Festool CS 50 EB Precisio - Zaagtafel

Sproo

Nieuw lid
27 aug 2018
15
0
Hallo,

Ik ben nieuw op het forum en wil graag als hobbyist wat kleine multiplex kastjes/wineracks etc beginnen maken.
Ik kocht via een veiling een Festool CS 50 EB Precisio, uit een faillissement. Er zit geen fence meer bij, geen slang voor de afzuiging, geen guard, etc. Ik heb enkel de tafel met onderstel en het zaagblad. That's it.
Ik weet dat Festool wel degelijk materiaal is, dus ik vraag me nu af of ik 250€ moet spenderen aan een fence en hiermee gewoon aan de slag moet gaan? Of verkoop ik de Festool beter en koop ik een andere zaagtafel, zoals bv. een Makita 2704 (al dan niet met onderstel) of een andere zaagtafel die jullie kunnen aanraden?
Ik wil ongeveer 1000 euro uitgeven aan een goede zaagtafel.
Alvast bedankt voor jullie reactie!
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Voor het werk wat jij van plan bent te gaan doen is de precisio een prima zaag. Ik heb zelf al 10 jaar de CS EB -set, dus met roltafel en tafel verbreding en fence, Dat maakt het werken met platen multiplex net wat makkelijker tov de makita.
Overigens zaag ik de platen multiplex 240x120 wel eerst in kleinere stukken voordat ik ze op maat zaag met de festool CS.

Als de moter nog goed is en de aluminium tafel van de precisio nog recht (zonder deuken), zou ik de fence en de slang erbij kopen.
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
uh domme vraag, heb al gegoogled en wil zeker dit topic niet claimen. Wat is een fence?
Trouwens heb zelf de CMS zaagtafel en ding werkt echt heerlijk. De CS50 EB kan je nog genoeg onderdelen bij krijgen. Mooie koop hoor (misschien foto?)
 

Sproo

Nieuw lid
27 aug 2018
15
0
Voor het werk wat jij van plan bent te gaan doen is de precisio een prima zaag. Ik heb zelf al 10 jaar de CS EB -set, dus met roltafel en tafel verbreding en fence, Dat maakt het werken met platen multiplex net wat makkelijker tov de makita.
Overigens zaag ik de platen multiplex 240x120 wel eerst in kleinere stukken voordat ik ze op maat zaag met de festool CS.

Als de moter nog goed is en de aluminium tafel van de precisio nog recht (zonder deuken), zou ik de fence en de slang erbij kopen.

Bedankt voor de reactie! Hier heb ik al zeker iets aan :)
Die tafelverbreding is stabiel genoeg? Heb je de roltafel zelf gemaakt of bedoel je de tafelverlenging van Festool (https://www.toolnation.nl/festool-tafelverlenging-vl.html)
Is de hoekaanslag een meerwaarde of kan ik beter zelf een 'crosscut sled' bouwen?
 

Sproo

Nieuw lid
27 aug 2018
15
0
uh domme vraag, heb al gegoogled en wil zeker dit topic niet claimen. Wat is een fence?
Trouwens heb zelf de CMS zaagtafel en ding werkt echt heerlijk. De CS50 EB kan je nog genoeg onderdelen bij krijgen. Mooie koop hoor (misschien foto?)

Hier zijn een aantal foto's.
Ik heb ze 560€ betaald, wat uiteindelijk nog wat aan de dure kant was. Hoe gaan die dingen als je enthousiast bent om van start te gaan :)
Zoals je kan zien is er wat beschadiging aan de 'meetlat', dat is wel spijtig. Iemand een idee of dit makkelijk te bestellen valt? Voor de rest ziet de tafel er nog goed uit vind ik.
Extra vraag: hoe zie je of het zaagblad versleten is?

IMG_20180830_220704.jpgIMG_20180830_220619.jpgIMG_20180830_220521.jpgIMG_20180830_220449.jpg
 
P

Pel

Guest
Ik zou het zaagblad er af halen, en dan spuit je op beide kanten ovenreiniger even in laten trekken, en afspoelen met water, en je blad is als nieuw. Zo gaat alle hars en andere vuiligheid van het zaagblad.

Groet Pel.
 

ArieProduction

Actieve deelnemer
13 aug 2008
176
1
Wageningen
www.builtin.nl
Bedankt voor de reactie! Hier heb ik al zeker iets aan :)
Die tafelverbreding is stabiel genoeg? Heb je de roltafel zelf gemaakt of bedoel je de tafelverlenging van Festool (https://www.toolnation.nl/festool-tafelverlenging-vl.html)
Is de hoekaanslag een meerwaarde of kan ik beter zelf een 'crosscut sled' bouwen?

https://www.festool.nl/accessoires/492090---vb is stabiel en die gebruik ik met de langsgeleider, en de roltafel met de hoekaanslag.
Die tafelverlenging is niet echt nodig, voor echt lange stukken ondersteuning met een losse rolbok.
Een crosscut sled gaat niet lukken omdat de groefen in de tafel niet parallel zijn tov het zaagblad, Dus al die amerikaanse youtube video's daarover kan je overslaan.
 

Sproo

Nieuw lid
27 aug 2018
15
0
Zij leveren helaas niet aan Belgie dus ik verzin wel iets anders, maar 27€ is wel aan de dure kant inderdaad :)
 

Sproo

Nieuw lid
27 aug 2018
15
0
Ik zou het zaagblad er af halen, en dan spuit je op beide kanten ovenreiniger even in laten trekken, en afspoelen met water, en je blad is als nieuw. Zo gaat alle hars en andere vuiligheid van het zaagblad.

Groet Pel.

goeie tip!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Je kunt ook zelf een T-track in de CS50 zetten, waardoor je een standaard verstekgeleider kunt gebruiken. Dat heb ik bij mijn CS70 ook gedaan. Dat lijkt misschien moeilijk, maar stelt niet zo veel voor. Je hebt alleen een meetklok, een ijzerzaag en een vijl nodig.

IMG_0544_zpsys7elopx.jpg


IMG_0504_zps914q8kn6.jpg


Bij mijn CS70 zat ook geen langsgeleider en dat heb ik opgelost door een Incra LS Positioner en een frame van aluminium extrusie. Maar dat gaat jou waarschijnlijk te ver ;).

1P3298205_zps7puzoqyp.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.