Paul Sellers introductie tekenen in perspectief

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Paul Sellers over tekenen in perspectief, als opmaat naar inzicht in lijnen en verhoudingen. Goed kunnen tekenen is b.v. volgens David Savage echt van belang om je te verbeteren in het ontwerpen ....

 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
als alternatief (en ook iets eenvoudigers om aan te leren vind ik) kun je ook zoeken naar isometrisch tekenen
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
733
Enschede, Twente

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
733
Enschede, Twente
OT: Op zich is Sellers opzet niet onaardig, maar in de tweede klas HBS kregen we bij technisch tekenen al driepunts-perspectief. Om nog maar te zwijgen van het stokpaardje van de tekenleraar (geïnspireerd door MC Escher) die allerlei vertekenende perspectieven onderwees.
 

WR1944

Oud hout
Het plaatsen van de verdwijnpunten bepaald hoe natuurgetrouw een afbeelding overkomt. Het is hetzelfde als in de fotografie. De combinatie van een 50 tot 55 mm lens op een 35 mm film komt in de buurt van een natuurlijk perspectief. Als het brandpunt korter wordt bij het zelfde filmformaat (groothoeklens) moet je met je neus dichter bij de afbeelding staan om het weer natuurlijker te laten overkomen. Voor telelenzen bestaat er bij mijn weten geen truc om het natuurlijk te laten overkomen of je moet het filmbeeld zelf gaan vervormen.

Als techneut heb ik natuurlijk m'n overdosis, zowel in de opleiding als later in de praktijk, op tekengebied gehad. Verreweg de meeste tekeningen waren aanzichten met maten omdat er mee geproduceerd moest worden. Echter om inzicht te geven in de werking van hydraulische en pneumatische ventielblokken maakte ik wel eens een isometrische tekening waarbij de loop van de diverse boringen duidelijk werd. Het werd dan een gedeeltelijk opengewerkte tekening.

Men zegt dat een techneut met z'n potlood praat, bedoelende dat hij/zij iets door middel van een schets verduidelijkt (niet dat hij een conversatie met z'n potlood heeft). Als je je idee door middel van een tekening aan iemand uit kan leggen en het idee wordt begrepen dan heb je je doel bereikt. Dan maakt de manier van tekenen niets uit. Als ik voor elk servet, dat ik voor dit doel heb gebruikt, een tientje kreeg ...... ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.