Stationaire afzuiging, hoeveel vermogen/capaciteit nodig?

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Sinds enige tijd heb ik een Metabo PK255 cirkelzaagtafel. Voor de stofzuiging gebruik in een Protool VCP171 E-L (nat-droog/alles zuiger). Zoals al verwacht is de capaciteit van een nat-droogzuiger niet toereikend voor een (semi)stationaire zaagtafel en dus is het al snel een stofbende als ik wat gezaagd heb.
Nu ben ik aan het rondkijken naar een grotere afzuiger die het wel stofvrij kan maken, maar hoeveel capaciteit is daar voor nodig?
De Protool heeft een capaciteit van 180M3/u, absoluut te weinig. De (instap)modellen van de grotere modellen heb meestal een 1PK motor met een volume capaciteit van 800-1000M3/u. Bv de scheppach HA2000 en de HA2600. de volgende stap zijn de 2PK versies met een capaciteit van 2000-3000M3/u.
Wat zou een geschikt model zijn? Is een 1PK voldoende of is een 2PK aan te raden. De slanglengte zal niet langer zijn dan 2M.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Zelf heb ik een afzuiger met een capaciteit van 2800 m³/h voorzien van stofzak en plastic opvangzak.
Is de capaciteit te gering zal het stof zich ophopen in de slang dus beter een overcapaciteit.
Ik gebruik hem voor mijn lintzaagje waar een aansluiting voor een afzuiger van 100 mm op zit.
Letwel als je een afzuiger koopt kijk dan naar ook naar het vermogen want op een normaal 16 amp stopcontact kan maar maximaal 3500 watt op aangesloten worden.
simon
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Ik heb er zelf eentje van HBM met microfilter, bevalt erg goed.
Niet te duur en genoeg vermogen
Het zelfde model wordt ook door Jet en andere merken verkocht ;)
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik gebruik de HBM100 met microfilter, 900 kuub p/u en voldoet prima op de zaagtafel (PK250), lintzaag, freestafel en vlak-vandiktebank. De eerste 2 jaar met normale stofzak en sinds een half jaar met het microfilter. Geen verschil in afzuiging maar veel minder stof in mijn schuur :D

mvg
Patrick
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
simon zei:
Zelf heb ik een afzuiger met een capaciteit van 2800 m³/h voorzien van stofzak en plastic opvangzak.
Is de capaciteit te gering zal het stof zich ophopen in de slang dus beter een overcapaciteit.
Ik gebruik hem voor mijn lintzaagje waar een aansluiting voor een afzuiger van 100 mm op zit.
Letwel als je een afzuiger koopt kijk dan naar ook naar het vermogen want op een normaal 16 amp stopcontact kan maar maximaal 3500 watt op aangesloten worden.
simon

Vermogen is geen probleem. De PK255 is 2500W en deze gebruik ik nu op 1 wcd met de Protool stofzuiger van 1200W. Verder zit er slechts enkele lampen op dezelfde groep. Als ik voor de 2PK afzuiger ga en dat blijkt te veel dan verdeel ik het gewoon op 2 groepen. In de schuur heb ik mijn wcd’s verdeelt over 2 groepen.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
zaag zei:
Ik gebruik de HBM100 met microfilter, 900 kuub p/u en voldoet prima op de zaagtafel (PK250), lintzaag, freestafel en vlak-vandiktebank. De eerste 2 jaar met normale stofzak en sinds een half jaar met het microfilter. Geen verschil in afzuiging maar veel minder stof in mijn schuur :D

mvg
Patrick

Buitelaar rade mij de het type 100 af omreden dat de capaciteit te gering zou zijn voor mijn lintzaag type 350 en vlak en van dikte bank type 200.

Simon
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
simon zei:
Buitelaar rade mij de het type 100 af omreden dat de capaciteit te gering zou zijn voor mijn lintzaag type 350 en vlak en van dikte bank type 200.

Simon


Voor de lintzaag is het zeker geen probleem, fijn zaagsel, en voor de vlak-vandikte heb ik wel het "kruisje" bij de ingang van de ventilator moeten verwijderen omdat daar de spaanders ophoopten. Functioneert nu al zeker 3 jaar zonder enig probleem en capaciteit genoeg. Ik heb een slang van 2,5 meter naar een buis diameter 100mm naar het plafond, 4 meter verder weer naar beneden naar 1 meter slang en die zit weer op de afzuiger. Al met al een aardig eind dus :)

mvg
Patrick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.