kettingzaag slaat af

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Rubriek kantine, mag niet over hout gaan....en inderdaad mijn kettingzaag geeft problemen als ie niet in het hout zit.

Onderwerp: Stihl MS 192 C. (dus niet het model met tophandvat!)

De klacht:
Ik pak de zaag van de plank. Start laat even proeflopen perfect.
Plan: 2 bomen omleggen. 1e boom ging zonder problemen.
Bij de 2e bij tussentijds stationair lopen, loopt ineens toerental iets op en slaat af.
Mijn idee: benzine op? Kon eigenlijk nog niet, maar het is wel wat er gebeurd als de benzine op is. Even iets sneller stationair lopen om dan af te slaan.
Maar inderdaad benzine niet op.
Starten...slaat aan, loopt stationair, maar klimt niet in de toeren. Geef je gas dan smoort ie. Dat klinkt eigenlijk meer alsof ie verzuipt dan dat ie geen benzine krijgt.
Met een manke machine toch die boom plat gelegd want laten staan was te link.
Daarna geprobeerd de carb af te stellen, maar krijg 'm niet goed.


De volgende dag toch nog eens proberen: starten lopen. Nu wel af te stellen zoals ik denk dat ie goed staat.
Terug naar mijn bomen want de takken moeten eraf. Ben een tijd bezig en ineens tijdens stationair, zelfde verhaal. Toerental loopt op, en slaat af.

Je zou denken dat er een verschil is met koud/warm echter de tijd dat ik bezig ben voordat ie afslaat is zo lang dat ie al een hele tijd warm normaal gefunctioneerd heeft.

Niet heel lang geleden revisieset in de carb gezet, brandstoffilter vernieuwd, luchtfilter is schoon, en ik gebruik Aspen.

Wie het weet mag het zeggen!
Losse ideeën zijn ook welkom.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik zou beginnen met de afstand vd bougie eens na te kijken en eventueel zelfs gewoon in zijn geheel te vervangen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Membraam in carburator.
Mijn kettingzaag liep niet lekker. Na wat prullen besloot mijn dealer de carburator open te schroeven om het membraam te controleren. Dat was hard geworden, hoewel de machine nog vrij recent is (een jaar of acht). Na het vervangen van het membraam liep ze terug als een zonnetje.
Hetzelfde probleem deed zich voor met een B & S op een tuinfrees. Enkel starten met starthulp (aceton) en na een kwartier afslaan en pas terug starten bij koude motor.
Daar heb ik zelf het membraam vervangen. De motor start nu terug van de eerste slag, ook al is hij koud en na lange stilstand. Deze motor is wel minstens 25 jaar oud en draait maar enkele uren per jaar.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Bougie en membraam zijn dus max een jaar oud, met (te)weinig draaiuren. Dus eigenlijk niet verdacht........maar zeg nooit nooit natuurtlijk.
Ik vrees dat het maar sleutelen wordt. Heb er eigenlijk geen tijd voor, maar da's niet jullie schuld!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.