Cederhouten schaal

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Hallo,

Ik vond nog een paar blokken (loof)cederhout en ben daar enkele schalen uit aan het draaien. Ik liet er al eentje zien met een scheur over de rand maar een ander blok heb ik over een doorgaande scheur/barst gespleten en een kleiner exemplaar gedraaid. Dit is het resultaat. Een gaatje heb ik gevuld met Frencken Cellocol en houtstof en dat werkte mooi!. Plm 17 bij 12 cm en de wand is plm 5 mm. Afwerking met minerale (paraffine) olie. Ik ben er blij mee, het ruikt ook geweldig.

Groeten, Hans

IMG_0284.jpgIMG_0287.jpgIMG_0289.jpgIMG_0291.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_0284.jpg
    IMG_0284.jpg
    101 KB · Weergaven: 101
P

Pel

Guest
Mooie schaal Hans, heel mooi van vorm, op de foto lijkt hij erg klein, het is de manier van foto's maken denk ik?

Groet Pel.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Mooie schaal Hans, heel mooi van vorm, op de foto lijkt hij erg klein, het is de manier van foto's maken denk ik?

Groet Pel.

Tja, 17 *12 *0,5 cm, ik kan er echt niet meer van maken.. ik denk dat de telefooncamera eerder een groothoek kiest dus of dat vertekend, geen idee.
 
Mooi, een heel geslaagde vorm!

als ik die houttekening zie denk ik eerder dat het atlasceder is, een naaldhoutsoort. Zou dat kunnen? Het heeft een laag soortelijk gewicht en voelt een beetje vettig aan bij het schuren.

Dat dacht ik eigelijk ook. Ik heb ook schalen gedraaid van atlasceder, en had een probleem met het drogen van de Danisch Oil, waarschijnlijk door de vettigheid.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
- Loofhout vs. Naaldhout? Daar heb ik wat mee geloof ik.. eerder dit jaar ook een vergissing mee gedaan, ik kijk er nog eens naar.. het is geen typisch sigarenkistjes hout, nee.
- (Limburgs) heuvel landschap door teveel schuren, inderdaad nu geen last van.. eerst met een scherpe schraper (negatief geslepen) de guts-sporen weggewist en toen met de boortol en schuimpad (Simon Hope) geschuurd tot korrel 400.
- Danish oil heb ik niet gebruikt, wel minerale (paraffine) olie en dat trekt er alleen maar in, droogt niet of hardt niet uit. het geeft een natuurlijke matte finish.
 

vanboomtotbeeld

Actieve deelnemer
17 apr 2018
213
17
Hengelo Gld
www.vanboomtotbeeld.nl
Dat dacht ik eigelijk ook. Ik heb ook schalen gedraaid van atlasceder, en had een probleem met het drogen van de Danisch Oil, waarschijnlijk door de vettigheid.
Inderdaad Nico, op atlascederhout (en wellicht ook de libanonceder en Himalayaceder) kun je wel olie gebruiken maar geen afdichtende vernis o.i.d. Het hout blijft "zweten", waardoor vernis of jachtlak wordt afgestoten. Maar desalniettemin een heel mooie houtsoort om mee te werken. Heeft ook weinig last van krimpscheuren.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
atlasceder

Inderdaad Nico, op atlascederhout (en wellicht ook de libanonceder en Himalayaceder) kun je wel olie gebruiken maar geen afdichtende vernis o.i.d. Het hout blijft "zweten", waardoor vernis of jachtlak wordt afgestoten. Maar desalniettemin een heel mooie houtsoort om mee te werken. Heeft ook weinig last van krimpscheuren.


....

Inderdaad, ik heb mij vergist en het is geen loofceder, dus waarschijnlijk Atlasceder zoals Jac het al noemde. Het loofceder heb ik gebruikt in de muts van de narrenkop (nu op de website ODH2018) en het atlasceder in een van mijn eerste abstracte beeldhouwwerk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.