Drogen van boomstammen advies

Bokito

Nieuw lid
1 sep 2018
3
0
Hi all,

ik ben nieuw op dit forum en heb wat vragen over het drogen van boomstammen. Ik heb al gezocht in het forum maar kon nog geen goed antwoord vinden, hoop dat iemand wat advies voor me heeft.

eikenhouten werkbok
om in mijn tuin wat comfortabeler beelden te kunnen hakken uit hout probeer ik een soort werkbok te maken met een geïmproviseerde bankschroef. Nu heb ik een groot stuk verse eik kunnen bemachtigen en al een beetje op maat laten zagen met een kettingzaag (ca. 100cm hoog en diameter van 45cm) Deze staat nu verticaal buiten, in de regen en zon. De bast zit er nog om en boven en onderzijde (+inkeping zijkant) zijn onbeschermd. Hoe kan ik dit hout het beste beschermen zodat het niet ontzettend inscheurt en bijv. Na een jaar in meerdere stukken uiteen valt oid? Ik heb de stam al een stukje van de grond af staan door hem op wat houten balkjes te zetten. Afdekken met plastic, open delen met olie insmeren, schors wel of niet er af? Ik heb geen idee, hopelijk hebben jullie wat tips. Zie ook de bijgevoegde foto’s.

losse stammen
Daarnaast heb ik twee verse boomstammen weten te bemachtigen van walnoot en kers. Ca 50 cm diameter en 1 meter lang. Zie bijgevoegde foto’s. Schors etc. Zitten er nog om. Deze heb ik nu horizontaal neergelegd, uit de zon maar nog wel in de regen. Van de grond met wat balkjes er onder. Is dat afdoende om ze redelijk te laten drogen (wil er uiteindelijk beelden uit hakken). Zal ik de kopse kanten met houtlijm insmeren? Wel of geen schors laten zitten? Wel of niet bedekken met plastic om regen tegen te gaan?

bij voorbaat dank, hoop dat jullie wat advies hebben.

vriendelijke groet!
 

Bijlagen

  • 04553655-CDA0-4D8F-AAAF-1B736C40A601.jpg
    04553655-CDA0-4D8F-AAAF-1B736C40A601.jpg
    23,2 KB · Weergaven: 179
  • DEDAF601-D017-481F-983D-A012A30CA0CC.jpg
    DEDAF601-D017-481F-983D-A012A30CA0CC.jpg
    22,9 KB · Weergaven: 179
  • 90519D9C-C6DC-4484-A2F5-6D88ABEB6C8B.jpg
    90519D9C-C6DC-4484-A2F5-6D88ABEB6C8B.jpg
    23 KB · Weergaven: 180

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
214
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
De kersenstam zal sowieso gaan scheuren, dat is de eigenschap van kersen. Je kunt dat een beetje afremmen door de kose kanten inderdaad in te smeren met paraffine of houtlijm. De bast zeker laten zitten omdat die uitdroging tegengaat. Mijn voorkeur is om uit het nog natte hout beelden te hakken en die later langzaam te laten drogen. Tussentijds bewaren in een dichte plastic zak.

Walnotenhout heeft minder last van radiale scheuren, die kun je naar mijn idee het beste kops insmeren met paraffine of houtlijm.

De bok uit eikenhout zal radiale scheuren krijgen, is niet tegen te houden. Maar daar kun je vast wel mee leven. Hou er wel rekening mee dat (nat) eikenhout en ijzeren voorwerpen niet goed samengaat. Het looizuur zal je ijzer binnen de kortste tijd laten zwart uitslaan en daarna roesten.
Dus die spindel daaraan bevestigen? Ik zou een werkbok maken op werkhoogte 80cm, en daar de spindel bij gebruiken voor een zijdelingse bankschroef.
Succes,
 

Bokito

Nieuw lid
1 sep 2018
3
0
Dank voor je reactie Jac.
zo dadelijk zal ik gelijk de kopse kanten vd stammen met houtlijm insmeren en de schors laten zitten. Denk je dat het nog verschil maakt om de stammen aan de bovenzijde af te dekken met wat plastic oid tegen directe regen?
wat betreft de werkbok, volgend model zal ik idd een spindel aan de zijkant maken, goede tip. Voor deze versie, zou het wellicht het roesten vertragen als ik het gat vol stop met iets van smeervet oid?
Radiale scheuren in de bok zijn idd geen probleem, als het geheel maar niet uit elkaar barst.
thnks voor je tips en gaaf werk in je portfolio trouwens!
 
P

Pel

Guest
Beter is het de houtlijm wat te verdunnen, zodat in de lijm in het hout trekt, en dan tweemaal in te strijken, met dikke houtlijm komt er vel op de kopse kant liggen wat na verloop van tijd los laat.

Groet Pel.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bij ongeveer elke houtsoort zullen onder de schors kevertjes en larves en wormpjes en andere beestjes beginnen met het opeten van je hout. Na drie-vier jaar valt de schors en het spinthout van je eik af, schat ik. Barsten zou ik gewoon accepteren. Als je zo hard hakt dat je bang bent het eiken uit elkaar te slaan door op je beeld te hakken, kun je er altijd nog een paar RVS draadeinden doorheen boren en die regelmatig vastdraaien.
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
214
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Hout voor beeldhouwen zou ik nog liever in de regen laten liggen dan onderdak laten drogen. Tenminste, kersen en walnoten. Nat is beter dan droog.
Voor houtsoorten die erg gevoelig zijn voor schimmelaantasting (berken, elzen essen, esdoorn) is het andersom. de schimmel gedijt niet op droog hout.
Bij berken kun je ook experimenteren met schimmelaantasting; als je op het juiste moment de schimmelgroei stopt (drogen, behandelen met chloorwater oid) heb je hout met een prachtige tekening. Maar dat blijft gokken; als je te laat bent is de structuur van het hout weg en heb je molm over. De moeite van proberen waard.

Over je vraag om vet in het gat te smeren heb ik geen ervaring. Onedele staalsoorten worden heel snel aangetast door eiken.
 

Bokito

Nieuw lid
1 sep 2018
3
0
Ik ga het er op wagen en de zwengel met vaseline oid insmeren.
Bedankt voor al het advies!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.