Een prachtig houten jacht in 10 min met moderne machines

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Ger, natuurlijk kan dat, bij deze : https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=c_9f5duGGmA

Maar als ik zou toch, als ik jou was, het probleem opgelost willen hebben. Het ligt niet aan het forum, dat heeft al 1,5 ongewijzigde software. Bij mij thuis, werkt het prima op apple mac met safari, op de iPad, op mijn telefoon, op de lenovo windows laptop van mijn zoon, op mijn eigen werk laptop van Dell met windows. Heb je al een keer de Chrome browser van Google geïnstalleerd? Die heeft alle features voor html5 video afspelen etc.

succes,

jaap
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl

spannend:

- Voor het zagen in een plank van 8-10 cm dik neem je een kettingzaag met een 50 cm blad en een korte broek
- Oordoppen werken ook als ze in de buurt liggen, je hoeft ze niet op te doen
- een handcirkelzaag met een 400 mm blad kun je best als een invalzaag gebruiken om een curve te zagen

Zo'n kantelbare lintzaag is wel heel gaaf trouwens, iemand zaagt een kromme spant en een ander verstelt langzaam de hoek....
 
P

Pel

Guest
Als je ziet hoeveel handwerk aan zo een jacht gedaan wordt, begrijp je ook waarom ze zo ontiechlijk duur zijn. Prachtige filmpjes, van boten gaat mijn hart altijd wat sneller slaan.

Groet Pel.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.693
99
Utrecht
Haha, ja het is inderdaad erg spannend zo nu en dan...

En die "ships saw" is prachtig! Nooit eerder gezien! Ik heb tot nu toe alleen maar werk gezien waarbij er met de hand gestrookt (fairing) werd...
Wellicht dat Tuoh er meer over weet?!


spannend:

- Voor het zagen in een plank van 8-10 cm dik neem je een kettingzaag met een 50 cm blad en een korte broek
- Oordoppen werken ook als ze in de buurt liggen, je hoeft ze niet op te doen
- een handcirkelzaag met een 400 mm blad kun je best als een invalzaag gebruiken om een curve te zagen

Zo'n kantelbare lintzaag is wel heel gaaf trouwens, iemand zaagt een kromme spant en een ander verstelt langzaam de hoek....
 

tuoh

Oud hout
Haha, ja het is inderdaad erg spannend zo nu en dan...

En die "ships saw" is prachtig! Nooit eerder gezien! Ik heb tot nu toe alleen maar werk gezien waarbij er met de hand gestrookt (fairing) werd...
Wellicht dat Tuoh er meer over weet?!

Toevallig wel ja;)

Hier ten lande werd op de meeste werven (aan de kust) dat klusje geklaard met een "ordinaire" lintzaag:p
Waarom enkel aan de kust? Omdat enkel daar zeegaande (houten) schepen gebouwd werden, meestal vissersboten (loggers en kotters)
Deze schepen werden anders gebouwd dan de platbodems die vaarden op de schelde en bijrivieren.

Bij rond- platbodems wordt eerst het vlak en de gangen geplaatst, daarna worden de spanten ingepast. Bij kielschepen worden eerst kiel, voor- en achtersteven, en de spanten geplaatst, de gangen komen daarna pas. Maar er zijn altijd uitzonderingen op de regel.

Hoe ging men tewerk? Op het uitgeslagen lijnenplan (spantenvloer) werden per spant en telkens op diverse punten (kiel, zandstrook, kim, waterlijn, etc.) de zwei genomen, deze gevonden schuinte werden per spant op een rechte lat onder elkaar afgetekend. Deze zweilatten kregen elk een nummer dat correspondeerde met de opgemeten spant, en werden daarna opzij gelegd.

Eens er van alle spanten een "zweilat" beschikbaar was ging men van de diverse spantenmallen maken waarmee het hout kon uitgesmet worden.
Op alle spantmallen werd ook de tussenafstand van de diverse horizontale lijnen, gemeten op het lijnenplan, afgeschreven.

Als men zover gevorderd was dat de spanten konden uitgezaagd worden ging men naar de lintzaag, het kantelbaar blad van de machine werd los gezet, en aan de achterzijde werd een lange keper(ongeveer 2m lengte) vastgeschroefd aan het blad.

Dit werd de hefboom om tijdens het zagen het blad te kantelen. Nu kwamen ook de eerder klaargemaakte zweilatten terug tevoorschijn. Begon men bijvoorbeeld spant 12 te zagen dan werd eerst de desbetreffende zweilat opgehangen opzij van de machine met het bovenste punt (deklijn) gelijk met de bovenkant van de keper. Elke zwei was op een zelfde afstand van elkaar getekend.


Men stelde het zaagblad altijd in op de zwei ter hoogte van de deklijn, en de keper hier dus mee gelijk. Daarna werd, per afgeschreven horizontale lijn, de keper traag naar beneden geduwd tot de volgende zwei, etc..... Een zelfde manier van werken als met een kantelbaar zaaglint, de snelheid van werken zal nauwelijks verschilt hebben het wat we in het filmpje zien.

Zo een "ships saw" is hier ten lande nooit populair geweest, te duur en te groot, en voor de hier gebouwde schepen ook niet echt nodig.
 
Laatst bewerkt:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.693
99
Utrecht
Toevallig wel ja;)

Zo een "ships saw" is hier ten lande nooit populair geweest, te duur en te groot, en voor de hier gebouwde schepen ook niet echt nodig.

Fantastisch Tuoh!
Bedankt voor deze uitvoerige uitleg, ik hou van deze “verborgen” kennis!
heel fijn!!
 

tuoh

Oud hout

spannend:

- Voor het zagen in een plank van 8-10 cm dik neem je een kettingzaag met een 50 cm blad en een korte broek
- Oordoppen werken ook als ze in de buurt liggen, je hoeft ze niet op te doen
- een handcirkelzaag met een 400 mm blad kun je best als een invalzaag gebruiken om een curve te zagen

Zo'n kantelbare lintzaag is wel heel gaaf trouwens, iemand zaagt een kromme spant en een ander verstelt langzaam de hoek....

"De Leo" weet waar ie mee bezig is:p Alleen al zijn video over het lijnenplan (lofting) is een pareltje. Qua gebruik van gereedschap kan het wat nonchalant overkomen, maar die gast kan het wel. Dat spat gewoon van het scherm. Vlot gereedschap (elektrisch) gebruiken vraagt van de gebruiker een dosis zelfvertrouwen, dan loopt het op rolletjes. Het zijn de twijfelaars die meestal afgestraft worden. Daar doet een lange of korte broek niets aan af:p
Trouwens zo een grote afkortzaag is veiliger in gebruik dan de eerste de beste invalzaag. Het hoge gewicht en het trage toerental van het blad zorgen voor een zeer handzame machine die perfect onder controle te houden is.
Wat je hier ziet is een gangbare manier van werken voor ervaren mensen.

Een klungelaar gaat niet beter werken als ie oordoppen gebruikt of handschoenen draagt:p
Wat er gebruikt word als pbm is een zaak die ieder voor zich moet uitmaken. Ik word er wat moe van om altijd datzelfde liedje te horen of te lezen, veelal op de US sites. Net of dat alleen gaat bepalen of men al dan niet zijn vak verstaat.

PS: zelf gebruik ik ook praktisch nooit pbm's, desondanks heb ik een kleine 50jaar praktijk overleeft zonder amputaties;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.