Radiaalzaag Harwi 625u

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Goedemiddag,

Ik heb een Harwi 625u radiaalzaag waar een soort van gasveer/demper op de zaagarm zit. Het lijkt me origineel en weet niet of deze nog werkt zoals het hoort.
Weet iemand wat de functie van dit apparaat is en hoe dit hoort te werken?

IMG_6688.jpg

IMG_6689.jpg

Groeten,
Rudolf.
 

tuoh

Oud hout
De gasveer geeft de zaagunit een "duwtje in de rug" bij het afkorten, spaart de armspieren van de gebruiker.
Kan ook zijn dat ie net andersom werkt, dan zou de zaagunit quasi zelfstandig terug naar zijn beginpositie moeten lopen?
Je zou normaal gezien toch moeten voelen wat er juist gebeurt? Wat gaat het soepelst, vooruit of achteruit?

Aan de andere zijde zit een demper, het woord zegt het al, het ding vangt de harde stop van de zaagunit op, dat spaart dan weer de machine:p
 
Laatst bewerkt:

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
op een radiaal zou dat ook een veiligheids demper kunnen zijn . traag kan die bewegen maar als hij ineens naar voor schiet ( het grote risico met een radiaal ) gaat die dat afremmen /blokkeren . trek er eens brusk aan en zie of hij dat afremt
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Bedankt voor het meedenken. Na even uitproberen en demonteren kwam ik erachter dat het inderdaad een cilinder met olie is om de zaagbeweging vloeiender te laten verlopen. De cilinder is alleen kapot dus was dit niet te merken. Ik heb deze eraf gehaald en gebruik de machine nu zonder de cilinder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.