nog eens schalentrekken..... omdat het zo leuk is.

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Deze week een paar flinke blokken beuk gekregen.
Scheuren treed vrij snel in, dus.... aan de slag.

Ik weet dat er al vaker iets gepost is over schalentrekken maar ik kan het niet laten om dit nog eens te delen.... ben zo blij met dit systeem :D

20180901_104235_1535905126260_resized.jpg

20180901_104612_1535905129713_resized.jpg

20180901_110338_1535905132600_resized.jpg


 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zijn die niet wat te dun om nog na te kunnen draaien
ik heb 2x met Ronald Kanne schalen gestoken en die waren allen ongeveer zo dik als de laatste die nog op de chuck zit op het 2e filmpje
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Goed gezien. .... op deze vraag was ik aan het wachten.
Misschien heb je mijn verslag gelezen over het koken/stomen van schalen. Sinds dien stoom ik al mijn schalen (behalve die met een natuurrand) en kan ik veel dunner voordraaien omdat de vervorming na het stomen veel minder is dan als ik dit niet doe.
Nog een voordeel. .. de droogtijd is een paar maanden korter en als er nog beestjes in zitten.........zap ;)

Nu moet ik wel zeggen dat de schaal op het filmpje dun is omdat ik de uiteindelijke vorm ook heel dun wil hebben.
Maar ik zal over een jaartje foto's van het eindresultaat hier plaatsen.

------------------------------------------------------------------------------------
https://www.woodworking.nl/showthread.php?20031-Schalen-koken&highlight=koken
Hieronder staat het laatste bericht van het onderwerp "Schalen koken"


Tot nu toe heb ik (bijna) elke week gemeten en vanaf februri ook nog gewogen. .... op verzoek van Toxic
;)

Ik denk dat de schaal klaar is om deze na te draaien.
Als ik goed gemeten heb kan ik een wanddikte van 9 á 10 mm halen.
Hieronder het lijstje met de gemeten waarden.

attachment.php


Dus als de schaal idd nu klaar is met drogen is dit binnen 4 maanden gebeurd.
Verder heeft de schaal de hele 4 maanden in een dubbele papieren zak gezeten en in mijn kelder is het rond de 60-70% luchtvochtigheid.
Deze schaal was aan de dunne kant voorgedraaid dus een schaal met 10% wanddikte zal dan wel iets langer drogen dan deze (denk ik)

Tot zover ben ik dik tevreden en zal de volgende keer berichten als de schaal klaar is.

Peter.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Wat spuit je op de schaal?
Vermoedelijk toch geen product om het drogen te vertragen vermits je de schaal gaat koken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Goed gezien. .... op deze vraag was ik aan het wachten.
Misschien heb je mijn verslag gelezen over het koken/stomen van schalen. Sinds dien stoom ik al mijn schalen (behalve die met een natuurrand) en kan ik veel dunner voordraaien omdat de vervorming na het stomen veel minder is dan als ik dit niet doe.
Nog een voordeel. .. de droogtijd is een paar maanden korter en als er nog beestjes in zitten.........zap ;)

Nu moet ik wel zeggen dat de schaal op het filmpje dun is omdat ik de uiteindelijke vorm ook heel dun wil hebben.
Maar ik zal over een jaartje foto's van het eindresultaat hier plaatsen.

------------------------------------------------------------------------------------
https://www.woodworking.nl/showthread.php?20031-Schalen-koken&highlight=koken
Hieronder staat het laatste bericht van het onderwerp "Schalen koken"


Tot nu toe heb ik (bijna) elke week gemeten en vanaf februri ook nog gewogen. .... op verzoek van Toxic
;)

Ik denk dat de schaal klaar is om deze na te draaien.
Als ik goed gemeten heb kan ik een wanddikte van 9 á 10 mm halen.
Hieronder het lijstje met de gemeten waarden.

attachment.php


Dus als de schaal idd nu klaar is met drogen is dit binnen 4 maanden gebeurd.
Verder heeft de schaal de hele 4 maanden in een dubbele papieren zak gezeten en in mijn kelder is het rond de 60-70% luchtvochtigheid.
Deze schaal was aan de dunne kant voorgedraaid dus een schaal met 10% wanddikte zal dan wel iets langer drogen dan deze (denk ik)

Tot zover ben ik dik tevreden en zal de volgende keer berichten als de schaal klaar is.

Peter.

Duidelijk
Top dat je ook de gewichten er bij hebt staan
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
De schaal is klaar welke in het 2de filmpje heb uitgestoken.
Ik heb deze schaal dus gestoomd (met nog een aantal andere schalen) en ben hem na 6 maanden gaan wegen. In de 8ste maand is het gewicht stabiel gebleven en is de schaal klaar gedraaid.
De uiteindelijke wanddikte is 9 mm bovenaan de rand en 13mm onderaan. Dit omdat het een salade schaal is en door het extra gewicht aan de onderkant staat deze solide op tafel als de salade gehusseld wordt.

Toxic… jij vraagt je af of die schaal niet te dun is uitgestoken.... het antwoord is nee.
Het stomen van schalen doe ik nu al een paar jaar en het bevalt mij uitstekend.
Het proces van stomen kost natuurlijk wat extra tijd maar ik heb het er voor over gezien de resultaten.
Voor iemand als Ronald kan ik mij voorstellen dat dit proces de kostprijs omhoog drukt maar voor een hobbydraaier maakt dit niet zoveel uit.

Nogmaals de 3 voordelen:
- kortere droogtijd
- minder vervorming
- eventuele beestjes..... "kapoet"

Nu dan de foto's
De schaal heeft een diameter van 30cm en 9 cm hoog.
De buitenkant is afgewerkt met danish oil en de binnenkant met voedselveilige paraffine olie.

IMG_20190605_085522.jpg

IMG_20190605_085501.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.