Schaakbord

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Hallo forumers,

Voor mijn zoon wil ik een mooi schaakbord maken. Aangezien ik zelf totaal geen schaker ben heb ik een paar vragen.
1-wat is een goede afmeting voor een vakje op een schaakbord. Ik zie in veel youtube filmpjes de afmeting 2x2 inch. Zou dus 5x5 cm mooie maat zijn?
2-Welke stukken passen daar bij en waar zou je die kunnen aanschaffen en waar moet je op letten (Stukken zelf maken is niet mijn ding)

Alvast bedankt.

Roelof
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Hi Roelof,
als je zoekt op ‘afmetingen professioneel schaakbord’ vind je de officiele afmetingen
Hetzelfde geldt voor schaakstukken... google schaakstukken en je hebt keuze genoeg...
wellicht eerst googelen...
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Hoi Roelof,

Ik heb deze info even van de site van schaak en gowinkel het paard gehaald: www.schaakengo.nl
De gangbare maten zijn:

4.0 cm veldgrootte. Bijpassende stukken Staunton 2. Koningshoogte ca 7.2 cm
4.5 cm veldgrootte. Bijpassende stukken Staunton 3. Koningshoogte ca. 7.6 cm
5.0 cm veldgrootte. Bijpassende stukken Staunton 4. Koningshoogte ca 8.3 cm.
5.5 cm veldgrootte. Bijpassende stukken Staunton 5. Koningshoogte ca. 8.9 cm

Als vuistregel voor de keuze van bord met stukken geldt dat er 4 pionnen op een veld horen te passen. (maar daar mag je best mee smokkelen)

4,5 em 5,0 cm zijn mooie maten voor een schaakbord, 5 cm is waar we meestal op de schaaklcub mee spelen.

Daar en op ander webshops worden veel verschillende soorten en maten stukken aangeboden, kijk wat je mooi vind en zoek dan de juiste afmeting bij je bord.
Eventueel kun je ook met je bord als dat af is naar een winkel met een ruim assortiment stukken en daar live kijken wat het mooiste staat op je bord.


groeten Theo

oja: Heel belangrijk! wit veld rechtsonder op het schaakbord als je de stukken opzet.
 

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Hoi Roelof,

Ik heb deze info even van de site van schaak en gowinkel het paard gehaald: www.schaakengo.nl
De gangbare maten zijn:

4.0 cm veldgrootte. Bijpassende stukken Staunton 2. Koningshoogte ca 7.2 cm
4.5 cm veldgrootte. Bijpassende stukken Staunton 3. Koningshoogte ca. 7.6 cm
5.0 cm veldgrootte. Bijpassende stukken Staunton 4. Koningshoogte ca 8.3 cm.
5.5 cm veldgrootte. Bijpassende stukken Staunton 5. Koningshoogte ca. 8.9 cm

Als vuistregel voor de keuze van bord met stukken geldt dat er 4 pionnen op een veld horen te passen. (maar daar mag je best mee smokkelen)

4,5 em 5,0 cm zijn mooie maten voor een schaakbord, 5 cm is waar we meestal op de schaaklcub mee spelen.

Daar en op ander webshops worden veel verschillende soorten en maten stukken aangeboden, kijk wat je mooi vind en zoek dan de juiste afmeting bij je bord.
Eventueel kun je ook met je bord als dat af is naar een winkel met een ruim assortiment stukken en daar live kijken wat het mooiste staat op je bord.


groeten Theo


oja: Heel belangrijk! wit veld rechtsonder op het schaakbord als je de stukken opzet.

Theo, bedankt.

Ik ga het schaakbord 5cm maken. Kon niets vinden over wedstrijd formaten, volgens mij zijn die er niet.
Inderdaad slim om eens naar een fysieke winkel te taan en schaakstukken te "passen". Hopelijk zit er wat in Groningen.
Maar eerst het bord maar eens maken van wat mooie stukken hout.

Groet Roelof
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Roelof,
Ik ben toevallig net zelf een schaakspel aan het maken.50mm per veld is zeker een mooie maat. Heb ik ook gebruikt.De bijpassende schaakstukken (Staunton maat 5) heb ik hier gekocht:
https://www.raindroptime.com/chess/...s/chess-pieces-89-mm-staunton-5-weighted.html
Hier vind je ook de maattabel voor bord/stukken(schaakstukken koopadvies)
Mocht je op zoek zijn naar een voorbeeld om het bord te maken:paul Sellers heeft dit als een van zijn projecten gedaan.
Succes,
Hans
 
Laatst bewerkt:

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Hoi Hans. Bedankt voor de tips. Heb je ook een linkje van Paul Sellers zijn schaakbord? Zijn veel te vinden op YT. Maar geloof niet dat ik die van Paul heb gezien.

Roelof.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Roelof,
Ik zie dat Stijn je al antwoord heeft gegeven.
Als je geen toegang hebt tot deze filmpjes, het is geen “rocket science”.
Wat je waarschijnlijk ook al in andere filmpjes hebt gezien:
-Maak 4 stroken van donker hout en 4 van een lichte soort.
-Lijm die om en om aan elkaar
-Zaag hier stroken van 50mm van
-Lijm die weer om en om en je hebt een schaakbord
-Lijm het geheel op een overmaatse drager (ik heb 12mm multiplex gebruikt)
De afwerking qua frame kun je daarna zo gek maken als je zelf wilt.
Allerbelangrijkst is dat je zeer nauwkeurig werkt. Iedere afwijking valt op.

Ik wilde een wat robuust schaakspel, dus heb ik het frame wat stevig aangezet. Daarnaast heb ik er een smalle bies van essen aan toegevoegd.
Ik heb het bord als afwerking gepolitoerd en van een waxlaagje voorzien. Dat geeft een zeer strak resultaat.
Als illustratie wat foto’s bijgevoegd. Kun je ook de verhouding tussen bord en stukken zien.
IMG_1254.jpgIMG_1253.jpgIMG_1257.jpg

Groet,
Hans
 
Laatst bewerkt:

Luinge

Actieve deelnemer
24 mei 2016
185
10
Mooi bord. Inderdaad de werkwijze is niet zo I gewikkeld. Maak ook wel snijplanken van kops hout. Beetje zelfde principe. Heb jij de donkere vlakken van walnoot?
Wat betreft ontwerpen, ging mij wat meer om de lade o der het schaakbord voor de stukken. Dat wil ik er namelijk ook bij maken.

Roelof
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Verschil is dat dit geen kopshout is, dus werkt makkelijker.
Ja, bord is gemaakt van combinatie (olijf)essen/noten.

Als je er ook laatjes bij wilt maken, ga je richting een schaaktafel. Zijn ook genoeg voorbeelden van te vinden.
Ik denk daar ook nog over, kan dit bord makkelijk daarin verwerken.
Hans
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Oh ja:
Bij mijn eerdere post vergeten te vermelden dat het ook wel handig is om het bord te verlijmen op een drager....
Nu aangepast.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.