advies (dimensies) tuintafel

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Heren,

Binnenkort begin ik aan m'n nieuw project, een tuintafel uit Afromosia. Ik weet het, wat laat voor de zomer ;)

Standaard hoogte, afmetingen blad ongeveer 210cm x 100cm.

Het onderstel in a-frame vorm met onderaan tussenbalk voor de stevigheid, en met wervels vast te maken aan het blad.
Een beetje dit idee (maar dan bovenaan met een volledige rechthoekige kader voor de bevestiging ipv enkel in het midden, en de poten ook bijna aan het uiteinde van de tafel):
DSC_0264a1.jpg


Ik wil een massief blad maken puur om esthetische redenen, dus niet met spleetjes om het water af te voeren. Niet ideaal voor buiten, maar ik zorg er wel voor dat ik het hout in de winter wat bescherm.

Ik zou het blad graag redelijk dik maken, iets van een 4 à 4,5cm dik.
Denken jullie dat voor zo'n dikte poten van 6,5x6,5cm volstaan ?
Andere opmerkingen, tips & tricks ?

Thanks,
Wim
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Die 6,5 zal het wel kunne dragen. Maar of het mooi is? Ik zou zelf voor dikker gaan, misschien wel 12 bij 12. Maar dat is dan weer mijn smaak...
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Ik zou ook eerder voor iets dikker gaan om esthetische redenen, maar ik wou weten hoeveel ik minimaal nodig heb. Het is ook zo, hoe dikker het hout hoe meer hout hoe hoger de kostprijs en ik probeer de totaalprijs toch enigszins te beperken.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De stevigheid zal vermoedelijk meer samenhangen met hoe stevig de poten aan de tafel vastzitten. Met name bij een tuintafel, waar temperatuur en luchtvochtigheid wissellen en dus verbindingen gemakkelijker wat opentrekken, loop je daar een risico.

Ik heb een eetkamertafel van 120x120 met poten uit materiaal van geschat 35x20 mm in een hoek. Toch stevig, omdat de poten naar boven iets breder uitlopen en erg goed vastzitten aan het blad. 65x65 mm is voor de poot dus voldoende. Of jij het ook mooi vindt is een heel andere vraag natuurlijk.
 

tuoh

Oud hout
De juiste dimensie's bepaal je het snelst op een schaaltekening, daar kan je spelen met verschillende afmetingen tot het oog tevreden is.
Het zijn de onderlinge verhoudingen van de diverse onderdelen die de look gaan bepalen.

Als je uitgaat van een bladdikte van 43mm geschaafd, dan moet de rest (poten en tussenregels) daar bij passen qua sectie om een evenwichtig geheel te krijgen.
Bij de gegeven bladdikte is de constructie zoals op de foto gewoon uitvoerbaar, daar hoeft niks aan gewijzigd te worden.
 

DeCrow

Actieve deelnemer
19 okt 2017
173
0
Duffel, België
Dank voor alle input totnogtoe ;)

Ik heb intussen de dikte van het blad wat bijgesteld, ik ga naar een 35mm blad gaan, ik heb eens een 40mm blad bekeken en dat is toch wat té naar mijn smaak.
Een andere vraag die ik heb: als je naar de foto bovenaan kijkt, zien jullie dat het blad uitsteekt voorbij de poten. Hoever mag ik dit laten uitsteken bij een tuintafel ? Ik heb namelijk schrik dat het uitstekende stuk gaat beginnen kromtrekken, gezien het buiten de stabiliserende kader valt. Ik wou ze 30cm laten uitsteken, is dit nog ok wat betreft de stabiliteit ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.