Poolhouse

jeppe

Nieuw lid
13 jun 2012
15
3
België / Meerhout
Hey,

Momenteel ga ik starten met het uittekenen van een Poolhouse. Het is de bedoeling dat het ongeveer 7,0mx4,0m zal worden met plat dak. De volledige bekleding zal bestaan uit hardhout-planchetten (Padoek / Iroko) met tand en groef. De planchetten zullen horizontaal geplaatst worden en een dikte van 15mm en een dekkende breedte van +/- 145mm hebben.

Nu mijn eerste vraag is heeft er iemand ervaring in het "blind" bevestigen van deze hardhout planchetten tegen de achterliggende balkjes?? Welk type nagels (met welke kop) / (schroeven?) / nagelpistool komen hiervoor in aanmerking?

Ik heb reeds gelezen dat RVS-minibrads zeker niet in aanmerking komen wegens de te kleine kop van brads waardoor het gevaar bestaat dat deze loskomen bij het werken van het hout. Maar als je dan naar grotere ring-nagels gaat (met ronde kop dia 4,5mm) , lijkt het me weer moeilijk om deze blind te vernagelen.

DA-brads voldoen deze wel of ook niet , ze hebben een grotere kop (3,2mm) maar ze hebben een vlak nagel oppervlak in plaats van een geringd oppervlak??

alvast bedankt,
jef,
 

tuoh

Oud hout
Voor het blind bevestigen van (daarvoor) geschikte beplanking werken nieten van 18mm à 20mm lang en met een rugbreedte van 5,6mm het best.
Merk "Duofast.

De nieten wel dwars (haaks op de vezelrichting) inschieten. Er zit dan telkens een bundel houtvezels onder de niet, dit geeft de beste houvast.
Je plaatst dan de beplanking van boven naar beneden (bij een horizontale bevestiging)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.