Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 7 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 66
    Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    Aan de voorbereiding gaat het in ieder geval niet liggen goed bezig. En dat lampje waar Pel het over heeft heb ik via ali alleen dan met dimmer ik gebruik hem voor de buitenkant icm dundraaien.

Dankje Marthijn,

ik Denk dat ik dit hoeden maken leuk ga vinden en heb daarom gekozen om meteen zo goed mogelijke uitrusting aan te leggen.
    verder gebruik ik jou rekenformule.... dus als het lukt, kun je ook je volgende hoed maken
    ik heb trouwens nog hout voor 2 extra hoeden.... dan. Moet er toch zeker eentje van passen
    Groetjes uit Landgraaf
    Peter Hendriks

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roestige Spijker Bekijk Berichten
    Dankje Marthijn,

ik Denk dat ik dit hoeden maken leuk ga vinden en heb daarom gekozen om meteen zo goed mogelijke uitrusting aan te leggen.
    verder gebruik ik jou rekenformule.... dus als het lukt, kun je ook je volgende hoed maken
    ik heb trouwens nog hout voor 2 extra hoeden.... dan. Moet er toch zeker eentje van passen
    Het is ook leuk, maar na 2 hoeden vond ik het zo'n kledder natte troep om de draaibank, dat ik dacht 'nooit weer'.
    Maar nu met jou enthousiasme ga ik toch weer uitkijken naar een mooi nat stuk hout voor een hoed.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Ja zeker Nico, uitdagingen blijven zoek, maar met jou ervaring moet dat een fluitje van een cent zijn.

Groet Pel.
    Pel; Hout wirktj.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nico Oosthoek Bekijk Berichten
    Het is ook leuk, maar na 2 hoeden vond ik het zo'n kledder natte troep om de draaibank, dat ik dacht 'nooit weer'.
    Maar nu met jou enthousiasme ga ik toch weer uitkijken naar een mooi nat stuk hout voor een hoed.
    Hahahaha... ja een kliederboel zal het wel worden. Maar ik ben dat gewend omdat ik voornamelijk schalen en vazen maak en dan het liefst uit vers hout.
    Ik heb ook een dochegordijn achter mij hangen om al het water en snippers op te vangen... werkt prima.

Nu ik lees dat je ook ervaring hebt met hoedjes.... ik ben nog met het idee aan het spelen om de hoeden eventueel te stomen vóór het buigen/vormen.
    Dit idee speelt in mijn hoofd omdat ik al mijn "verse" schalen stoom (behalve die met natuurrand) en sinds ik dit doe heb ik totaal geen problemen met scheuren tijdens het drogen.
    Dus dacht ik om de "verse" hoed eerste te stomen en dan in de mal.
    Wat is jou gedachte hierover ?
    Groetjes uit Landgraaf
    Peter Hendriks

Hahahaha... ja een kliederboel zal het wel worden. Maar ik ben dat gewend omdat ik voornamelijk schalen en vazen maak en dan het liefst uit vers hout.
    Ik heb ook een dochegordijn achter mij hangen om al het water en snippers op te vangen... werkt prima.

Nu ik lees dat je ook ervaring hebt met hoedjes.... ik ben nog met het idee aan het spelen om de hoeden eventueel te stomen vóór het buigen/vormen.
    Dit idee speelt in mijn hoofd omdat ik al mijn "verse" schalen stoom (behalve die met natuurrand) en sinds ik dit doe heb ik totaal geen problemen met scheuren tijdens het drogen.
    Dus dacht ik om de "verse" hoed eerste te stomen en dan in de mal.
    Wat is jou gedachte hierover ?
    Peter met stomen heb ik geen enkele ervaring. Wat ik wel deed was de hoed in warm water doen voor het vormen. Ik denk dat ik dat ergens gelezen had.

hmmmm….. met dat warm water gaat een beetje in de richting van het stomen.
    De eerste hoed zal ik op de "traditionele" manier vormen en misschien de volgende of die erna proberen met stomen.
    dit alles uit hetzelfde hout en dezelfde boom... Misschien ook wel leuk om verslag van te doen.
    Groetjes uit Landgraaf
    Peter Hendriks

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    Met warm water werkt prima heb ik met de eerste ook gedaan maar als het hout vers genoeg is wil het prima zonder. En van te voren de draaibank even invetten en je hebt daar geen problemen met vocht, de vochtkringen aan het plafond daarintegen....
    En ja zeker een verslag van maken, nu ik dit zo allemaal lees wil ik toch ook een 3e maken maar ja heb alleen semi nat hout (begin dit jaar) misschien maar gewoon proberen?

hmmmm….. met dat warm water gaat een beetje in de richting van het stomen.
    De eerste hoed zal ik op de "traditionele" manier vormen en misschien de volgende of die erna proberen met stomen.
    dit alles uit hetzelfde hout en dezelfde boom... Misschien ook wel leuk om verslag van te doen.
    Ik vind het moeilijk om aan goed nat hout te komen voor een grote hoed.
    Maar afgelopen weekend heb ik staan demonstreren samen met een kettingzaag kunstenaar/boomverzorger en hij zou mooie stukken hout voor me bewaren.

Ik kon niet wachten tot maandag en ben vanmorgen alvast begonnen met het voordraaien van de hoed.

20180915_103248_1537008889548_resized.jpg

Eerst een schoefplaatje monteren

20180915_104159_1537008893884_resized.jpg

Soms mag een mens geluk hebben
    Met veel bloed zweet en tranen heb ik het zware stuk hout op de spil kunnen draaien en toen zag ik dat mijn leunspaanhouder aan de linker kant het hout was.... #@!!#!!@#$ (scheldwoorden)
    Maar ik had geluk en de houder ging er nét onderdoor.

20180915_104631_1537008897337_resized.jpg

20180915_105203_1537008959992_resized.jpg

ik geloof dat ik niet echt het ideale stuk hout heb omdat er meerdere kernen in deze boom hebben gezeten
    Op de foto's is te zien dat er nog flinke scheur zit en aan de andere kant duidelijk een tweede kern.
    Maar goed, we zien wel...

20180915_113247_1537008963451_resized.jpg

20180915_113302_1537008967006_resized.jpg

Verrassing !!!! tijdens het voordraaien komt er een rot stuk tevoorschijn.

20180915_120120_1537009026128_resized.jpg

20180915_120136_1537009030275_resized.jpg

Meer ga ik er niet vanaf draaien en gaat de voorgedraaide hoed in een kuip met water en afwasmiddel om uitdroging te verkomen zodat ik maandag de hoed af kan maken.

20180915_121755_1537009098984_resized.jpg
    Groetjes uit Landgraaf
    Peter Hendriks

Forum Rechten