Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Stationaire afzuiging, hoeveel vermogen/capaciteit nodig?

Sinds enige tijd heb ik een Metabo PK255 cirkelzaagtafel. Voor de stofzuiging gebruik in een Protool VCP171 E-L (nat-droog/alles zuiger). Zoals al verwacht is de capaciteit van een nat-droogzuiger niet toereikend voor een (semi)stationaire zaagtafel en dus is het al snel een stofbende als ik wat gezaagd heb.
    Nu ben ik aan het rondkijken naar een grotere afzuiger die het wel stofvrij kan maken, maar hoeveel capaciteit is daar voor nodig?
    De Protool heeft een capaciteit van 180M3/u, absoluut te weinig. De (instap)modellen van de grotere modellen heb meestal een 1PK motor met een volume capaciteit van 800-1000M3/u. Bv de scheppach HA2000 en de HA2600. de volgende stap zijn de 2PK versies met een capaciteit van 2000-3000M3/u.
    Wat zou een geschikt model zijn? Is een 1PK voldoende of is een 2PK aan te raden. De slanglengte zal niet langer zijn dan 2M.

Re: Stationaire afzuiging, hoeveel vermogen/capaciteit nodig?

Zelf heb ik een afzuiger met een capaciteit van 2800 m³/h voorzien van stofzak en plastic opvangzak.
    Is de capaciteit te gering zal het stof zich ophopen in de slang dus beter een overcapaciteit.
    Ik gebruik hem voor mijn lintzaagje waar een aansluiting voor een afzuiger van 100 mm op zit.
    Letwel als je een afzuiger koopt kijk dan naar ook naar het vermogen want op een normaal 16 amp stopcontact kan maar maximaal 3500 watt op aangesloten worden.
    simon

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2008

Ik heb er zelf eentje van HBM met microfilter, bevalt erg goed.
    Niet te duur en genoeg vermogen
    Het zelfde model wordt ook door Jet en andere merken verkocht

Die heb ik ook maar dan zonder micro filter bevalt me goed.

Simon

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010

Ik gebruik de HBM100 met microfilter, 900 kuub p/u en voldoet prima op de zaagtafel (PK250), lintzaag, freestafel en vlak-vandiktebank. De eerste 2 jaar met normale stofzak en sinds een half jaar met het microfilter. Geen verschil in afzuiging maar veel minder stof in mijn schuur

mvg
    Patrick

Hubert,. heb je de HBM100 of HBM200?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door simon
    Zelf heb ik een afzuiger met een capaciteit van 2800 m³/h voorzien van stofzak en plastic opvangzak.
    Is de capaciteit te gering zal het stof zich ophopen in de slang dus beter een overcapaciteit.
    Ik gebruik hem voor mijn lintzaagje waar een aansluiting voor een afzuiger van 100 mm op zit.
    Letwel als je een afzuiger koopt kijk dan naar ook naar het vermogen want op een normaal 16 amp stopcontact kan maar maximaal 3500 watt op aangesloten worden.
    simon
    Vermogen is geen probleem. De PK255 is 2500W en deze gebruik ik nu op 1 wcd met de Protool stofzuiger van 1200W. Verder zit er slechts enkele lampen op dezelfde groep. Als ik voor de 2PK afzuiger ga en dat blijkt te veel dan verdeel ik het gewoon op 2 groepen. In de schuur heb ik mijn wcd’s verdeelt over 2 groepen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door zaag
    Ik gebruik de HBM100 met microfilter, 900 kuub p/u en voldoet prima op de zaagtafel (PK250), lintzaag, freestafel en vlak-vandiktebank. De eerste 2 jaar met normale stofzak en sinds een half jaar met het microfilter. Geen verschil in afzuiging maar veel minder stof in mijn schuur

mvg
    Patrick
    Buitelaar rade mij de het type 100 af omreden dat de capaciteit te gering zou zijn voor mijn lintzaag type 350 en vlak en van dikte bank type 200.

Simon

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2010

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door simon

Buitelaar rade mij de het type 100 af omreden dat de capaciteit te gering zou zijn voor mijn lintzaag type 350 en vlak en van dikte bank type 200.

Simon

Voor de lintzaag is het zeker geen probleem, fijn zaagsel, en voor de vlak-vandikte heb ik wel het "kruisje" bij de ingang van de ventilator moeten verwijderen omdat daar de spaanders ophoopten. Functioneert nu al zeker 3 jaar zonder enig probleem en capaciteit genoeg. Ik heb een slang van 2,5 meter naar een buis diameter 100mm naar het plafond, 4 meter verder weer naar beneden naar 1 meter slang en die zit weer op de afzuiger. Al met al een aardig eind dus

mvg
    Patrick

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marco
    Hubert,. heb je de HBM100 of HBM200?
    De 200 profi
    http://www.buitelaar.nl/comasy/template ... uctid=3199

Forum Rechten