Waarom hebben kasten plinten?

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Een beginnersvraag, maar ik weet het echt niet.

Ik zie dat alle kasten altijd een plint hebben vanonder. Maar wat is de rol hiervan? Is dat nodig?


Alvast bedankt
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Ik heb genoeg kasten zonder plinten. Een reden dat er een plint onder zit, is omdat er dan geen stof er rommel onder kan komen. Of omdat men het mooi vindt. En in geval van spaanplaatkasten zorgen ze voor de broodnodige stevigheid.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.170
352
Etten-Leur
Een plint (of vrije ruimte) onder de onderste plank heeft nut als schoprand zodat je de plank/deur/inhoud niet beschadigt bij het langslopen, stofzuigen of schoonmaken met sop zoals men vroeger nog wel eens deed. Groeten, Hans
 

Foexie

Actieve deelnemer
21 mei 2017
65
7
Als de kast een klein beetje voorover hangt of de vloer niet 100% vlak is klemt de deur op de grond.
 
P

Pel

Guest
Muizen moeten toch ook ergens kunnen wonen.

Groet Pel.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Dankje Superkees en Foexie. Ik heb vroeger een kast gemaakt op stelvoetjes maar zonder plint en met een achterwand die los zit in een gefreesde groef. Hierdoor heeft de kast weinig stijfheid. Ik heb dit pas achteraf ontdekt, ik heb lang gespendeerd om de kast mooi "stabiel" te krijgen maarja dat is dus niet meer mogelijk.

De achterwand fixeren zal dit wsl. grotendeels oplossen, en met een plint aan de voorkant, zeker bij diepere kasten, kan dat wel wat helpen waarschijnlijk. Dank u.

@Pel: ik denk dat muisjes veel liever buiten wonen dan onder zo'n giftige melamine kast ;-)
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ik heb vroeger een kast gemaakt op stelvoetjes maar zonder plint en met een achterwand die los zit in een gefreesde groef. Hierdoor heeft de kast weinig stijfheid. Ik heb dit pas achteraf ontdekt, ik heb lang gespendeerd om de kast mooi "stabiel" te krijgen maarja dat is dus niet meer mogelijk.

Dat valt nog maar te bezien. Ik betwijfel het of het gebrek aan stijfheid te wijten is aan het ontbreken van een plint... Het niet vast zetten van je achterwand lijkt mij veel eerder de oorzaak: het gevolg is dat de kast heen en weer kan gaan zwabberen.

Durf je het aan een foto van je kast te maken, deze hier te posten en aan te geven waar precies de schoen wringt ? Met zo ontzettend veel kennis en ervaring hier op het forum kan het niet anders zijn dan dat er een oplossing voor het probleem te vinden moet zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.