kan je multiplex lamineren ; hoe?

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Als je multiplex meubelen wil maken zonder dat (de leek) ziet dat het multiplex is, hoe lamineer je dan de zijkanten typisch? Is dat iets dat courant voorkomt? Of gebruik je dan eerder fineer ipv. multiplex?

Lamineer je dan met heel dun laagje van eenzelfde soort hout? En hoe verkrijg/koop je dat dan? Hoe kan je ervoor zorgen dat de multiplex en de laminatie goed bij elkaar passen?

Mijn houthandel heeft B/BB multiplex poolse den. Weet iemand of dit goed genoeg is voor meubels?

Dit vroeg ik me allemaal af voor het slapengaan...
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Dag Willems en Charel, bedankt om vriendelijk naar deze pointers te verwijzen, exact wat me helpt.

En de magische woorden "multiplex edge banding", via de links, gaan me in google ook goed helpen. Thanks !
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Het simpelste is kantenband gebruiken. Kunststof is natuurlijk 'vloeken in de kerk', maar heeft zijn nut. Fineer is mooi, maar wat moeilijker toe te passen.

Kant-en-klaar is er voorgelijmd, dat je met een strijkbout opzet. Als je fineerstroken gebruikt kun je die makkelijk zelf voorgelijmd maken. Gelijkmatig met witte houtlijm bestrijken, laten drogen en met strijkbout opzetten. Hout (en ook plastic) beschermen tegen brandvlekken door 'vetvrij' papier te gebruiken.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Mis ik nu iets, of kan je dat niet evengoed met de eerste snede regelen? Wel zien dat de bovenzijde dan onderaan ligt bij het zagen?

Inderdaad Sam! Sterker nog... Bij het tweede stuk is de zichtkant zelfs te hoog om als afwerking te dienen. Op deze afbeelding moet je gewoonweg het eerste stuk gebruiken. Hoe zij het aangeven is één van de twee zijdes van de rechte hoek degene die zichtbaar wordt aan de zijkant van het paneel. Op de afbeelding van de zaagsnede zijn dat dus twee 'kopse' kanten. Op afbeelding B wordt dat ineens op magische wijze geen kopse kant meer :D
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Volgens mij is er gewoon 'save' en 'scrap' omgewisseld op die prent. Als je de grote driehoek weggooit kan je de kleine driehoek in de plaats zetten, en dan loopt de nerf door, waar deze omslachtige methode m.i. om draait.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Volgens mij is er gewoon 'save' en 'scrap' omgewisseld op die prent. Als je de grote driehoek weggooit kan je de kleine driehoek in de plaats zetten, en dan loopt de nerf door, waar deze omslachtige methode m.i. om draait.
Ja lijkt me ook. Begrijp niet waarom je anders een 2e stuk moet zagen.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
een beetje late correctie: scrap en save waren inderdaad verwisseld

[FONT=&quot]To disguise the plywood layers, cut beveled strips from the material with your tablesaw or radial-arm saw set at 45° as shown in Drawing A. Make a second cut perpendicular to the first one as shown, and discard the resulting scrap. Finally, glue the first strip in place as shown in Drawing B. This procedure also extends the face-grain pattern onto the edge. You also can use this technique to disguise freshly sawed edges on weathered barn boards used for picture frames.

uit Woodmagazine

[/FONT]
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.113
1.938
Klein-Brabant, Vlaanderen
als je een paneel rondom rond wil afkanten wordt het toch wel ingewikkeld want dan moet je de eindes van de 45gr strips ook in 45gr zagen.
op zich een mooie oplossing
ben wel beducht voor uitbraak
zeker omdat je in 45° zaagt
die strookjes kan je in 2 keren zagen & lijmen
per keer de parallelle zijden
dan hoef je de strookjes op zich niet in 45° te zagen
een goeie fritz&franz komt wel van pas wanneer je enkel de strookjes zaagt
dan toch maar vlak afkanten ?
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
471
713
Zuid West Drenthe
Doorgaans word er bij fineren gebruik gemaakt van een tegenfineer aan de b-zijde.
Dit kan een mindere kwaliteits versie zijn van de a-zijde of een totaal andere houtsoort (of zelfs papier)
Waarschijnlijk is dit de situatie bij de hier geplaatste doorsnede's.
Je wilt immers de a-zijde ook zien aan de zijkanten die in het zicht komen.
Werk je met A-A gefineerde panelen dan kun je de extra zaagactie uiteraard overslaan.

Overigens moet je bij deze werkwijze wel je machinepark op orde hebben, zaagsnede's luisteren uiterst nauw en bij de minste afwijking is je paneel onbruikbaar.

Kantenband is het eenvoudigste uit te voeren.
Er bestaat zelfs kantenband met kopshout.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh en ZotVanHout

jorisvh

Post veel
die strookjes kan je in 2 keren zagen & lijmen
per keer de parallelle zijden
dan hoef je de strookjes op zich niet in 45° te zagen
toch niet want dan zaag je ook stukjes van de eerst afgekante zijdes opnieuw weg.
dan toch maar vlak afkanten ?
absoluut gemakkelijkst. voor berken mpx vind je vlot bijpassende kantenband.
eerlijk gezegd, de enige reden die ik evt zie voor de 45gr methode is dat de nerf dan doorloopt. maar dat maakt het uitzicht niet meer massief voor mij.
en kantenband met kops massief berken bestaat niet bij mijn weten.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.113
1.938
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik heb dit reeds het watervalsysteem weten noemen
de tekening van het vlak loopt op de kopse kant door

bij deze werkwijze kant je de kopse + zijkanten af, maar creëer je aan de onderzijde telkens een 'ruwe' strook die niet afgekant is (oranje pijl)
zaak is om die niet-afgekante stroken in hetzelfde vlak te houden, wat altijd niet toonbaar blijft
de toepassingen/gebruiken waar dit kan, lijken mij beperkt

bij het afkanten van het 1ste paar parallelle kanten is de 2de zaagsnede niet nodig, want je kan gewoon de rechthoekige 3-hoek van de 1ste zaagsnede 180° draaien, en zoals op tekening B plaatsen
je verliest zo het watervaleffekt

bij het afkanten van het 2de paar parallelle kanten, is de 2de zaagsnede (tekening A) wel nodig, want anders breng je de ruwe strook van de hier 1ste snede naar het vlak dat in het zicht blijft
maw je kan hier de 3-hoek van de 1ste snede niet eenvoudigweg 180° draaien

op papier is dit zaagbaar
de praktijk wordt moeilijker, tenzij je heel precies kan zagen + veel kan afschuinen omdat de toplaag voldoende dik is

zoals @Charel09 hierboven corrigeerde, dienen scrap en bewaren verwisseld te worden

1672699377053.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.