Eenvoudig doosje van gevlamd esdoorn.

P

Pel

Guest
Ik had nog een stukje gevlamd esdoorn over, waar ik in eerste instantie een kleine vaas van wilde draaien. Echter bij nader inzien leek mij het stuk hout daar toch te klein voor 14 cm hoog 9.5 cm doorsnee. Toen maar besloten om er een doosje met deksel van te draaien. Ik had aan zowel het doosje, als aan het deksel een pen aan gedraaid, en wilde het doosje eigenlijk afwerken met shellawax. Ik had het deksel al uitgedraaid, en dacht de afwerking aan de binnenkant doe ik later wel.

Ik heb daarna het doosje zelf uitgedraaid, het deksel paste mooi er strak op, toen de losse kop er tegenaan gezet, en de pen van het deksel afgedraaid. Toen kwam ik er achter dat ik vergeten was om de binnenkant van het deksel af te werken met shellawax, ik kon hem niet meer in de klauw inspannen! Aan het doosje heb ik de pen laten zitten zodat hij iets hoger, of zwevend staat.

Ik heb het doosje nu afgewerkt met Danish olie en carnaubawas, het was de eerste keer dat ik die was gebruikte. Ik heb die eens bij Ronald gekocht, maar het is een behoorlijk harde ronde blok, ik heb hem met een aansteker een beetje vloeibaar gemaakt, en toen de was op het doosje gepolijst. Het gevlamd zie je op het doosje veel minder als de schaal.

Groet Pel.

gevlamd esdorn doosje 2.jpg

Gevlamd esdoorn doosje 2.jpg

Gevlamd esdoorn doosje 3.jpg

Gevlamd esdoorn doosje 4.jpg

Gevlamd esdoorn doosje 5.jpg

Gevlamd esdoorn doosje 6.jpg
 
P

Pel

Guest
Het was duidelijk een plop deksel Peter, want ik hoefde in feite de losse kop voor de veiligheid er niet bij te zetten om de pen eraf te draaien. Hij ging er te stroef af, en dan ga je met een stukje schuurpapier er een beetje vanaf schuren in de draaibank, en daarna ging hij natuurlijk te los:(

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Mooi doosje weer Pel. De lijnen lopen ook mooi door.
Je bent goed productief.
Als je de was tegen je draaiende werkstuk aanhoudt smelt ze op het hout en dan uit wrijven met een zachte doek. (ook draaiend)

Ik zat al te praktiseren hoe ik dat hard stuk was er het beste op kreeg, ik heb mij een polijstschijf op de draaibank gemaakt, die ik en de Chuck klem en de losse kop er tegenaan. Zo heb ik ook ruimte genoeg op de draaibank om te polijsten, ik heb nu de was tegen de lappenschijf gehouden, maar de manier wat jij zegt is beter, bedankt voor de tip.

Groet Pel.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Mooi doosje Pel.
Let wel op dat je de carnaubawas heel dun opbrengt, anders heb je veel moeite om deze weer te verwijderen.
Het lijkt alsof er nog teveel was op het doosje zit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.