maat plus bijv. 2 cm (vermits de diepste kiermaat niet daarbuiten valt). Hou de strook voorop tegen het corpus, goed verticaal waterpas (je kunt ook afstandhouders gebruiken tegen het corpus), strak tegen de wand (waarbij dus de krapste maat tegen de strook stoot). Fixeer de strook (het handigst is als iemand het vasthoudt - klemmen gaat vaak niet eenvoudig) en teken met een potlood en een afstandhouder (die ervoor zorgt dat de punt van het potlood exact 2 cm van de wand is) een lijn van boven naar onder. Er zijn speciale, goedkope potloodhouders hiervoor. Zaag heel precies net buiten de potloodlijn - een decoupeerzaag is het handigst. Pas de strook tussen wand en corpus (zorg dat je hem er weer uit kan halen). Past het, dan van binnenuit het corpus vastzetten met schroeven. Past het niet, met schuurpapier en/of vijl bijwerken. Je kunt de passtrook wat laten terugliggen, of vlakhouden met het corpus.
Als je heel strak werkt is opvullen met kit of zo niet nodig.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Bedankt, dit is al erg slim, veel beter dan wat ik zou doen.

Je moet dan wel exact zoveel meer afzagen dan de dikte van dat ringetje, want nadien nog een mm van zon smalle strook zagen zie ik niet goed komen?

En je bevestigt dit dan met schroeven vanuit de corpus? En die dek je dan af met afdekplaatjes?
Ik zou ze ook kunnen vastschroeven achter de posities van de scharnier en de schroeven helemaal in het oppervlak schroeven. Als je er dan de scharnier overheen schroeft, zie je ze niet meer.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Tussen kast en meer bevestig je twee balkjes. Hiertegen kun je bijvoorbeeld magneten schroeven en op je plank ook. Die zullen wel een bepaalde draagkracht moeten hebben zodat ze de plank overeind houden.
Waarschijnlijk is het makkelijk om dan een haaklat je maken tussen kast en muur. https://nl.pinterest.com/pin/465137467745657429/ Onderin schroef je dan een balkje tussen kast en muur zodat je passtuk niet naar achteren te duwen is.

Oh en je hoeft niet de exacte dikte van de ring af te meten. Druk je passtuk tegen de muur en teken langs de kast het passtuk af. Als je kast zuiver waterpas staat dan past dat altijd.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Tussen kast en meer bevestig je twee balkjes. Hiertegen kun je bijvoorbeeld magneten schroeven en op je plank ook. Die zullen wel een bepaalde draagkracht moeten hebben zodat ze de plank overeind houden.
Waarschijnlijk is het makkelijk om dan een haaklat je maken tussen kast en muur. https://nl.pinterest.com/pin/465137467745657429/ Onderin schroef je dan een balkje tussen kast en muur zodat je passtuk niet naar achteren te duwen is.

Bedankt Willems. Als ik het goed begrijp maak je dan zo'n french cleat vanboven, en je haakt daar het plintje in. Op weg naar beneden (in mijn geval +- 2m), bevestig ik dan inderdaad in een balkje of 2. Deze balkjes klemmen niet, zoals de french cleat vanboven. Het kan niet naar achter, en als de bevestiging tussen kast en muur strak is, zal het evenmin naar voor komen. Ik bevestig deze stukje vóór ik de kast plaats, dan kan ik dit in de zijkant van de kast schroeven terwijl ik er nog gemakkelijk aankan.

Oh en je hoeft niet de exacte dikte van de ring af te meten. Druk je passtuk tegen de muur en teken langs de kast het passtuk af. Als je kast zuiver waterpas staat dan past dat altijd.

Dit begrijp ik niet. Als ik het passtuk langs de kast afteken, dan blijf ik ten eerste toch al zitten met de dikte van de ring, en ten tweede haal ik de oneffenheden niet uit de muur?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Beste plaats je eerst de kast zodat je een vaste en strakke referentie hebt. Tussen de kast en wand schroef je dan je balkjes waarin je inderdaad bovenin de haaklat zet. Dit kun je ook nog eens herhalen op zeg 1/4 hoogte van de grond, dan komt ie ook niet naar voren.
Zorg dat de plank van je te maken passtuk een centimeter of meer breder is dan de opening tussen wand en kast. Teken eerst met het ringetje de wand af en zaag die strak op de aftekenlijn af. Zet het passtuk dan nogmaals tegen de muur en teken de kastzijde af. Zaag dat strak en je hebt een passtuk.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Zet het passtuk dan nogmaals tegen de muur en teken de kastzijde af. Zaag dat strak en je hebt een passtuk.

Ok ben weer mee. Bedankt! Betreffende dat "zaag dat [recht stuk] strak af: hoe doe je dit? Want de plank is een strookje van 3cm ofzo, daar kan je niet met een alu rail langs zagen (te smal), je kan het niet op de tafelzaag leggen (geen parallele zijde meer)...
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik deed het met de decoupeerzaag.
En als ie zit even afkitten met acryl.
zie je niks meer van.
 

WR1944

Oud hout
Je kunt een wat bredere strook triplex nemen en dat tegen de muur houden. Met potlood en een afstandhouder teken je het profiel van de muur op het triplex af. Dan zaag en eventueel schuur je het profiel pas op de muur. Dan teken je de zijkant van de kast op het triplex af terwijl je de strook tegen de muur houdt. De vulstrook plak je met dubbelzijdige tape uitgelijnd op de lijn van de kast. Nu kun je het profiel met een kopieerfrees overnemen van het triplex.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ok ben weer mee. Bedankt! Betreffende dat "zaag dat [recht stuk] strak af: hoe doe je dit? Want de plank is een strookje van 3cm ofzo, daar kan je niet met een alu rail langs zagen (te smal), je kan het niet op de tafelzaag leggen (geen parallele zijde meer)...

Met dubbelzijdige tape bevestigen op een bredere offerplank en die tegen de geleiding houden van je zaagtafel. Of in de lengte overmaats houden en dan boven en onder met een schroef op je offerplank vast zetten. 3 cm Is idd weinig maar moet zeker niet onmogelijk zijn.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Je kan de pas voeg strook toch ook uit een brede plank maken, dan kan je deze op 3cm zagen. De rechte kant langs de geleider ( wel rekening houden met de zaagdikte) en je afval hout is dan de pas strook.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.