Manta-ray

Één van de opdrachten van afdeling Haarlemmermeer voor de bijeenkomst in september is het draaien van een Manta-ray schaal naar een voorbeeld van Terry Scott uit Nieuw Zeeland. Deze man maakt zulke prachtige schalen waar ik lang niet aan kan tippen, maar ik heb toch een poging gedaan om zo'n schaal te draaien.
Houtsoort Ginkgo Biloba, Afgewerkt met pyrografie pen en chestnut spirit stain(zwart)
Ik heb al heel wat excentrisch werk gedraaid, maar na deze schaal was ik toch blij dat ik mijn vingers nog had.:)
Hier volgen wat foto's.

mr1.jpg

mr2.jpg

mr3.jpg

mr4.jpg

mr5.jpg

mr6.jpg

mr7.jpg

mr8.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Nico, mijn mond valt open van verbazing, hij is prachtig een juweel van een schaal, wat ik me zit af te vragen, je hebt 8 vleugels, zoals ik ze noem. Je laat er drie van een kant (opstaand) staan, en een van de ander kant (hangend), hoe krijg je dat recht gebreid?

Groet Pel.
 
Nico, mijn mond valt open van verbazing, hij is prachtig een juweel van een schaal, wat ik me zit af te vragen, je hebt 8 vleugels, zoals ik ze noem. Je laat er drie van een kant (opstaand) staan, en een van de ander kant (hangend), hoe krijg je dat recht gebreid?

Groet Pel.

Voorzichtig de lelijkste vleugels wegzagen en dan met veel geduld schuren Pel.
Daar ben ik helaas vergeten foto's van te maken.:(
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Een bijzonder mooie schaal, kan me voorstellen dat die v groef lastig was om te draaien.

Even off topic, je hebt trouwens een mooie draaibank staan, een Vicmarc toch? Die worden in Nederland niet verkocht, komt die uit Duitsland bij Drechselstube vandaan?
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
geweldig, wat een vindingrijkheid. En dan moet het ook nog allemaal gemaakt worden en heel blijven.

Kwam die ginkgo biloba uit eigen tuin? Moet al een hele boom zijn geweest. Hoe is dat hout om te draaien? En het hout schijnt volgens de bakerpraatjes goed voor je geheugen te zijn:D
 
geweldig, wat een vindingrijkheid. En dan moet het ook nog allemaal gemaakt worden en heel blijven.

Kwam die ginkgo biloba uit eigen tuin? Moet al een hele boom zijn geweest. Hoe is dat hout om te draaien? En het hout schijnt volgens de bakerpraatjes goed voor je geheugen te zijn:D
Jac, die vindingrijkheid was al door een ander bedacht. Ik moest het alleen op mijn manier nadoen.
De ginkgo kwam bij houtzaag molen de Salamander vandaan en had een doorsnee van ongeveer 40cm
Het is fijn draaihout maar erg zacht. Lijkt me goed voor houtsnijden.
 

Vels

Actieve deelnemer
12 jun 2016
103
3
Hellendoorn
Petje af, wat mooi gemaakt. Hoe hoog is het niveau bij jullie afdeling wel niet, ik neem aan dat dit onderdeel niet voor iedereen is weggelegd om te maken. Ik doe het je in ieder geval niet na, fantastisch!
 
Geweldig..... kun je wel vertellen hoe en waarme je alles hebt geschuurd ?
Peter, het grove werk met de Proxon long neck grinder,(gekocht bij Hegner op de Radius demo dag) en de rest met de hand.
Een langdurend karwei, vooral omdat schuren niet mijn ding is.
Schuurpapier van Hermes verkrijgbaar bij Ronald Kanne. Naar mijn ervaring het beste wat er is.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Zegt wel iets over het niveau van de draaiers als er dit soort opdrachten uitgewerkt worden:p
Petje af!
Om met een platte beitel tussen de vleugels te gaan zitten zie nog niet echt zitten��
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Weer een bijzonder stuk , Nico.
Knap gedaan. En zeker ook spannend.

Hoeveel clubleden doen eigenlijk zo'n opdrachten? Zie je een tiental resultaten op de bijeenkomst van de Haarlemmermeer afdeling?

groeten
Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.