hvlp verfspuit wel of niet kopen

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik ben heel erg aan het twijfelen om een fuji mini mite 5 te kopen(bj axminster). Het is erg veel geld en is dat het wel waard of kan ik toch beter de kwast en rollen ter hand nemen.
Ik zou graag van andere hobbisten hun ervaringen horen.
Ik wil hoofdzakelijk water gedragen lakken gebruiken. Voor houtwerk in het huis. Zoals trappen, deuren, kozijnen en meubels. Ik heb geen ruimte om te spuiten. Dus zal moeten improviseren.

Alvast bedankt
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Als je zin hebt om alles eerst af te plakken, kun je in huis spuiten. Maar ik denk dat een kwast en eventueel een roller beter werkt.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
knap spuitwerk leveren vereist veel meer oefening van knap rolwerk.
spuiten is niet geschikt voor in situ werk behoudens hele grote vlakke
(de schilder gebruikt ook gewoon een kwast of roller voor de kozijnen)

spuiten buiten een spuitcabine zonder masker is niet echt een gezonde bezigheid (ook met een watergedragen verf niet.)
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik ben zelf autospuiter van beroep, ik pak zelf ook een kwast en roller, weegt niet op tegen het afplakwerk, en de nevel die je gaat krijgen, verder ga je minder laagdikte opbouwen dan dat je hrt met een roller doet.

Succes.

Gr Danny
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.558
Gaanderen
Ik heb voor de eerste keer met Graco easy max ff een paar jaar geleden gespoten. Zonder ervaring een prima resultaat. Het is wel een heel ander principe dan een hplv spuit. De verf die je gebruikt is voor een groot deel verantwoordelijk voor het resultaat. Een hplv zou veel minder nevel moeten produceren dan de mijne. Ik was 2.5 uur aan het afplakken en binnen 10 minuten klaar. Het loont bij hogedruk spuiten eigenlijk alleen als je weinig hoeft af te plakken. Of als je echt snel bent met afplakken. Ik ga deze maand beginnen aan een appartement. Plafond spuiten wanden spuiten en deuren en lijst werk spuiten. Het is leeg en er moet nieuwe vloerbedekking in. Dus ik hoef niet alles af te plakken. Wel moet je goed nadenken over de werkvolgorde anders moet je wel veel af plakken. Ik zou me geen zorgen maken over het resultaat. Koop je hier in nederland dan kan je bij zowel graco als wagner proefspuiten. Kijk goed waarmee ze spuiten waant gewoon water nevelt niet zoveel.
Succes
 

SimondelaCourt

Actieve deelnemer
19 jul 2016
198
16
Neede
Ik heb een Wagner spuitmachine, een wat luxere, en moet zeggen, ik gebruik maken vrijwel nooit. De spray afstellen vind ik enorm veel gedoe, en dan moet het te verspuiten materiaal ook nog de juiste viscositeit hebben.

Ik heb mijn nieuwbouw woning voor zon 80% gespoten, maar dat hoeft niet meer van mij. Mocht het weer gebeuren ga ik gewoon rollen, zoveel afplakwerk, zoveel rommelen om de juiste spray te krijgen. En dan heb ik t nog niet gehad over het schoonmaken van de machine.

Als je een plek hebt waar je zonder klagen kan spuiten en je het echt egaal wil hebben, dan loont zo'n ding, maar voor de incidentele klus blijft rollen het gemakkelijkst. Zowel latex als lak.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
HVLP spuiten is duur.... Zowel de installatie, de onderdelenals het verbruik aan verf.... Of het dat waard is moet je in de eerste plaats zelf bepalen.....

Ik heb zelf 2 professionele installaties van Graco (komt er in het late najaar eentje te koop, was lot in veiling, heb er maar 1 nodig). Ik gebruik dit laat ons zeggen één keer om de 2 maanden. Om dit goed te beheersen moet je dit naar mijn aanvoelen vaker doen. Ik heb het dan niet over de spuittechniek, dat valt in mijn ogen best mee. Wel over de juiste verdunning (floetrol voor watergedragen lak), de juiste nozzle voor het juiste type verf, de juiste luchtkap, weten welk merk en welk type verf.... weten wat er juist mis is als het resultaat niet 100% is (de boel voelt wat ruw, je hebt spatten, zoek maar uit hoe het komt....).

Heb geen spuitcabine. Binnen spuiten gaat, maar niet in een bemeubeld huis of in je living. goede verluchting is nodig. Als ik binnen spuit zet ik de turbine in een ander vertrek dan waar ik spuit en dan ramen open zodat je een luchtflow krijgt door de woning en de benevelde lucht naar buiten waait (gebruik zo een plastieken deur met een ritssluiting om de ruimtes van elkaar te scheiden). Uiteraard adembescherming dragen

Ik gebruik het heel graag om bijvoorbeeld sterk geprofileerde dingen te spuiten (engelse sierplinten, paneeldeurtjes...), gebruik het steevast om MDF te gronden (door nat in nat te spuiten kan je vrij snel de boel strak krijgen, in minder lagen dan met een roller, zeker wat betreft de kopse kanten...) en gebruik het vooral voor meubels en onderdelen van meubels die ik mee naar buiten kan nemen. Afplakken hoeft hier niet... hier maak je wel een serieuze tijdswinst. Grond en tussenlagen veelal met de HVLP, de eindlaag ligt eraan: ik beheers het zoals eerder gezegd onvoldoende om steevast een goed resultaat te halen... Soms lukt het immens goed, dan weer iets minder. In het laatste geval zet ik een laatste laagje met een schuimroller. Uitleggen dat plamuren en tussenschuren van immens belang zijn hoeft waarschijnlijk niet? Als ik binnen een vlakke verfdeur moet verven, zal ik eerder een verfrollertje nemen....

Mat gaat beter dan zijdeglans, aan hoogglans waag ik me niet. Hoefde ik waarschijnlijk ook niet te vermelden.

Waar het ook heel goed voor is: op een matte muur een klein defect retoucheren. Bij een roller moet je het hele oppervlak opnieuw doen of je ziet de strepen.... met de hvlp kan je een kleinere spot bijwerken.
 
Laatst bewerkt:

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik heb ervaring met een dergelijk apparaat om precies te zijn de Wagner XVLP Finish Control 5000. Het verschil met deze Wagner is dat mijn exemplaar het vooral van luchtsnelheid ipv druk moet hebben. Maar ook bij XVLP wordt een lage spuitnevel geclaimd. De Wagner lijkt net een stofzuiger in zijn achteruit zeg maar en heeft niets weg van een compressor.

Ik heb hem gebruikt om zelfgemaakte deuren en laden van een keuken mee te spuiten. Ik heb daarvoor Sikkens watergedragen lak gebruikt. Het eindresultaat is erg goed en je moet een kenner zijn om te zien dat een amateur dit gespoten heeft en niet een spuiterij.

Maar dat is niet zomaar gegaan:
- Ik heb zelf een tijdelijke spuitcabine gebouwd in mijn garage met latten en stevige folie ook op de grond. Er ontstaat wel degelijk spuitnevel en vooral Xvlp zorgt voor veel wind wat aanwezig stof doet opwaaien.
- Gebruik een masker en haarnet want de reclame doet alsof het niet nevelt maar het nevelt wel.
- Onder bepaalde omstandigheden ontstaat er condens wat als visogen in het spuitwerk terechtkomt. De Wagener heeft verwarming om dit te voorkomen, maar bij starten/stoppen komt er soms toch een druppel mee
- Voor goed werk dien je de juiste viscositeit van de verf te hebben anders krijg je geen goede nevel of laagdikte. Bij HVLP mag het denk ik wat dikker zijn dan bij XVLP.
- Je moet leren spuiten. Je dient de banen deels te overlappen en vlot en in één tempo te werken en voldoende laagdikte aan te brengen anders vloeit de verf niet uit en zie je banen waar het schraal is en vol.
- Verfspuiten leent zich niet voor kleine klussen. Het vergt veel meer voorbereiding, grondig afplakken zoeken naar de juiste viscositeit, de boel opruimen en last but not least je verfspuit weer schoonmaken.


De bewering dat je minder laagdikte aanbrengt klopt niet. XVLP of HVLP spuiten is totaal anders dan autospuiten. Met HVLP of XVLP breng je in één keer voldoende laagdikte aan voor een aflak laag. Achteraf gezien had ik ook veel beter het gronden van het MDF (medite) met XVLP kunnen doen dat had veel werk gescheeld en een beter resultaat gegeven. In plaats van misschien wel 4 keer met de roller grondverf aanbrengen en telkens het grootste deel weer wegschuren en dit herhalen etc.

Ik zou het apparaat nooit aanraden voor kozijnen en trappen want of je met complexe werkstukken met spuiten een beter resultaat bereikt dan met roller en kwast is zeer de vraag, denk aan zakkers en stukken die je mist en muren die je meteen ook onder spuit omdat de nevel ver reikt. Je denkt dat het wel mee valt, maar als je goed kijkt komt het meters ver.

Voor deuren en meubels ligt het anders, die krijg je met een roller en kwast never nooit zo mooi als met een spuit. Indien je een lege ruimte kunt prepareren om te spuiten is het zeker te overwegen. Ik overweeg nog steeds de deuren in huis te spuiten, maar dan wel in de garage en zeker niet in mijn ingeruimd huis. Ik peins er niet over om dit te gaan afplakken want je dient ALLES af te plakken tot aan het plafond toe en daarnaast heb je ook ruimte nodig om te kunnen werken, meer dan met de kwast.

Maar of je dit apparaat moet kopen in jou situatie moet je zelf bepalen.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
De bewering dat je minder laagdikte aanbrengt klopt niet. XVLP of HVLP spuiten is totaal anders dan autospuiten. Met HVLP of XVLP breng je in één keer voldoende laagdikte aan voor een aflak laag. Achteraf gezien had ik ook veel beter het gronden van het MDF (medite) met XVLP kunnen doen dat had veel werk gescheeld en een beter resultaat gegeven. In plaats van misschien wel 4 keer met de roller grondverf aanbrengen en telkens het grootste deel weer wegschuren en dit herhalen etc.
Ik peins er niet over om dit te gaan afplakken want je dient ALLES af te plakken tot aan het plafond toe en daarnaast heb je ook ruimte nodig om te kunnen werken, meer dan met de kwast.

Maar of je dit apparaat moet kopen in jou situatie moet je zelf bepalen.


+1

Je kan dekkend verven in minder arbeidsgangen dan met een roller.

Ik heb hier enkel binnen gespoten in kamers die volledig léég zijn en waarbij een stuckloper op de vloer lag. Nevel is één, het rondgeblazen stof is twee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.