Hulp nodig bij slijpen en wetten beitels schaaf

FYW

Nieuw lid
30 jun 2017
16
0
Beste, sinds kort ben ik in het bezit van een mooie axminster low angle jack plane en een juuma low angle blok schaafje. Superblij mee! Uit de doos waren de schaven niet bijster scherp. Dus ben ik net als mijn als handbeitels begonnen te slijpen en wetten. Dus eerst de achterkant vlakken en daarna de hoek slijpen. Tot slot beide kanten gewet. In tegenstelling tot mijn handbeitels krijg ik de beitels van de schaaf niet scherp. Ook zit er in één van de beitels een concaaf op de snede, zoals je dat bij wijze van ziet bij scrub planes, deze krijg ik er ook niet uit. Ik heb een King wetsteen van 1000/6000, een grove wetsteen van 240 en een slijphulp.
Tevens heb ik nog een tweede beitel voor de low angle jack plane waar ik een steilere hoek op wil slijpen.

Is er iemand in het noorden die mij wil helpen met het slijpen en wetten van mij schaaf beitels en een nieuwe hoek op een andere beitel? Ik zou dat heel erg waarderen!
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Ik kan je helaas niet helpen dan alleen maar aanmoedigen om te blijven proberen, het gaat vanzelf beter!
Let wel op dat je je stenen vlak houdt, dat maakt een enorm verschil!
 

FYW

Nieuw lid
30 jun 2017
16
0
Ha Roeland,

Dat lyket my geweldich! Wanneer past it, it beste qua tiid?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dat maakt niet uit zit deze week nog in vakantie modus.:)
Normaal ben ik elke dag aanwezig op de meubelmakerij s'avonds kan wat mij betreft ook woon en werk op het zelfde adres.
Zie maar even waneer het schikt.

groetnis, Roeland
 

FYW

Nieuw lid
30 jun 2017
16
0
Hoi Roeland, kan ik morgenmiddag langskomen? Ik ben 3 uur klaar en kom dan vanaf Joure.
 

FYW

Nieuw lid
30 jun 2017
16
0
Hoi Jaap! Ja en ik ben weer een stukje wijzer, het was een ontzettend leuke middag! Roeland kan enthousiast praten over houtbewerken en gereedschap. Er waren twee zaken die eigenlijk de kern van mij probleem waren.

1. Het vlak waar de beitel in het slijphulpstuk ligt, was niet haaks, bij het aandraaien van de schroef om de beitel te klemmen. Deze heb ik met een vijl aangepast.
2. Beitels droog schuren op schuurpapier om de juiste hoek eraan slijpen, ipv dit te doen op een wetsteen met een te hoge korrel.

Ik ben een aantal uurtjes bezig geweest met slijpen en wetten en al mijn beitels waren de volgende dag scherp en zo als een spiegel.
Tot slot had Roeland nog even uitgelegd hoe ik mijn eigen schaven moet instellen en gebruiken

Nu is het alleen nog veel schaaf en slijp/wet vlieguren maken en een goed gevoel ontwikkelen. Tot slot moet ik nog een goede strop maken, doe het nu op een stuk jeans(wat overigens verrassend goed werkt)

Al met al erg leerzaam! Waarvoor nogmaals bedankt Roeland!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.