Eikenhouten doos met deksel

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
ariette zei:
verder (ik weet écht niets) - dacht ik dat die mooie werkstukken met de hand waren gemaakt - en werd steeds nieuwsgieruger naarmate het verhaal langer duurde.

Ovaaldraaien kan gewoon met een guts en een draaibank hoor, zie bijvoorbeeld in dit filmpje: w5I2Yph57FI[/MEDIA]]
. Je hebt alleen wel een contraptie nodig die het werkstuk in een ovaal ronddraait, zodanig dat op het punt van snijden de ovale outline als een cirkel gepresenteerd wordt (dus steeds op de zelfde afstand van beitel/leunspaan).
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Verder kun je terecht bij de Duitse meester in het ovaal draaien http://www.volmer-ovalfrehen.de
of bij de fabriek van dat speelgoed http://www.vicmarc.com en bij een topadres voor draaibanken http://www.drechslershop.de (de firma Steinert)
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Dank voor de link - ik ga je website eens goed bekijken
in vogelvlucht kwam ik op de terminologie - en googlede eens wat rond - oval turning, eliptical turning ...en kwaam op een youtube filmpje dat je misschien nog niet hebt gezien
X4c_yFmaHso[/MEDIA]]


ook voor patrick misschien, omdat er een chattertool duidelijk er aan het overwerken is geweest.

verder (ik weet écht niets) - dacht ik dat die mooie werkstukken met de hand waren gemaakt - en werd steeds nieuwsgieruger naarmate het verhaal langer duurde.
Komt er halverwege een stukje dat via de TV is opgenomen - meneer was in het nieuws!
Maar toen zag ik ook pas hoe dat eliptische werk gedaan werd...met een machíne nota bene...
dat moest ik echt even verwerken. Inmiddels heb ik bedacht dat ik een dom wijffie ben dat nog veel meer moet leren.
Is dat eliptische of ovale werk vroeger dan ook met een freeskop gedaan? Nee vast en zeker werd de hand gefixeerd en gebeurde het aux naturel?[/quote]
Ariette, die youtube video van Foster Giesman heb ik gezien, mooi werk he.
Ik heb voordat ik dat apparaat ging bouwen, me suf gegoogled om alles van die materie te vinden wat maar mogelijk is. Er zijn wel een paar fabrikanten zoals Vicmark en Steinert die zulke apparaten op de markt gebracht hebben. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan.
Uiteindelijk heeft David Springett (engelsman) me op het juiste spoor gebracht, hij had een wel heel simpele en doeltreffende oplossing die je zelf kon bouwen, en het werkt.
Hier een videotje wat ik onlangs gemaakt heb van mijn apparaat tijdens proefdraaien
lb-sPQSUo5U[/MEDIA]]

groetjes, Ad
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
henkverhaar zei:
mootje zei:
enne flapperijzer..?? :?

Chatter tool


o okee, bedankt, kun je inderdaad leuke dingen mee doen. ga het later ook eens proberen. pff ik heb nog veel plannen, de uitvoering komt vanzelf...

en trouwens ook leuk om te zien met dat ovaal draaien.alleen ik snap geloof ik niet hoe het precies ovaal wordt... :oops:
 

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Vicmark en Steinert - jazeker een prijskaartje
(moet ik eerst héél veel oefenen, dan draaien, dan verkopen, dan de belastingdienst voor de gek houden, mijn overgebleven centen tellen, ja, dán kan ik zoiets gaan kopen :cry:

enne: zoals iemand in voorgaand bericht zei - speelgoed...

jawel, dit speelgoed verhoudt zich tot mijn draaibank als
een volwassen kloofbijl tot een hamertje tik ...


(toch een beetje wiskunde, mootje)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi doosje Ad en hoe bijzonder de manier waarop de versierselen worden gemaakt. Als niet houtdraaier vind ik dit een hele leuke topic met boeiende filmpjes!!

jaap
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi doosje Ad en hoe bijzonder de manier waarop de versierselen worden gemaakt. Als niet houtdraaier vind ik dit een hele leuke topic met boeiende filmpjes!!

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.